Microsoft och Sony har nu officiellt lanserat sin nästa generations spelkonsoler. Xbox One och Playstation 4 har i grunden många likheter men skiljer sig även på flera punkter. Vi grävde djupare för att se hur de två spelkonsolerna står sig mot varandra i rena siffror och specifikationer.
Processor och grafikkortstillverkaren AMD är som väntat den stora vinnaren i spelkonsolskriget. Både Xbox One och Playstation 4 bygger på samma grundplattform utvecklad av AMD men trots att man använder sig av samma CPU-arkitektur och i grunden även samma GPU-arkitektur finns det tydliga skillnader i det slutgiltiga utförandet.
Vi har samlat specifikationer och information kring de två nya spelkonsolerna och presenterar dessa i jämförelse med förra generationens spelkonsol från Microsoft, Xbox 360. Där den uppenbara skillnaden är att både Microsoft och Sony nu går från dedikerade processorarkitekturer till den klassiska PC-arkitekturen x86.
Xbox One | Playstation 4 | Xbox 360 | |
CPU | 8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache AMD x86-64 “Jaguar” |
8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache AMD x86-64 “Jaguar” |
3 kärnor, 3,2 GHz, 1MB L2-cache, IBM Power-PC Xenon |
GPU | AMD Radeon HD, GCN 12 CUs, DX11.1, 32MB eSRAM | AMD Radeon HD, GCN 18 CUs, DX11.1 |
ATI Xenos, 3 CUs, 10MB eDRAM |
Beräkningskraft | 1,2-1,9 Tflops* | 1,84 Tflops | 240 Gflops |
Teknik | 28nm | 28nm | 45nm (90nm Gen1) |
Transistorer | 5 miljarder | ? | 500 miljoner |
Internminne | 8 GB DDR3 | 8 GB GDDR5 | 512 MB DDR3 |
Bandbredd | 68 GB/s DDR3-2133 102,4 GB/s eSRAM |
176 GB/s GDDR5-5500 | 22,4 GB/s GDDR3-700 32 GB/s eDRAM |
Hårddisk | 500 GB | Oklart vilken kapacitet | 250 GB |
Optisk läsare | Blu-ray, DVD | Blu-ray, DVD | DVD (HD-DVD) |
Nätverk | Gigabit Ethernet Wifi 802.11n Wifi Direct |
Gigabit Ethernet Wifi 802.11n |
Ethernet Wifi 802.11n |
Bluetooth | ? | 2.1 | Nej |
USB |
Flera USB 3.0 | Flera USB 3.0 | Flera USB 2.0 |
HDMI | HDMI 1.4 in/ut, 4K stöd | HDMI 1.4 ut | HDMI in/ut |
Strömförbrukning | ~100W | Oklart | ~90W (~200W Gen1) |
Rörelsekontroll | Kinect 2.0 1920×1080 upplösning 30 fps 250 000 pixlars IR-sensor Mikrofon 70° synfält Latens: 60ms |
Playstation 4 Eye Två kamerasensorer 1280 x 800 upplösning 60 fps Mikrofon (4-kanaler) 85° synfält Latens: Oklart |
Kinect 640×480 upplösning 30 fps IR-kamera 57° synfält Latens: 90ms |
*Tidigare rykten har talat om en beräkningskraft på 1,2 Teraflops för grafikdelen i Xbox One, medan Microsoft sagt att konsolen är 8 gånger kraftfullare än sin föregångare. Den exakta beräkningskraften är inte bekräftad av Microsoft.
Varken Microsoft eller Sony har bekräftat alla prestandakomponenter i sina spelkonsoler till hundra procent. Vi vet däremot att processorkretsarna är tillverkade av AMD och använder sig av företagets strömsnåla Jaguar-arkitektur. Med andra ord ersättaren till Bobcat, en arkitektur som mestadels använts i netbooks och strömsnåla allt-i-ett-datorer.
AMD står för APU och GPU
APU-kretsarna får däremot hela åtta kärnor, mot de två vi brukade se i Fusion-baserade Bobcat-processorer och samtidigt lägger både Microsoft och Sony betydligt mera krut i de dedikerade grafikkretsarna. Både Xbox One och Playstation 4 sägs använda AMD:s Graphics Core Next arkitektur men GPU-kretsarna är inte identiska med de som finns på dagens PC-marknad. Sony sägs köra på en lösning med 18 compute enheter och troligtvis 1 152 streamprocessorer för en prestanda på runt 1,84 Teraflops. Microsoft i sin tur sägs enligt rykten satsa på 12 compute enheter och totalt 768 streamprocessorer vilket ska ge en prestanda på runt 1,2 Teraflops. Men samtidigt säger Microsoft att Xbox One är upp till 8 gånger så kraftfull som Xbox 360, vilket skulle peka på en beräkningskraft runt 1,9 Teraflops. Noterbart är också att både Sony och Microsoft bakat in CPU och GPU i en ensam krets samt att Microsoft lyft in 32 megabyte dedikerat SRAM-minne.
Xbox One blottar sin AMD-tillverkade systemprocessor (Bildkälla: Wired.com)
Lika mycket minne, men inte samma bandbredd
På tal om minne har konsolerna vardera 8 gigabyte att leka med. Sony slår på stort med GDDR5-minne medan Microsoft väljer att nöja sig med DDR3-minne som bör ge betydligt lägre bandbredd, men samtidigt kan kretsen dra nytta av det integrerade SRAM-minnet i processorkretsen.
Övriga specifikationer talar om blu-ray spelare i båda konsolerna, integrerade hårddiskar där Microsoft avslöjat sin kapacitet på 500 gigabyte. Men samtidigt också bekräftat att den integrerade hårddisken inte är utbytbar. Sony har ännu inte avslöjat några detaljer kring sin hårddiskkapacitet.
Förutom stöd för 802.11n Wifi och HDMI kommer konsolerna med uppdaterade rörelsesensorer. Microsoft presenterar Kinect 2.0 medan Sony satsar på Playstation Eye 4. Microsoft ser ut att på pappret erbjuda den mer högupplösta och precisa tekniken men Sony kan ha ett övertag i synfält med sina dubbla kamerasensorer.
Effektförbrukning och ljudnivå
Microsoft har till flera medier avslöjat att deras nya spelkonsolen Xbox One kommer att dra upp till 100 watt vid tung belastning. Detta kan sättas i relation till den senaste versionen av Xbox 360 och Playstation 3 som i sina “slim”-utförande drar just runt 90-100 watt som mest. Det kan även sättas i relation till första generationens Xbox 360 som drog det dubbla, runt 200 watt.
Microsoft hävdar att Xbox One ska vara fyra gånger tystare än Xbox 360 och det bör alltså betyda runt 6 dBA lägre ljudnivå, knappast ljudlöst men troligtvis betydligt tystare än din nuvarande spelkonsol.
Sony däremot har ännu inte avslöjat några konkreta uppgifter kring effektförbrukning och ljudnivå. Ganska förståligt med tanke på att vi ännu inte sett den färdiga fysiska designen på konsolen men troligtvis landar i alla fall strömförbrukningen någonstans på samma nivåer som Microsoft med tanke på det snarlika komponentvalet.
Troligtvis lansering i oktober
Vi hoppas få mer klarhet i de två spelkonsolernas specifikationer framöver och givetvis även den kanske intressantaste specifikationen av dem alla, prislappen. Lanseringen av konsolerna väntas ske i slutet på oktober, troligtvis den 29:e tillsammans med lanseringen av Battlefield 4.
Uppdaterade nu artikeln med ett kort stycke om strömförbrukning och ljudnivå.
Mycket roligt att AMD får bygga båda APU:erna. Hoppas det ger det klirr i kassan företaget behöver för att kunna konkurrera med Intel och Nvidia
Värt att notera är att AMD även bygger kretsarna till Nintendo Wii U som redan finns på marknaden. Så AMD har plockat hem alla tre stora konsolvinsterna denna rundan. Något man marknadsför ganska hårt nu och menar att detta kommer gynna dem på alla plattformar med tanke på den optimering för GCN-arkitekturen som kommer att bli allt viktigare. Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.
[quote name=”Anton Karmehed”]Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.[/quote] De första åren har det historiskt sätt varit en förlust affär att leverera komponenter till en ny generations konsol, tror att det även kommer att bli så denna gång. Om PC försäljningen fortsätter att vara på dagens nivå, eller till och med sjunker ännu mer så kan det bli svårt att ta igen den förlusten. Efter några år när hårdvaran… Läs hela »
[quote name=”Morkul”][quote name=”Anton Karmehed”]Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.[/quote] De första åren har det historiskt sätt varit en förlust affär att leverera komponenter till en ny generations konsol, tror att det även kommer att bli så denna gång. Om PC försäljningen fortsätter att vara på dagens nivå, eller till och med sjunker ännu mer så kan det bli svårt att ta igen den förlusten. Efter några år när… Läs hela »
Vad är tanken med det inbyggda SRAM-minnet i XBOX one? det är ju inte speciellt stort vad det verkar.
Varför inte ha med PS3 i jämförelsen?
När fick Xbox 360 HDMI in?
Jag trodde den bara hade en HDMI ut…
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Morkul”][quote name=”Anton Karmehed”]Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.[/quote] De första åren har det historiskt sätt varit en förlust affär att leverera komponenter till en ny generations konsol, tror att det även kommer att bli så denna gång. Om PC försäljningen fortsätter att vara på dagens nivå, eller till och med sjunker ännu mer så kan det bli svårt att ta igen den förlusten. Efter några… Läs hela »
Det låter läskigt detdär med DDR3-minne och Sram-minne.. Allt som sticker ut från det “vanliga” kan innebära problem för utvecklare, och i slutändan för oss. ATT dom inte bara kunde gett oss ett lugn, med samma graffe och komponenter i övrigt. Nu vägrar jag köpa under det första halvåret, innan problemen börjat visa sig.
Kinect 2.0 lockar, men prestandan och namnet gör Playstation 4 mer intressant.
PS
Det skulle vara bra om ni fick in Playstation 3 i tabellen också.
Har inte läst på så mycket men om konsollerna kräver ständig uppkoppling och att man inte kan sälja vidare sina begagnade är ju detta totalt ointressant för många.
[quote name=”Tommyg”]Har inte läst på så mycket men om konsollerna kräver ständig uppkoppling och att man inte kan sälja vidare sina begagnade är ju detta totalt ointressant för många.[/quote] Xbox kommer inte kräva konstant uppkoppling, men det kommer bli något i stil med att verifiera sig varje dag, eller liknande. De har inte sagt exakt hur det kommer fungera. Internetuppkoppling är ett krav, konstant uppkoppling är det inte. Jag vet inte om Sony sagt så mycket om sin modell, men risken är att om Microsoft låser in begagnade titlar så kommer samma titlar på PS4 att ha samma problem eftersom… Läs hela »