Microsoft har nu bekräftat att bortsett från den stora fokusen på bakåtkompatibilitet för Xbox Series S och Series X kommer denna konsoler även kunna erbjuda dubblerat antal bildrutor per sekund i utvalda äldre speltitlar.

Microsoft har lagt mycket fokus och energi på att bistå kommande Xbox-generationen med en hög grad bakåtkompatibilitet. Till exempel kommer samtliga speltitlar lanserade till Xbox One kunna spelas på de kommande konsolerna. Bortsett från de titlar utvecklade för Xbox Kinect det vill säga. Nu har Microsoft även bekräftat att utvalda titlar från den nuvarande generationens konsoler kommer att kunna spelas med dubbelt antal bildrutor per sekund på Xbox Series S och Series X.

Microsoft har i sitt senaste blogginlägg förklarat hur en blandning av den nya hårdvaran i de kommande konsolerna och andra tekniker som inte detaljeras är att tacka. I en något kort demonstration visar Microsoft speltiteln Fallout 4 spelas i 60 FPS på kommande Xbox Series S. Detta jämförs med de 30 FPS speltiteln håller på dagens konsolgeneration.

Microsoft påpekar dock att inte alla äldre speltitlar kommer att kunna nyttja denna teknik. Det beror helt på spelens fysik och animationer är skapta från början. Ett dubblerat antal bildrutor per sekund är förmodligen inte mycket att jubla för om det även innebär att potentiella buggar och problem som inte funnits tidigare introduceras i spelen.

Dessvärre ger Microsoft inga fler smakprov och listar inte heller några andra speltitlar som kan komma att ta vara på den kraft Xbox Series X och Series S erbjuder. Hittills vet vi således endast att Fallout 4 kommer att få sig en uppgradering när det väl blir dags för de nya konsolerna att landa i butiker.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments