Rubriken är faktiskt en kraftig underdrift då Microsoft inte på något sätt lyckats snärja de japanska konsumenterna med deras spelkonsol Xbox.
Xbox har fått bra fäste i Europa och Sverige efter de kraftiga prissänkningar som kommit till slag efter dess lansering. Men i Japan är man alltså föga imponerad och väljer i istället konsoler från Asiatiska konsoltillverkare.
Media Create har nyligen uppdaterat deras lista över sålda konsoler runtom i Japan för v32 och resultaten är inte direkt smickrande för Microsoft.
När man lägger in försäljningssiffrorna i ett diagram ser man vilken bedrövlig statestik Xbox har jämfört med Sonys PlayStation 2 som regerar listan fullständigt bland de stationär konsolerna.
Den bäst säljande bärbara konsolen är Gameboy Advance SP som också har en betryggande sits framför syskonet GameBoy Advance.
Även om Microsoft har mer pengar än de flesta att putta in i marknadsföring och faktiskt har en mycket bra konsol till sitt förfogande finns det mycket lojalitet till de asiatiska konsoltillverkarna bland konsumenterna i Japan. Hur dessa siffror påverkar MS är svårt att säga, men det är intressant att pengar onekligen inte betyder allt på dagens marknad även om det ofta känns så.
Källa: ComputerSweden