Xbox 360 är den mycket efterlängtade uppföljaren till Microsofts spelkonsol Xbox och precis som Playstation 3 kommer Xbox 360 vara en synnerligen kraftfull spelkonsol. Det mest vi tidigare sett information om är designen på själva konsolen och lite listor med specifikationer. Inga konkreta artiklar kring konsolens hårdvara har dykt upp, tills nu vill säga. På Ars Technica har man nu publicerat den första delen i en artikelserie för att täcka just de inre komponenterna i Xbox 360.
Hjärtat i Xbox 360 är som bekant en processor från IBM som använder sig av inte mindre än 3 kärnor. Tillsammans med en grafikkrets utvecklad av ATI är det grunden till det mesta i Microsofts konsol. I Ars Technicas artikel går man in på djupet över hur IBMs processor samarbetar med ATIs grafikkrets och visar tydligt att det handlar om skräddarsydda lösningar för en spelkonsol och inte komponenter som valts på måfå. Artikeln har en relativt djup teknisk nivå men med hjälp av detaljerade bildexempel finns det mycket intressant information att hämta även för dem mindre insatta.
Det står helt klart att Microsoft har tänkt igenom valet av processor ordentligt under utvecklingen av Xbox 360. Frågan är om man kommer kunna utmana Playstation 3 på pappret kraftfullare Cell-processor genom att bättre hantera dess resurser. Att Microsoft kommer att ta vara på kraften i Xenon (kodnamnet för IBM-processorn i Xbox 360) på bästa möjliga sätt verkar i alla fall uppenbart.