Youtube har under den senaste tiden gjort allt för att få folk att släppa användningen av reklamblockerare. Nu blir det ännu svårare då plattformen börjat automatiskt hoppa till slutet av videos för användare som vägrar se reklam.

Youtube överlever på samma vis som i princip varenda hemsida på internet. Företag betalar för att deras reklamer ska visas på hemsidan. När en reklam visas för en besökare går en viss del av pengarna till innehållsskaparna och en viss del hamnar hos Youtube och i sin tur hos Google.

Under den senaste tiden har hemsidan gjort sitt bästa för att hålla borta användare som nyttjar tillägg som kallas adblockers (svenska: reklamblockerare). Detta genom olika strategier som till exempel att börja blockera användare av dessa tillägg från att se mer än X antal videos under ett visst tidsspann. Nu har hemsidan hittat ännu ett sätt att förhindra att reklamvideos hoppas över.

Hemsidan har börjat skickat slumpmässiga användare som använder sig av adblockers till slutet av de videos de försöker se. Även om man försöker hoppa till en viss punkt i videon i fråga resulterar detta i att man hamnar i slutet. Detta är inte ett fel hos hemsidan i sig. Detta är deras senaste strategi i kampen om att håva in så mycket pengar som möjligt. Detta “problem” kvarstår hos alla de populära adblockers som finns för de stora webbläsarna. Det enda som går att göra nu om man upplever detta problem är att vänta till dess att adblockers uppdateras och får möjligheten att kringgå Youtubes strategi.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments