Då så
var det dags för höstens stora nyhet på grafikkortsfronten:
Radeon 9700 Pro. ATi har jobbat hårt på sin nya design och får
man tro de recensioner som finns ute har de verkligen lyckats. Vi tänkte
dock som första svenska sida ge er en överblick på hur pass
bra de lyckats.
Utöver detta har vi fått in ett Radeon 9000 Pro som är tänkt
att ta upp kampen mot nVidias Ti4200.
Eftersom Radeon
9000 mest är en smått modifierad version av Radeon 8500 lägger
vi här den största vikten vid 9700. Det är mycket ny teknik
som det är frågan om. Vältäckande stöd för
DirectX 9.0, ny FSAA-implementering, nya Aniso-implementeringar, delvis nya
drivrutiner och så vidare. Ett helt klart spännande kort med andra
ord.
Vi är dock "tacksamma" att ATi inte går nVidias väg
och, år 2002, släpper ännu ett DirectX 7.0-baserat kort. Istället
har deras Radeon 9000 fullt stöd för DirectX 8.1 precis som föregående
modell. Vad detta kan ha för innebörd både för individen
och användare i allmänhet samt utvecklare kommer vi att gå
in på senare.
Utöver att
vi är första siten i Sverige med att leverera en fullmatad recension
av Radeon 9700 Pro är vi dessutom först i världen med att recensera
HIS Excalibur Radeon 9700 Pro och 9000 Pro så vitt vi kan se. (Detta
enligt vad vi hittat på Google och på HIS egna lista av recensioner,
men skriv gärna en rad om ni hittar något som pekar på att
det inte stämmer.) Som vanligt kan ni förvänta er att vi erbjuder
en recension som täcker de flesta frågor man kan tänka sig.
Först av
allt börjar vi med att gå igenom specifikationerna av korten.
HIS Excalibur Radeon 9700 Pro
|
Grafikkrets: |
ATi R300 |
Tillverkningsteknik: |
0.15-micron |
Antal transistorer: |
~110 milj. |
GPU clock: |
325 |
Minnes clock: |
620 Mhz |
RAMDAC: |
(2) 400 Mhz |
Minnesmängd: |
128 MB |
Minnestyp: |
256-bit DDR-SDRAM, 2,8 ns |
In/Ut-utgångar: |
VGA, DVI-I, S-Video In/Ut och Composite In/Ut |
Extra hårdvara:
|
1st Compositekabel
1st S-videokabel
1st S-Video -> Composite/S-Video-förgrening
1st DVI-I -> VGA-adapter |
Mjukvara:
|
ATi MMC, ATi Hydravision, ATi WMD-drivrutiner, ATi Catalyst Drivrutiner,
Adobe Acrobat Reader mm. |
Fullversionsprogram: |
Ballastics, PowerDirector 2.1 Pro VE, PowerDVD XP 4.0 |
Interface: |
AGP
2/4/8X |
DirectX-generation: |
9.0
|
Uppskattat pris: |
~4500 kr
|
Som vi ser bygger
ATis nya värsting fortfarande på 0,15-micronsteknik precis som
föregångaren 8500 och GeForce 4 Ti. Minnesfrekvensen ligger på
620 MHz, något mindre än GeForce 4 Ti4600 det vill säga, GPU-hastigheten
är dock lite högre med sina 325 Mhz vs. Ti4600s 300 Mhz. En klar
och tydlig skillnad är dock att ATi valt att utrusta kortet med en 256-bits
minnesbuss, något som ökar bandbredden med det dubbla jämfört
med utmanarna.
Radeon 9700 Pro |
|
Fläkten |
|
Kortet är utrustat med 2,8 ns RAM från Samsung vilket motsvarar 357
MHz eller 714 MHz DDR precis som de flesta GeForce 4 Ti4600. Minnet på
kortet är dock klockat till endast 620 MHz något som kanske känns
lite underligt. Förmodligen är det aggressiva timings och låg
latency som ligger bakom det hela men trots det borde här alltså
finnas en del att hämta för oss som vill överklocka. (“Snabbast
är inte snabbt nog” som man brukar säga.) Det är dock
skönt att se att ATi satsat lite extra på fläkten denna gång
som inte är den lilla pyttefläkt vi är vana vid.
Molex |
|
NV25 vs. R300
|
|
För att
få strömtillförsel till kortet måste man koppla in kortet
i nätagget, det räcker alltså inte bara med AGP-portens strömtillförsel.
Som vi ser till höger är Ti4600 (kortet ovan) rejält mycket
större än R300 aka Radeon 9700. Framförallt väger det
mycket mer.
Radeon 9700 Pro
är utrustat med nya Rage Theatre-versionen om detta finns det dock inte
mycket läsvärt att hitta. Dock är det som vanligt tal om bra
kvalitet på TV-ut och de hårdvaruproblem som 8500-serien hade
med 800×600 är som bortblåsta. Precis som föregångaren
är upplösningar i alla tänkbara format upp till 1024×768 tillgängliga.
Tillbehör
|
|
Sladdar och skivor
med drivrutiner är ju givet, utöver det får man spelet Ballistics
some inte är någon direkt höjdare. Men det är ju personlig
smak. För Video In använder man PowerDirecter Pro VE (2.1) vilket
funkar bra.
En annan sak som
man inte ser här bland våra specifikationer är rekommendationen
av PSU/Nätaggregat på minst 300W. Detta är nog något
de flesta med moderna datorer är utrustade med men om du köpte din
dator på tiden då 1 GHz fortfarande hade en wow-faktor så
är det nog bäst att du tar en titt innan du springer iväg och
köper ditt nya kort.
HIS Excalibur Radeon 9000 Pro
|
Grafikkrets: |
ATi RV250 |
Tillverkningsteknik: |
0.15-micron |
Antal transistorer: |
~36 milj. |
GPU clock: |
275 |
Minnes clock: |
550 Mhz |
RAMDAC: |
(2) 400 Mhz |
Minnesmängd: |
64 MB |
Minnestyp: |
128-bit DDR-SDRAM, 2,8 ns |
In/Ut-utgångar: |
VGA, DVI-I, S-Video In/Ut och Composite In/Ut |
Extra hårdvara:
|
1st Compositekabel
1st S-videokabel
1st S-Video -> Composite-adapter
1st DVI-I -> VGA-adapter |
Mjukvara:
|
ATi MMC, ATi Hydravision, ATi WMD-drivrutiner, ATi Catalyst Drivrutiner,
Adobe Acrobat Reader mm. |
Fullversionsprogram: |
Ballastics, PowerDirector 2.1 Pro VE, PowerDVD XP 4.0 |
Interface: |
AGP
2/4X |
DirectX-generation: |
8.1
|
Uppskattat pris: |
~1250 kr
|
Med Radeon 9000
Pro bygger ATi "vidare" på 8500-serien. Fast "vidare"
är ett tveksamt begrepp, faktum är att Radeon 9000 är en avskalad
version av 8500. Med en texturenhet mindre per pipeline och endast partiellt
hårdvarustöd för TRUFORM. Detta har ATi gjort för att
hålla kostnaderna nere genom att minska transistorantalet. Och det är
minst sagt imponerande att se hur mycket de kunnat banta ner antalet utan
att behöva offra mer än vad de gjort. Radeon 8500 vägde in
på 60 miljoner transistorer, det vill säga nästan lika mycket
som GeForce 4 Ti, och nu har ATi lyckats att nästan halvera det genom
att ta bort några få saker. Utöver de har de faktiskt lagt
till en del funktioner som vi dock kommer gå in på i en senare
recension.
Radeon 9000 Pro |
|
En söt liten röd fläkt. |
|
Som vanligt när det gäller ATi-baserade produkter är det tyvärr
dåligt med kylning och som väntat ser vi ingen kylning för
minnet. Fläkten som HIS använder sig av är identisk med ATis,
vilket i och för sig inte behöver betyda att den är direkt
dålig. Kortet spinner på i 275/550 Mhz precis som förebilden
Radeon 8500.
Tillbehör |
|
Precis som HIS
Excalibur Radeon 9700 Pro bjuder deras Radeon 9000 Pro på Video In.
Dock hann vi inte annat än precis att testa och se så att det fungerade
vilket det gjorde. Dock är det en väldigt trevlig egenskap att ha
på sitt grafikkort. Speciellt för alla dem som blev lite sura på
ATi när de bästämde sig för att inte ha Video In som standard
längre efter Radeon 64 ViVo.
Ett stort tack
till Johan Nordqvist för utlåning av digital kamera. Som ni ser
lär jag dock inte få några jobb som fotograf så därför
skyndar vi oss snabbt vidare till själva recensionen.
Vi har valt att
sätta Radeon 9000 Pro upp mot GeForce 4 Ti4200 128 MB och Radeon 9700
Pro mot GeForce 4 Ti4600.
Testsystem |
Hårdvara |
Processor: |
Athlon XP 1900+ (1.6Ghz) |
Moderkort: |
QDI KuDoz 7/333-A (KT333) |
RAM: |
256MB PC2700 Crucial DDR-SDRAM DDR333 @ Turbo
timings |
Grafikkort: |
nVidia GeForce 4 Ti4200 128 MB (250/444)
nVidia GeForce 4 Ti4600 (128 MB, 300/650)
HIS Excalibur Radeon 9000 Pro 64 MB (275/550)
HIS Excalibur Radeon 9700 Pro (128 MB, 325/620)
|
Hårddisk: |
80GB Western Ditigal Caviar Special Edition |
Ljudkort: |
– |
Nätverkskort: |
D-Link DFE-530TX 10/100 |
Mjukvara |
Operativsystem: |
Windows XP Professional (Service Pack 1) |
Grafikkortsdrivrutiner: |
nVidia: Detonator 40 (40.72)
ATi: Catalyst 2.3 (6166) |
Övriga drivrutiner: |
VIA 4in1 v4.43 |
Testprogram:
|
Return
To Castle Wolfenstein 1.33
3D Mark 2001 SE 330
Dacris Benchmark v.9
XPBench 1.03
OGLVillagemark 1.3
Serious Sam: The Second Encounter 1.07
Giants Citizen Kabuto (GeForce 3 Edition) 1.396
|
Vi har valt att
använda sju tester i denna recension: tre för Open GL resp. två
för Direct3D och två för 2D. De två Direct3D-testerna
använder sig alla av DiretcX 8.x-funktioner, med andra ord Pixel och
Vertex Shaders. I Open GL har det gått långsammare med stödet
för programmerbara GPUs men förhoppningsvis kommer även det
så småning om när specifikationerna blivit klarare. Med de
extrema inställningar vi använder i Serious Sam och det i sig själv
krävande spelet Giants så tvingar vi ner de flesta kort på
sina knän vilket vi sett i tidigare tester, nu har vi Radeon 9700 Pro
här för att visa oss om det är grafikkorten eller processorn
som hållit oss tillbaka.
Innan vi går
vidare med de själva testerna kan vi erbjuda mer detaljerade specifikationer
för de testade korten här.
Precis som väntat
har vi här en ny kung på tronen. I 1024×768 är det inte så
uppenbart men skillnader blir större med de högre upplösningarna.
Att vi inte får fram de stora skillnaderna beror främst på
CPU, iaf. i de lägre två upplösningarna.
Villagemark är
ett test vi använder för att undersöka hur pass bra Hidden
Surface Removal de olika korten har. I detta simpla testet är det dock
svårt att avgöra om det är Radeon 9700:as råstyrka eller
Hyper Z III som ger kortet ledningen. Till vår väldigt stora förvånging
lyckas inte Radeon 9000 Pro alls bra i detta test. I föregående
recensioner har vi kunnat se att tom. Radeon 8500LE har haft ett övertag
över Ti4600 i detta test.
I Fablemark får
vi det dock bekräftat att ATi sannerligen har en väldigt effektiv
HSR-metod i Radeon 9700 Pro. Lillebror får dock också illa denna
gång fast med mindre marginal.
Vi har tidigare
sett hur den GeForce 3-optimerade versionen av Giants har kunnat få
ner de flesta kort på sina knän och nu ser vi även att processorn
har en stor skuld i det hela. I 1280×1024 börjar Radeon 9000 Pro falla
av och i 1600×1200 är det fullkomligt ospelbart.
Istället
för att hålla på och älta Quake 3 om och om igen har
vi valt att ta fram RTCW som bygger på en starkt modifierad version
av samma motor. Alla korten drar ungefär jämnt tills vi kommer till
1600×1200 då Radeon 9000 Pro inte riktigt vill vara med längre,
9700 är oberörd. Ännu ett test där vi är CPU-begränsade
tom. med Ti4600.
Med varenda liten
inställning på max i Serious Sam 2 får samtliga kort det
riktigt svårt redan i 1024×768. Radeon 9000 Pro ligger extra illa till.
I 1600×1200 är inte heller Ti4200 spelbart längre och de två
snabbare korten känns som gränsfall.
I Dacris Benchmark
4.9:s 2D-test visar vi en av ATis underliga nackdelar. Deras pixel fillrate
i 2D är under all förväntan. Även Ti4200 springer förbi
Radeon 9700 utan större problem och ATis senaste flaggskepp har tom.
svårt att skilja sig från deras egen lågbudgetprodukt.
I XPBench får
vi en annan synpunkt på ämnet och här ligger de två
bjässarna "head to head". De två billigare korten har
svårt för att hänga med i svängarna med ger ändå
acceptabla resultat. Att ATis kort förlorar i 2D-prestanda är nog
lite oväntat för många på grund av att det brukar just
vara en av de anledningarna som ATi är populära: 2D.
Att Radeon 9700 Pro kan få så bra resultat trots den dåliga
fillraten beror nog till stor del på optimerade drivrutiner och specifika
GDI-optimeringar i hårdvaran.
Denna gången
hoppar vi över defaultlägena utan FSAA och koncentrerar oss istället
på den relativa FSAA- och Aniso-prestandan. Som vi ser klarar alla korten
av att prestera inom rimliga gränser med 2x FSAA även om Radeon
9000 Pro halkar efter. Med 4x FSAA är dock samma kort nu ute ur leken.
Här ser vi också att storebrors övertag blir mer markant.
Aniso-testerna avslöjar att ATis effektiva Aniso som vi fann på
7×00 och 8×00-serierna fortfarande är i bruk. Trots kortets underläge
lyckas det här klå Ti4200 och är nästan uppe o nosar
på Ti4600. 9700 Pro däremot står pall för trycket och
låter sig inte påverkas så värst mycket.
I Open GL ser
vi ungefär samma trend som i Direct3D vad det gäller FSAA och Aniso.
Radeon 9000 klarar inte av trycket av 4x FSAA men imponerar genom att gå
om Ti4600 när vi kör med Aniso.
Det ska tilläggas också att de två Radeonkorten kör
med 16x Aniso istället för 8x som nVidias. 9700 är CPU-begränsad
i alla tre testerna här så nu börjar det väl bli dags
för att se om vi kan reda bot på all den överflödiga
prestandan..
För att testa
maximal kvalitet har vi tagit fram ett par olika lägen att testa:
Med: Medium, här kör vi båda korten med 2x
FSAA och 4x Aniso.
Max: Maximum, i detta läget drar vi på med 4x FSAA
och 8x Aniso, dubbelt så mycket som "Med" det vill säga.
Ext: Extreme, för Radeon 9700 är det 6x FSAA och
16x Aniso som gäller. På Ti4600 har vi valt att köra med 4xS
FSAA och 8x Aniso i Direct3D, i Open GL valde vi 4x 9-tap FSAA och 8x Aniso
och för att kompensera suddigheten från 9-tap filtret justerade vi
kortets LOD till -0.7.
Som vi ser blir
Ti4600 krossat i samtliga tester. Inte ens Ti4600s Med-läge kan rå
på ATi i sitt Ext-läge. Minst sagt imponerande. I majoriteten av
testerna ligger Radeon 9700 före med dubbelt så bra prestanda och
det är just denna typ av användning som verkligen får kortet
att skina.
Samma historia
upprepar sig i Open GL om än inte lika markant i motsvarande Medium-läge.
Det bör också nämnas här att Ti4600s Ext-läge i
Open GL är av ganska underlägsen kvalitet jämfört med
9700. Precis som i förra testet lyckas Excalibur 9700 kamma hem storvinst
med upp till ~125 % försprång.
Som vi sa i början
av recensionen så är det inte helt sällan som snabbast inte
är snabbt nog. Därför bestämde vi oss för att pressa
kortet till max. Det bör dock noteras att vi inte körde längre
stresstester för att kontrollera stabiliteten. Dock syntes få eller
inga artifacts under de tester vi körde. Vårt 9700, precis som alla
andra, var klockat till 325/620 MHz och när vi var färdiga med det
spann det vidare i 365/680 MHz. En trevlig överklockning minst sagt, vad
det angår core så märkte vi föga skillnad då vi
klockade den annat än att det började dyka upp artifacts när
vi närmade oss 370 MHz. Minnet däremot ligger bakom prestandaökningen
som vi kommer att se. Detta bådar också gott för den kommande
version av Radeon 9700 med DDR2 som är på ingång. Detta chip
har helt klart mer att ge och med DDR2 och en högre klockfrekvens på
coren så har vi ännu ett trevligt kort att se fram emot.
Radeon 9000 Pro
visade sig vara en riktig rackare på att klocka, otroligt nog lyckades
vi klocka minnet ytterligare 100 MHz från 550 till 650 Mhz, det vill säga
över 9700as originalhastighet. Coren gjorde också väldigt bra
ifrån sig och ökade från 275 till 315 MHz. Dock var de resultat
vi såg inte allt för imponerande.
Som vi ser tjänar
vi över 1000 trevliga poäng på att klocka HIS 9700 Pro så
högt det går. Med en bättre ambient temperatur i burken och
lite passiv kylning på minnet så hade vi nog kunnat nå upp
ännu högre på minnet iaf. 714 Mhz är den teoretiska gränsen
för minnet, men eventuellt måste man voltage modda om man vill
nå mycket högre.
Med tanke på
den procentuellt sett större överklockningen blev vi lite besvikna,
men 700 poäng är inte fy skam det heller. Hur mycket mer man hade
kunnat få ut av kortet med extra kylning är svårt att säga
men vi mistänkar att lite kylning på minnet och en ny fläkt
o heatsink på coren hade kunnat möjliggöra ungefär 325/680
i alla fall.
OBS:
Om ni följer bildernas länkar för att titta på
de stora versionerna bör ni inte låta Internet Explorer 6 och upp
förminska dem. Sätt pekaren över bilden och klicka sedan på
verktyget för naturlig storlek längst ner till höge ri bild.
Alternativt kan ni högerklicka på bilderna och spara dem på
er hårddisk. Om ni låter IE ändra storleken på dem
så kommer ni inte heller kunna se vilken effekt FSAA ger och så
vidare.
Counter-Strike |
|
Day Of Defeat |
|
Först ut har
vi två Half Life moddar: Counter-Strike är väl alla bekanta
med vid det här laget. Day Of Defeat är dock inte lika känt
även fast det är den näst största HL-modden efter CS.
Till höger kan vi se en bild från de_dust2 där jag lirar i
1600×1200 med 6x FSAA och 16x Quality Anisotropisk Filtrering. Till höger
är det DoD som står på tur och här med skillnaden att
jag har den lägre upplösningen 1280×960. Som ni kan se överst
till vänster i båda bilderna fungerar detta utmärkt och frameraten
låg inte under 99 en endaste gång under de timmar jag spelade.
Att jag valt en lägre upplösning för DoD beror helt enkelt
på att min monitor enbart klarar av 75 Hz i 1600×1200 och det är
på tok för lågt för vad mina ögon ska kunna tolerera.
Kort sagt flöt det perfekt och såg inget annat än makalöst
ut.
Tyvärr är HL och dess moddar utsatta för ett par av de problem
som finns med Radeon 9700 Pro. Nämnligen bristen på FSAA vid användandet
av en 16 bits framebuffer, frånvaron av FSAA på alpha texturer
samt icke-fungerande V-sync. För att fixa till det här med FSAA
är det bara att lägga till -32bpp på sin commandline så
fixar det sig. Alternativt kan ni ladda ner och köra denna registerfil.
Som referens kan det nämnas att med Ti4600 lirar jag i 1280×960 med 4x
FSAA och 8x Aniso och ligger runt 70-95 fps ungefär. I 1600×1200 börjar
det bli svårt för nVidias "gamling" och jag får
sänka FSAA till 2 och Aniso till 4 för att ens ligga konstant över
50 fps, med ett medel på ungefär 65.
Giants |
|
Giants återkomsten |
|
Efter att ha
tittat på benchmarken var man ju lite orolig för prestandan i Giants
oavsett vilket kort man har. Dock är det så att just benchmarket
testar en "film" i spelet som är rejält mycket mer krävande
än normalt spelande. Men utan den vetskapen var jag ju lite försiktig
och använde "endast" 4x FSAA och 8x Performance Aniso och till
min stora förvåning flöt det utmärkt även i 1152×864
så jag ökade inställningarna "lite". Nämnligen
till 1280×1024 med 6x FSAA och 16x QAF (hädanefter använder jag
Q- och PAF för att indikera vilket Aniso läge jag använt) och
makalöst nog flöt det i princip exakt lika bra förutom vid
några mer actionfyllda scener vid ett fåtal tillfällen.
Med Ti4600 använde jag mig av 1024×768 och 2x FSAA för en trevlig
spelupplevelse, en bra bit från vår utmanare här med andra
ord.
Return To Castle Wolfenstein |
|
Serious Sam The Second Encounter |
|
Här ser
vi ytterligare två spel som fanns med bland våra tester. Att döma
av RTCW kände jag på mig att jag nog kunde kosta på mig en
hel del kvalitet här. Personligen föll jag för 1024×768 med
6x FSAA, 16x QAF och så lite TRUFORM ovanpå det. Ingen större
utmaning för kortet kändes det som, men TRUFORM gjorde att det blev
rätt så krävande ändå och hindrade mig från
att höja upplösningen ytterligare. Serious Sam var lite bråkigare
och vägrade acceptera mer än 2x FSAA om jag skulle kunna få
det spelbart, detta tillsammans med 16x QAF fungerande dock tillfredställande
men lite besviken får jag nog erkänna att jag blev. Upplösningen
som användes var 1280×960.
I Serious Sam och RTCW fick jag nöja mig med våra "Medium"
inställningar när jag körde GeForce 4 Ti, det vill säga
2x FSAA och 4x AF och detta då i 1024×768.
Mafia |
|
Unreal Tournament 2003 |
|
Till vänster
ser vi Mafia i Free Ride-läge med en av de snabbare bilarna. Då
gäller det att fps:en hänger med och det gjorde den tillfreställande
även i 1280×1024 med 16x QAF och 6x FSAA. Mafia är för övrigt
precis det "vuxenspel" jag väntat på länge nu, helt
klart ett av de mest genomarbetade spelen jag någonsin fått äran
att spela och inte blev det sämre när det sitter ett Radeon 9700
Pro i "motorn" så att säga.
Till höger har vi en av de verkligt stora utmaningarna: UT2003. Här
klarade vi inte längre att brassa på med FSAA, upplösning
och Aniso. Istället fick vi nöja oss med den lite mer blygsamma
kombinationen av 8x PAF och 2x FSAA i 1024×768.
Mafia flöt helt okej på 4600:an när jag sänkte upplösningen
till 1024×768, FSAA:n till 2x och Anison till 4x. I UT2003 fick jag helt enkelt
stänga av Aniso på kortet eftersom det slöade ner prestandan
allt för mycket. 2x FSAA fungerade dock och summan av kardemumman var
att det flöt likvärdigt med Radeon 9700 Pro. Frånvaron av
Aniso märkte jag ärligt talat inte av på grund av någon
anledning.
En kommentar
som är gällande för alla bilder är att man inte fullt
ut kan uppskatta bildkvaliteten hos ett Radeon 9700 genom att stirra på
screenshots. Dels för att man måste se det med egna ögon i
rörelse men just nu tänker jag framförallt på en av de
finesser som kortet är utrustat med: gammakorrigerad FSAA. Denna korrigering
ser till att de "tillagda" pixlarna vid FSAA får rätt
nyanser beroende på din monitors egen gamma. Detta görs i ett stadie
efter framebuffern. Det vill säga den buffer som man "fångar"
när man tar ett screenshot. Kort sagt så är kantutjämningen
ännu bättre om du ser det direkt på monitorn där grafikkortet
renderar det.
Aliasing |
|
Som ni ser på
räcket på bilden tycks det försiggå lite lätt aliasing
där. Detta är ett perfekt exempel då Radeon 9700s Gamma Correction
"rättade till" de "felfärgade" pixlarna i ett
stadie efter att bilden "lämnat datorn" så att säga.
Denna aliasing var inte alls synlig på monitorn när man spelade
utan kom fram först när man tittade på screenshotet.
Missöden:
Givetvis var inte allt en dans på röda rosor och vi kom över
några spel som hade en del problem. Gemensamt med samtliga var att de
använde sig av Direct3D vilket vi kommer in närme på på
nästa sida. Främst var det GTA3 som var riktigt besvärligt.
Som mest kunde vi köra det i 1024×768 med 16x PAF alternativt 8x QAF
och dessutom var vi tvungna att stänga av "Trails" i spelets
alternativ. Dock ska man inte döma kortet allt för hårt på
grund av just detta med tanke på vilken katastrof GTA3 för PC är
rent spelmotormässigt. Det andra spelet som vi hade problem med var No
One Lives Forever 2, en personlig favorit. Först verkade allt fungera
perfekt med 1280×960, 6x FSAA och 16x QAF. Men senare upptäckte vi att
framraten fick frispel emellanåt och sjönk riktigt lågt för
att sedan komma upp till normal nivå igen. Det fanns inget regelbundet
mönster i detta och alltså kunde ett scenario flyta underbart ena
gången men nästa gången man spelade det samma så hackade
det bara för fulla muggar.
Dock är det inte med detta sagt att Radeon 9700 Pro är det enda
kortet som hade problem med dessa spel: Ti4600 visade fula Z-bufferfel i HL-moddarna,
Mafia och Serious Sam till exempel.
Detta leder oss in på de problem som finns med Radeon 9700 Pro i allmänhet.
ATi har tyvärr
gjort sig kända för att släppa produkter med omogen tillhörande
mjukvara, det vill säga drivrutiner. Som tur är har de verkligen lärt
sig en läxa denna gången, fast än är de inte uppe i nVidias
nivå vad det gäller stabilitet.
Främst har
vi ett par hårdvaruproblem:
AGP8x-inkompabilitet:
De första revisionerna av Radeon 9700 Pro, nämnligen 1.1 och 1.2 har
visat sig ha problem med AGP8x. Systemen kraschar, vägrar boota, starar
om spontant och så vidare. Dock är det inte alla moderkort som är
berörda och inte heller alla Radeon 9700 Pro rev 1.1 och 1.2. För
de flesta affärer och nätbutiker är det nog svårt att utlova
att de levererar just ett exemplar av revision 1.3 så ett tips är
att kolla upp en lista på Rage3D som du hittar här.
Här på NH fick vi tag på ett kort av rev. 1.3 och har inte
upplevt några som helst problem i denna stilen. Dock har vi inte testat
kortet i AGP8X heller.
Status: ATi är medvetna om problemet och även moderkortstillverkarna.
BIOS till vissa moderkort har löst alla problem och om du köpt ett
kort som inte fungerar med ditt moderkort så ska du kunna byta ut det
vilket många redan gjort.
Uppdatering: ATis senare revisioner, senare drivrutiner och uppdaterade moderkorts-BIOS-version gör idag att problemet i princip är obefintligt nuförtiden.
FSAA och
16-bitars färg:
Här har vi ett annat hårdvarurelaterat problem. Kortet är alltså
oförmöget att applicera FSAA och man kör med 16-bitars färg.
"Men kör i 32 bits då" säger väl många
då men problemet är att alla spel inte går att köra i
32 bits. Vi nämnde också tidigare att problemet berör Half Life
och dess moddar och vi har även lösningen på det på föregående
sida för just dessa spel.
Status: Även detta problem är ATi fullt medvetna
om och för närvarande jobbar de på en lösning som innebär
att man tvingar applikationer att köra i 32 bits färg. Dock är
det inte säkert att det kommer fungera med alla applikationer då
det kanske skapar andra konflikter på köpet. Men om det funkar så
slår man två flugor i en smäll: förutom att fixa FSAA
så kommer man nu också kunna tvinga in sina gamla spel i 32 bits
färg vilket kan blåsa lite nytt liv i deras utseende.
Uppdatering: FSAA och 16 bits färg fungerar i nuvarande drivrutiner i flertalet spel, dock inte alla.
W-Buffer
och 32 bits Z-buffer:
Här hittar vi två saker som försvunnit sen Radeon 8500
vilket kan tyckas lite tråkigt. En W eller Z-buffer använder man
för att placera ut objekten i "3D-rymden" och så att man
ser till att de inte överlappar varandra och så vidare. Tråkigast
är att W-buffern gått förlorad då denna används flitigt
av vissa spel som tex. Mafia och Unreal Tournament (inte 2003 vad jag vet).
Kort sagt: om ett spel är programmerat för att använda en W-buffer
så är det också det som funkar bäst. Resultatet av frånvaron
kan vara negativ påverkan av prestandan till en liten grad men främst
att objekt kan se ut att gå igenom varandra.
32-bits Z-buffer är kanske ett mindre problem eftersom det bättre
formatet 24 bits Z + 8 bits Stencil används i princip uteslutande. Men
för vissa professionella applikationer kan detta vara en förlust.
Och för äldre spel där man för kunde tvinga en 32 bits Z-buffer
för ökad kvalitet var det uteslutet att använda "24+8"
eftersom spelen helt enkelt inte var programmerade för det. Skillnaden
mellan 32 och 24 bits Z-buffer är dock ganska hårfin och det här
är mer en parantes för de petiga.
Status: ATi är medvetna om båda företeelserna
(det tog ju aktivt beslutet att ta bort dessa funktioner). Det finns dock sätt
att emulera en W-buffer men enligt de utvecklare vi talat med är detta
inte precis ett trevligt alternativ och lär därför heller inte
användas. Dock går det dock rykten om att ATi eventuellt kommer aktivera
en mer flexibel flyttals buffer på tom. högre precision än 32
bits. Huruvida detta är sant eller inte kan vi bekräfta för tillfället.
Uppdatering: Emuleringen som nämns ovan har hittills (Mars 2004) inte använts i något spel.
Då kommer
vi till mjukvaruproblemen:
Avsaknad av tvingad Vsync:
Här har vi
ett problem som har irriterat många. ATi har helt enkelt inte försätt
användarna med ett val för att tvinga Vsync. Resultatet är att
Vsync enbart fungerar i de applikationer som har inbygd kontroll för detta.
Status: En uppdaterad drivrutin som kommer ut inom någon
vecka kommer rätta till detta problem.
Uppdatering: Sedan vi skrev recensionen
har vi provat en ny drivrutin som kommer från DELL. Vi har modifierat
den för att få den att fungera med alla Radeonkort och denna drivrutin
har fungerande Vsync. Ladda ner den här.
Denna drivrutin är till för Windows XP precis som filnamnet avslöjar
den innehåller också den senaste kontrollpanelen som installeras
per automatik. (Versionsnumret är 6194, senaste på ATis sida är
6166.)
Vädligt
ojämn fps:
Som vi nämnt tidigare händer det att Radeon 9700 Pro och
Radeon 9000 Pro (precis som föregående ATi-kort) råkar ut för
så kallat "stuttering"/"hiccups". "Hicka"
är ett bra sätt att beskriva fenomenet: man sitter och lirar i 200
fps och helt plötsligt bara dyker ens fps till 20 för en halv sekund.
Effekten blir ett rejält hack som i fel läge kan orsaka ens död
i hektiska spel. Ofta är det inte frågan om så grova dykningar
men det räcker att man går från 100 till 70 med ett knyck för
att det ska kännas lite ryckigt. Vi på redaktionen har bara sett
fenomenet i Direct3D och bara i två applikationer hittills: No One Lives
Forever 2 och 3D Mark 2001 SE 330. Dock har vi sett att man på forum lite
varstans har beklagat sig över problemet och att vissa upplever det även
i Open GL-applikationer tex. Enligt min personliga erfarenhet har detta varit
ett fenomen som kommit och gått med vissa drivrutiner. Ibland har problemen
lösts genom en enkel omstart eller genom nya/gamla drivrutiner eller någon
ändrad inställning.
Men trots allt drabbar detta bara ett fåtal personer och går oftast
att ordna samt att det bara drabbar några enstaka applikationer så
det är inte allt för mycket att oroa sig för.
Status: Vi har inte sett att ATi någonsin kommenterat
detta problem, förmodligen har det kommit till deras kännedom dock
och får man lita på historien kommer en framtida drivrutin sannolikt
att rensa upp merparten av problemen.
Uppdatering: Samma drivrutin som
löste problemet med Vsync löste också de flestan fallen av ovanstående
problem.
Ingen kontroll
över 30 bits färg:
Precis som Parhelia
har Radeon 9500 och 9700-serierna stöd för 30 bits färg, det
vill säga 10 bits per färgkanal istället för "nuvarande"
åtta. Till skillnad från Matrox har dock inte ATi försett oss
med några som helst metoder för att ens verifiera att hårdvaran
klarar av detta: inga plugins till photoshop, inget sätt att tvinga på
läget i windows eller spel osv.
Status: Faktum
är att vi inte hört ett knyst om detta sen Radeon 9700 Pro släpptes.
I pressreleaserna konstaterade ATi att deras kort har stöd för detta
men sedan dessa har vi inte fått någon ytterligare information.
Uppdatering: ATi har inga tankar på att överlåta kontroll över detta färgdjup i annat än 3D.
Sammanlagt har
vi hittat sex allmäna problem och inget av dem är egentligen särskilt
farligt men tillsammans bildar de en skamfläck på Radeon 9700 Pro:s
annars blänkande yta. Att ett eller två av problemen kommer bli uppklarade
står redan klart. Det absolut största problemet är dock inkompabiliteten
med vissa AGP8x-kapabla moderkort. När vi ändå är inne
på hårdvaran igen så passar vi på att påminna
er om att man behöver ett både kvalitativt och kraftigt nätaggregat
för att hantera ett Radeon 9700 Pro, något som vissa köpare
helt missat…
Då så
har det blivit dags att se vilka slutsatser man kan dra av allt som sagts hittills.
Efter att ha läst
de recensionerna som finns ute av Radeon 9700 Pro var vi minst sagt förväntansfulla
här på redaktionen. Inte heller blev vi missnöjda när
det väl anlände. Radeon 9700 Pro är kort sagt ett monster fullpackat
med finesser och prestanda som inte lämnar mycket kvar på önskelistan.
Som sagt var
så är det ju just HIS modeller som vi tittat närmre på
i denna recension och HIS levererar ett trevligt paket. Båda korten
följer ATis standarder till punkt och pricka och utöver det har
de alltså lagt till Video In på båda korten. Ett stort plus
i mina ögon. Precis som många andra tredjepartstillverkare har
HIS egentligen inte ens tillverkat sitt Radeon 9700 Pro utan istället
har de köpt in korten från ATi. Alltså ser vi här ganska
exakt vad man kan förvänta sig av originalkorten vad det gäller
fläktar, kylning osv.
Recensionen
handlade dock inte bara om 9700-modellen utan även 9000. En trevlig uppstickare
som tar upp kampen mot de långsammare GeForce 4 Ti-versionerna samt
snabbare GeForce 4 MX. Priset ligger på strax över tusenlappen
vilket gör det ungefär hälften så billigt som det Ti4200
vi testat här. Och för den pengen är det verkligen mycket som
får ut. Kortet är snabbare än GeForce 4 MX och levererar dessutom
DirectX 8.x-stöd, något som vi blev mycket besvikna av att se att
GeForce 4 MX inte gjorde.
Här tänkte vi passa på och förklara varför vi "gnäller"
om DirectX 8.x hela tiden. Jo inte är det främst för just användarnas
egna skull, men för alla oss som köpt nya grafikkort med programmerbara
GPUs som vill se att desa används till max och för alla utvecklare
som vill göra sina spelmotorer så avancerade som möjligt så
är verkligen ett DirectX 7-baserat kort så här sent en käpp
i hjulet. Desto snabbare vi blir av med den sortens kort desto snabbare kommer
vi få se den typen av grafik som våra kort egentligen
är kapabla till.
Tillbaka
till Radeon 9700 Pro så måste det nämnas att detta kort inte
är något för er som bara stoppar i kortet, laddar drivrutinerna
från CDn och sen börjar spela utan att ändra några inställningar.
För denna typen av användande duger det mer än väl med
ett GeForce 4 Ti4200. Det som Radeon 9700 Pro introducerar är höga
upplösningar med rikligt av både FSAA och Aniso vid hög fps.
Kort sagt behöver man bekanta sig med dessa tre faktorer innan man överväger
ett köp.
En annan faktor som spelar in är processorn. Som vi kan se i våra
tester är vi hopplöst begränsade av vår Athlon Xp 1900+
och för att verkligen utnyttja kortet till 100% räcker det inte
ens med 2800+/2800 Mhz. Vi skulle nog rekommendera att man iaf. har en processor
som ligger över 2000+/2000 Mhz om man ska köpa ett Radeon 9700 Pro.
Att
kortet får utmärkelsen Redaktörens Val är det dock ingen
större tvekan om. Priset på Radeon 9700 Pro är lite väl
magstarkt och fick oss att tänka både en och två gånger
innan vi satte betyget. Men i slutändan så är det så
pass mycket snabbare än allt annat som finns tillgängligt att vi
anser att det går att leva med. Trots allt är det riktat till den
skara människor som verkligen är entusiaster. Sen är det också
trevligt att se att ATi efter diverse floppar med hårdvara och mjukvara
nu äntligen levererar lite riktigt motstånd mot nVidia vilket i
slutändan gynnar oss alla oavsett vad vi köper; genom priskrig,
snabbare utveckling osv. Priskrig är och påskyndad utveckling är
precis också vad Radeon 9000 Pro står för dock finns det
en rejäl negativ aspekt för kortet som faktiskt inte ligger i kortet
i sig utan hos syskonet Radeon 8500LE som faktiskt är billigare och även
snabbare i nästan samtliga spel. Detta är dock den enda faktor som
hindrar kortet från att nå upp till "Bästa Budgetval".
Utöver
allt ovanstående så finns det också god överklockningspotential
i korten. Det ska dock nämnas att det är relativt svårt att
ersätta fläkten på Radeon 9700 på grund av dess underliga
montering.
HIS
Excalibur Radeon 9700 Pro:
+ Tveklöst den bästa
prestandan som går att få
+ Ypperlig 2D- och TV-Outkvalitet
+ Extremt bra bildkvalitet med FSAA och Aniso
+ DirectX 9.0 garanterar att kortet kommer hålla även i framtiden
+ Väldigt god överklockning
– Väldigt dyrt
– Vissa mjuk- och hårdvaruproblem
HIS
Excalibur Radeon 9000 Pro:
+ Bra prestanda till ett mycket
rimligt pris
+ Ypperlig 2D- och TV-Outkvalitet
+ Utmärkt Aniso-prestanda
+ DirectX 8.1 är ett mycket önskvärt tillskott till denna prisklass
+ God överklockning
– 2D-och 3D-prestandan är
något slö
– FSAA är i princip obrukbart i allt annat än 2x i låga upplösningar
– Det snabbare Radeon 8500LE går att få tag på billigare
än Radeon 9000 Pro
Tack
till KOMSA och Inetdata.