Xbox 360 Slim kommer med märkbart mindre mått och effektivare kylning än sin föregångare. Nu har man på Anandtech dissekerat den nya slimmade spelkonsolen samt undersökt hur strömförbrukning och temperaturer påverkats sedan tidigare modeller.
I artikeln får vi se hur Xbox 360 Slim ter sig i jämförelse med Xbox 360 Jasper och tidigare modeller, inte bara själva spelkonsolen utan även nätadapter och andra komponenter. Mest intressant är kanske ändå hur innandömet ser ut där vi hittar en ny System-on-a-chip lösning där CPU, GPU och ePRAM integrerats i samma krets. Som med 45-nanometerteknik ger betydligt effektivare kretsar.
Detta betyder bland annat att Xbox 360 Slim drar mindre än hälften så mycket ström som originalmodellen Microsoft introducerade under 2005. Skillnaden mot Jasper är mindre, men fortfarande klart märkbar. Med en effektivare kylning har man även sänkt ljudnivån ett flertal decibel jämfört med 360 Jasper och cementerar förbättringarna Microsoft fått till tack vare sin nya tillverkningsteknik.
Hela artikeln med mer information och massvis med bilder finns att hitta på Anandtechs hemsida.
..får “RDOD” (red dot of death) ([url]http://www.maxconsole.net/content.php?40674-Xbox-360-Slim-Overheating-Issues-Already-Discovered[/url]), grafikproblem ([url]http://www.maxconsole.net/content.php?40684-Xbox-fanboy-experiences-360-Slim-overheating-warns-others[/url]), och snart klar för flashning ([url]http://www.maxconsole.net/content.php?40662-Hackers-get-to-work-on-Xbox-360-Slim-identify-DVD-drive[/url])! 😛