Vi kunde nyligen rapportera om uppgifter som hävdade att Microsofts portabla mediaspelare Zune hade fått en trög start på marknaden. Nu verkar det som att dessa rapporter kanske varit något missvisande då ett marknadsundersökningsföretag nu meddelat att Zune faktiskt sålt näst bäst på marknaden under sina fyra första dagar i handeln. Microsoft roffade åt sig 9 procent av digitala spelarmarknaden under sina första dagar vilket gjorde att man knuffade ner Sandisk ett steg men fortfarande såg sig utsålda av Apple. En annan undersökning som gjorts av Current Analysis visar liknande siffror med där räcker Zunes 7 procent bara till en tredjeplats på marknaden, just efter ovan nämnda konkurrenter.
Båda undersökningarna har dock fokuserat på försäljningen i amerikanska hemelektronikbutiker, man har inte tagit in Internet-baserad försäljning i ekvationen. Internet-försäljningen verkar gå betydligt trögare och enligt Amazon.com är Zune blott den 18:de mest populära spelaren i butiken.
Kathleen Maher, a senior analyst at Jon Peddie Research, notes that even if the Zune is off to a slow start in the MP3 player market, Microsoft has had a lot of success launching a new product, tweaking it and ultimately satisfying consumers.