Test: ROG Harpe Ace Aim Lab Edition – grym FPS-mus som passar alla

0

Asus ROG samarbetar med Aim Lab, företaget bakom en populär FPS-träningsmjukvara, för att tillverka en vass spelmus. Hittar vårt korshår alltid motståndarna med Harpe Ace Aim Lab Edition? Vi testar!

ROG Harpe Ace Aim Lab Edition
8.3 Expertomdöme
0 Läsaromdöme (0 röster)
TypFPS
Vikt54 gram
Fördelar
Välbyggd
Perfekt sensor
Balanserad form
Nackdelar
Något svampig skroll
Bra att veta
Musknapparnas brytare är åt det styvare och snärtigare hållet.
Sensor8.6
Knappar8.1
Funktioner8.1
Pris
Lämna/Läs läsaromdöme
Vad läsare tycker... Logga in för att lämna omdöme
Sort by:

Be the first to leave a review.

User Avatar
Verifierad
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Show more
{{ pageNumber+1 }}
Vad innebär våra delbetyg?

Sensor – Vi prestanda- och speltestar alla möss i musguiden för att kunna betygsätta den råa sensorprestandan i varje modell. Betyg 9–10 är för de allra vassaste premiummössen med unika funktioner. Betyg 7–8 är för högpresterande möss med god 1:1-känsla, medan 5–7 utgör mellansegmentet, med överlag välfungerande sensorer som kanske inte ger perfekt respons eller 1:1-känsla. Betyg under 4 är för kontorssensorer och sensorer med uppenbara avläsningsproblem.

Knappar – Varje datormus som testas genomgår minst en veckas dagligt användande och spel där samtliga knappar används i största möjliga utsträckning. Detta för att vi ska kunna avgöra hur den taktila känslan står sig gentemot andra möss. Denna kategori inkluderar även scrollhjulet.

Poäng 9–10 för knapparna innebär unika funktioner med felfri känsla. Poäng 7–8 betyder bra respons med bra taktil känsla. Mellan betyg 5–7 är mellansegmentet, som gör vad de ska men utan att sticka ut. Poäng 1–4 är för modeller med problem eller kvalitetsbrister.

Funktioner – Här betygsätter vi övriga parametrar hos en mus såsom mjukvara, byggkvalitet, belysning, specialfunktioner och glid. Toppbetygen 9–10 är för utstickande och unika funktioner som gör nytta. Betyg 7–8 är för möss med bra, solid kvalitet och mjukvara. Betyg 5–7 är för mellansegmentet, som uppfyller våra förväntningar men som inte sticker ut. Betyg på eller under 4 visar på problem eller avsaknad av viktiga egenskaper.

Stäng

 

Sammanfattning ROG Harpe Ace Aim Lab Edition

Asus ROG Harpe Ace Aim Lab Edition är en balanserad spelmus som främst lämpar sig för FPS-spelande. Med sin anspråkslösa formgivning ser vi att en bred användargrupp gillar utförandet och det finns inte mycket att klaga på. Brytarna från ROG är gjorda för dig som föredrar snärtiga, skarpa klick. Det som imponerar mest är byggkvaliteten, teflonfötterna och sensorprestandan och det som vi inte kan prisa till skyarna är mjukvaran och priset. På dagens prispressade och konkurrenskraftiga marknad finns det många bra alternativ men det är svårt att inte rekommendera den i princip felfria ROG Harpe Ace Aim Lab Edition.

Egenskaper

  • Felfri ROG AimPoint-sensor
  • Sträv och grovkornig textur
  • Storlek: medium
  • Lämpar sig för de flesta grepp
  • Välbyggd
  • Bra fötter
Visa specifikationer
ROG Harpe Ace Aim Lab Edition
MustypFPS
SensorROG AimPoint
Antal knappar5
Rekommenderad handstorlekMedium
Mått127.5 x 63.7 x 39.6 mm
Vikt~54 g
Max CPI36000
Polling rate1000 Hz
Drivrutiner/mjukvaraArmoury Crate
AnslutningUSB, trådlös via dongel och Bluetooth
Lägsta pris på Prisjakt.se

Stäng

Konstruktion och form

ROG Harpe Ace Aim Lab Edition är inte särskilt vågad till formen. Tillverkaren har siktat in sig på ett symmetrisk, grovt rundat formspråk som tilltalar den breda massan. Musen påminner lite om Logitech Pro X Superlight som vi tidigare har testat. Inget står riktigt ut. Sidorna buktar passivt inåt, den har ingen stor ände att tala om, den är inte för hög, inte för låg och ryggen är rundad för att passa alla grepp – Harpe Ace är lågmäld helt enkelt.

En liten detalj som fångar vårt öga är att musknapparna är skålade, men inte på det traditionella sättet, à la Razer där våra fingertoppar sjunker ned och omfamnas. Istället är mitten av knapparna något urgröpta, lite som ett dike som jämnar ut sig mot kanterna. Om vi håller musen i ett grepp där våra fingrar sträcker sig till kanten ser vi inte att skålningen gör någon större skillnad, men för de som har ett klogrepp, där fingrarna hamnar lite högre upp på knapparna, finns det en vinning i konceptet.

För att vara en lättviktare finns det absolut inget att anmärka på vad gäller byggkvalitet. Hur våldsamt vi än skakar musen hör vi inget som prasslar. När vi trycker och kramar chassit knakar ingenting. Skrollhjulet skallrar inte. Mer än så kan vi inte begära, betyget är A+. Skalet är i gjort av bio-baserad nylon, vilket är ett av de vanligaste chassimaterialen på marknaden.

ROG Harpe Ace har en grovkorning textur. Det påminner inte om sandpapper men användare behöver inte vara oroliga över greppet. Sidorna är räfflade där vi vilar våra fingrar och det är svårt att hamna fel. Vanligtvis brukar sidoknapparna vara släta, men även sidoknapparna har en grovkorning textur på Harpe Ace.

Som vi nämnde tidigare så är formen neutral, det är också längden. Vi känner att Harpe Ace går att använda med samtliga grepp och de flesta handstorlekar. Vi finner ett vanligt handflategrepp som det optimala. Alltså, när handflatan vilar över ryggen naturligt och fingrarna är utsträckta längs musknapparna. Detta gör att vi inte riktigt kan njuta av den unika skålningen av knapparna, men musen känns så naturlig i handen att den lilla finessen inte saknas särskilt. Musens viktbalanseras längs med mitten och känns därmed enkel att manövrera. Vissa möss har viktbalansen mot musens bakre del, vilket kan påverka hur musen känns när vi sveper över underlaget.

Som så många andra möss på marknaden kommer Harpe Ace med tassar i ren teflon. Tassarna är spridda i hörnen och musen har bra glid över samtliga ytor vi testat. Över tid har glidet blivit än mer lent, inte för att det var mycket upplevd friktion direkt ur lådan heller. Likt tassarna står inte heller kabeln ut, den är helt enkelt okej. Det är en flätad kabel som inte är styv men inte heller den mjukaste på marknaden. För trådlösa möss lägger vi mindre fokus på kabeln men den känns ändå av när den är ansluten. Vi har stött på trådade möss som känns trådlösa för att kabeln är så bra, Harpe Ace är godkänd men inte på samma nivå som toppkablarna.

På undersidan finns även reglage för anslutningsläge, parkopplingsläge, dongelutrymme samt en DPI-knapp. Helt rätt! Vi önskar att vi aldrig igen får se en DPI-knapp på ovansidan av en mus, det är rent av en kass design. Det finns inget vi hatar mer än att råka komma åt DPI-reglaget mitt i spelandet. Hatten av för den ingenjör som började sätta DPI-knappen i botten, hoppas samtliga tillverkare tar efter!

RGB-området på musen återfinns i skrollhjulet. Skrollhjulet ser ut att vara gjort av polykarbonat, eller ett liknande material, och lyser främst längs kanterna men gummimaterialet som vi greppar längs skrollhjulets mitt är också genomskinligt. för en mer dämpad genomlysning. Märkligt nog är ROG-logotypen på ryggen genomskinlig utan att vara bakgrundsbelyst.

Musen väger 54 gram utan kabel och utan dongel på vår våg. Dongeln lägger på två gram till totalt 56 gram. Just två gram är en så liten skillnad att vi har svårt att märka det. Däremot märker vi en klar skillnad mellan musens 54 gram och andra spelmus som väger ~60 gram.

Brytare

Harpe Ace har ROG-brytare som vi inte kan hitta så mycket information om. Knapparna har nästintill inget avstånd till aktiveringspunkten och därefter bottnar vi rätt snabbt. Det finns med andra ord knappt någon slaglängd att prata om, men trots det känns knapparna inte överdrivet styva. Brytarna är faktiskt nätta och snärtiga, med en studsig och något hård bottning. Det upplevs responsivt men kan kännas något skarpt för vissa användare som föredrar en mjukare bottning som har lite slaglängd att leka med. Viktmässigt är brytarna i linje med Omron-brytare. Brytarna är kort sagt snärtiga och responsiva, om än åt det styvare hållet.

Skrollhjulet är positionerat en bit ned i chassit och sticker endast upp ett par millimeter. Om musknapparna var styva och snärtiga är istället skrollhjulet mer åt det studsiga och mjuka hållet. Det finns ingen slaglängd innan aktiveringen men efter aktivering är det en kortare slaglängd till botten. Det finns en lättare antydan till svampig botten. Ljudet är dovt och tillfredsställande vid klick och rullande. Brytaren kräver lite mer kraft än vanligt för att aktivera och för de spel som kräver mycket skrollklickande kan det lätt bli tröttsamt för fingrarna. Hjulet har mjuka, lena steg men är ändå distinkta. Gummit på skrollhjulet har skåror men vid användning märks inte dessa nämnvärt. Positionen av skrollhjulet är lite högre, mot musens mitt, än vad vi är vana vid. Det känns för lite märkligt då vi inte naturligt landar på skrollhjulet med ett handflategrepp. Vi måste böja fingret för att nå skrollhjulet.

Sidoknapparna är distinkt taktila och välpositionerade. Dessa känns mer traditionella med ett tydligt klick vid aktivering och en upplevd slaglängd efter aktivering. De har en perfekt balans mellan mjuk bottning vid aktivering utan att kännas svampiga. De har en rundad känsla och är tillfredsställande att använda. De går att aktivera genom att vinkla tummen uppåt men är inte så lätta att aktivera att det sker av misstag.


 

Dagens högpresterande sensorer är allt som oftast identiska. Prestandan skiljer sällan i faktiska användarscenarion. Det som kan särskilja högpresterande sensorer är ofta relaterat till små inlägg på specifikationsblad. Ibland finns det tillverkaranpassningar av marknadsledande sensorer som är värda att hålla koll på. Det intressanta för oss är om det finns några avvikelser. I det här segmentet faller nämligen fokus mindre på sensorer. Du bör snarare välja mus efter musform.

Sensorprestanda

Likt brytarna är sensorn en anpassning från ROG kallad ROG AimPoint. Vi hittar inte särskilt mycket information från säkra källor kring sensorns ursprung men den påminner mycket om de sedvanliga toppsensorerna från PixArt som återfinns i de flesta möss på marknaden. Utan att spekulera i sensorns ursprung kan vi konstatera att vi inte har några anmärkningar vad gäller prestanda. I våra spelsessioner har vi inte stött på något scenario där sensorn betett sig oväntat och vi hittar inga avvikelser i våra test med MouseTester. Sensorn är placerad något bakom var tummen vilar, den sitter vid musens mittpunkt. Vi föredrar centrerade sensorer då de är mer förutsägbara vid svepande rörelser och känns mer naturliga. Sensorer som sitter alltför långt bak eller fram kan upplevas lite otajmade med våra rörelser då handleden agerar pivotpunkt. Därför är centrerade sensorer vår preferens.

Vi använder MouseTester 1.5 för att samla sensordata. Därefter granskar vi resultaten för eventuella avvikelser. I dagens möss hittar vi inga spår av de vanliga bovarna, som sämre sensorer har svårigheter med. Nämligen Angle snapping, jitter och andra kompensationer.

Mer information om vårt test i MouseTester

CPI – counts per inch
Tillverkare har alltid egenspecificerade toleranser att förhålla sig till. Det innebär att angiven CPI inte alltid stämmer överens med vad konsumenten väntar sig. I Mouse tester finns en inbyggd kalibrering för CPI där vi för musen en specifik längd och får tillbaka en siffra. Den returnerade siffran bör motsvara inställd CPI på musen.

Jitter-test
Jitter innebär att rörelsespårningen är inkonsekvent. Vi testar det genom att föra musen diagonalt och långsamt, för att se om det bildas trappsteg istället för en mjuk linje.

Spårningshastighet
Vissa möss kan ha svårigheter med att spåra snabba rörelser korrekt. Resultatet kan bli slumpmässiga input-signaler, eller att musen helt tappar spårning. Vi för musen snabbt över en yta och noterar hastighetskurvan på resultatet. Resultatet ska inte vara noll eller ha oväntade resultat.

Angle snapping
Genom att dra snabba cirklar med musen kan vi se om den hänger med eller faller tillbaka och börjar kompensera genom att rita raka linjer.

Lyftlängd
Spelare med låg muskänslighet kan behöva lyfta och ompositionera musen under aktivt spelande. Det är därför viktigt att musen har en kort lyftlängd och slutar avläsa rörelser nästintill direkt. Vi använder faktiska användarscenarion när vi testar lyftlängd eftersom det är svårt att få exakta siffror.

Vi måste alltid beakta den mänskliga faktorn i den här typen av test. MouseTester kan ge data att gå på om vi känner att något inte riktigt är som det ska. De är dock inte absoluta. Det som räknas i slutänden är hur sensorn presterar och hur den upplevs vid faktisk användning.

Stäng

Inställningar och mjukvara

Musen fungerar fullgott direkt ur förpackningen och det finns inte särskilt mycket att justera. Det finns olika DPI-inställningar som vi når via DPI-knappen. För den som vill använda mjukvara finns ROG Armoury Crate att tillgå, en mjukvara som drar alldeles för mycket resurser för att vara värd en nedladdning i vårt tyckte. I bakgrunden drar mjukvaran mellan 250–300 MB RAM.

Batteriet håller cirka fem arbetsdagar med frekvent användning med de trådlösa alternativen. Det är inte imponerande men med sparsammare användning kan vi sträcka ut användningstiden till över en vecka utan att behöva ladda. Det finns ett RGB-läge som visar musens batterinivå för att vi ska undvika 1att musen dör mitt i en spelsession.


Den här artikeln är en del av Svenska musguiden, vårt löpande test av datormöss. Där hittar du alltid våra aktuella rekommendationer, länkar till alla våra mustester och andra relaterade artiklar.
Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments