Efter att Microsoft avtäckt Xbox Series S och Series X som ska utgöra nästa generation från företaget är det flera frågetecken som dykt upp. Detta sett till kompatibilitet och optimering av spel för två konsoler som sett till ren beräkningskraft skiljer sig så pass mycket.
Microsofts två kommande spelkonsoler Xbox Series X och Series S skiljer sig från varandra ganska markant. Medans den förstnämnda konsolen kan skryta med en beräkningskraft på 12,15 teraflops erbjuder syskonet “bara” fyra teraflops beräkningskraft. Något som nu bekräftats leda till skillnader när det kommer till att spela speltitlar utvecklade för dagens Xbox One-generations.
Enligt ett uttalande till VGC kommer Series S att spela Xbox One S-versioner av dagens speltitlar. Detta vid 1 080p-upplösning. Trots att den erbjuder mycket högre prestanda än Xbox One X när det kommer till dess lagring och processor. Series S kommer däremot att erbjuda en rad förbättringar som förbättrad texturfiltrering, kortare laddningstider och Auto HDR. Förutsatt att nuvarande speltitlar uppdateras med stöd för just detta.
Speltitlar som Gears 5 och Forza Horizon 4 är ett par av de speltitlar som kommer att uppdateras för att erbjuda dessa extrafinesser Xbox Series S erbjuder. Däremot kommer spel som inte uppdateras av sina utvecklare i princip att vara orörda Xbox One S-spel på den nyare konsolen.
Utvecklare bekymrade över hårdvaruskillnaderna
Med dessa markanta skillnader mellan de två kommande Xbox-konsolerna har spelutvecklare uttryckt en viss oro. Från spelstudion Id Software ska utvecklarna Axel Gneiting och Billy Khan båda påpekat att skillnaderna mellan de två konsolernas RAM-minne kan komma att ställa till det.
Khan ska ha påpekat att aggressivt sänkta renderingsupplösningar kan hjälpa utvecklare när det kommer till att optimera spela för Xbox Series S. Dock ser han konsolens RAM-minne som kommer i ett delat utförande samt med en lägre mängd och lägre hastighet jämfört med syskonet som ett stort problem.
As a consumer, I love this! ?
As a Technical Producer, I see trouble!!! ? https://t.co/fdPWGL5Yx5— Sasan Sepehr (@xC4RM1N3x) September 9, 2020
Från Remedy Games har Sasan Sepehr som just nu arbetar på en icke-avtäckt speltitel påpekat att det kan komma att bli en svår uppgift när det kommer till optimering av spel. Medans Sepehr som konsument uttrycker intresse för Xbox Series S är det i rollen som teknisk producent oron kommer.
yuuuup!
— Sasan Sepehr (@xC4RM1N3x) September 9, 2020
Huruvida utvecklarnas oro är rättfärdigad är något som återstår att se. De två konsolerna kommer att landa på butikshyllorna den 10 november.
Förstår oron om tänket är kraftigt enkelspårigt.
Dom får väll göra som på PC sidan, förutom då att göra det lite mer per automatik.
Menar att dom logiskt kan koda för toppmodellen, för att sen fråga/känna av vilken modell som spelet körs på och ställa ner ögongodiset därefter.
Den logiken är inte precis rocket science!