Under sin HPC Developer Conference har Intel avtäckt ny information angående sin grafikarkitektur Xe, dess beräkningskrets Ponte Vecchio samt det nya initiativet OneAPI som vill skapa ett universalt gränssnitt mjukvaruutveckling.

Under förra veckan ryktades det att Intels första grafikkrets baserad på sju nanometers tillverkningsteknik skulle kallas Ponte Vecchio. Detta har nu bekräftats stämma då Intel avtäckt mer information om grafikarkitekturen Xe.

Tre marknadssegment i fokus

Xe kommer att utvecklas till tre olika mikroarkitekturen kallade Xe LP, Xe HP och Xe HPC. Den förstnämnda står för “Low Power” och kommer att vara grunden för grafikkretsar med TDP-värden på 5 till 20 watt (W) för mobila enheter. HP står för “High Performance” och fokuserar på grafikkort med TDP-värden mellan 75 och 250 W. Inte helt förvånansvärt blir Xe HPC mikroarkitekturen för “High Performance Computing” som datacenter.

“Architecture is a software compatibility contract. We originally were planning for two microarchitectures within Xe, our architecture (LP and HP), but we saw an opportunity for a third within HPC.” – Raja Koduri

Tusentals beräkningsenheter

Då konferensen fokuserade på just datacenter och HPC var det detta segment av Xe som diskuterades mest. Här menade Raja Koduri att Intels skalbara HPC-kretsar kan sammankopplas för att erbjuda tusentals beräkningsenheter i en och samma nod.

Koduri menade även att beräkningsenheterna har uppgraderats för att erbjuda 40 gånger högre flyttalsprestanda.

Grafikkretsarna kommer att byggas med hjälp av Intels Foveros-teknik som staplar de olika komponenterna ovanpå varandra. Dessa kommer sedan kopplas samman med vad Intel kallar Xe Memory Fabric (XEMF) till flera minneskanaler med fokus på hög minnesbandbredd. HPC-arkitekturen kommer även med ett enat cacheminne kallat “Rambo cache”.

“At the heart of Xe architecture we have a new fabric called XEMF. It is the heart of the performance of these machines. We called it the Rambo Cache. It is a unified cache that is accessible to CPU and GPU memory.” – Raja Koduri

Ponte Vecchio

Ponte Vecchio blir namnet på vad Intels första skalbara grafikenhet. Totalt rör det sig om 16 beräkningskretsar baserade på Xe HPC-mikroarkitekturen.

Här kommer High Bandwidth Memory (HBM) användas för varje beräkningskrets och totalt kommer sex av dessa grafikenheter användas för varje nod i Intels superdator Aurora. Dessa kopplas samman med hjälp av Compute Express Link (CXL) elelr Intel Xe Link. Tillsammans med beräkningsenheterna kommer dessa noder även med två processorer ur Intels kommande Sapphire Rapids-familj baserade på 10 nm++ tillverkningsteknik och kärnarkitekturen Willow Cove.

Dessa noder för Aurora påminner om Nvidias DGX-2. Däremot kallar inte Intel dessa sex Ponte Vecchio-grafikprocessorer för “ett enda grafikkort”. Ett uttryck Nvidia använde för att beskriva sin enhet. Intel håller fast vid att de 16 “chiplets” varje Ponte Vecchio består av utgör ett grafikkort och således innehåller varje nod sex grafikkort.

OneAPI

Intel har även lanserat sitt nya initiativ kallat OneAPI som siktar på att utveckla ett nytt, universalt gränssnitt för mjukvaruutveckling. OneAPI ska erbjuda mjukvaruutvecklare att skapa utan att behöva offra prestanda för vissa arkitekturer eller använda sig av flera programmeringsspråk.

Den första betaversionen av OneAPI kommer att ta sikte på Intels Xeon, och Core-processorer med integrerade grafikkretsar samt Intels FPGA-enheter. Företaget menar att OneAPI kommer att få stöd för annan hårdvara i framtiden.

Mer information om OneAPI och dess utvecklarverktyg finns att få via Intels hemsida för initiativet.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Bengt-Arne Johansson
5 Årtal sedan

Dejavu

Har hört detta förr… Hm… Var från någon Radja hos AMD…