Zelda: Breath of the Wild är konsolexklusivt, åtminstone officiellt. Men flitiga kodare har lyckats få spelet att fungera till PC via en emulator.
Zelda: Breath of the Wild lanserades den 3 mars till Wii U och Nintendo Switch. Men utvecklarna av Wii U-emulatorn Cemu har redan fått spelet att fungera på PC – om än med en uppsjö av buggar.
För tillfället går det inte heller att komma över 15 bildrutor per sekund (fps) i spelet. Just nu kan utvecklarna, Exzap, inte uppskatta hur lång tid det kommer att krävas tills spelet går att avnjuta i sin helhet, utan buggar och i vad som accepteras som duglig bildfrekvens.
En intressant detalj är dock att Breath of the Wild enligt utvecklarna förlitar sig särskilt mycket på datorns CPU. Likt emulatorversionen av Xenoblade Chronicles X, ett spel som användare säger sig ha kunnat spelat både i 720p och 4K-upplösning med mycket liten prestandaskillnad mellan de två upplösningarna.
Högt intresse visat för Zelda: Breath of the Wild på PC
Även om spelet i nuvarande skick är fyllt med buggar och problem så har utvecklarna Exzap har fått 400 nya följare via Patreon vilket har lett till att deras inkomst från den källan har gått upp med cirka 1 500 dollar sedan slutet på februari.
Det finns som tidigare nämnt ingen uppskattning om hur lång tid det kommer att ta för Exzap att få Breath of the Wild att flyta på ordentligt på PC. Men utvecklarna säger att det minst kommer att ta flertalet veckor innan man kan vara någorlunda nära det slutresultat man söker.
På konsol är Zelda: Breath of the Wild ett av de mest hyllade spelen någonsin på hemsidan Metacritic. Utav cirka 70 recensenter så har ingen satt ett betyg lägre än 90/100, så för Zelda-sugna PC-användare som inte har eller planerar att investera i en Nintendo Switch eller Wii U vore en välfungerande emulering på PC ett potentiellt drömscenario – om än ett lagligt tveksamt sådant, för den som inte faktiskt har köpt spelet till konsol först.