I och med den nya patchen till 3DMark03 tänkte vi ge
er en liten inblick i hur den förändrar prestandan. Det främsta
målet med patchen är, enligt Futuremark, att se till att grafikkort
mäts på lika villkor. Vår tolkning: build 340 förhindrar
drivrutinsfusk. Så låt oss då se om den nya patchen gör
någon skillnad:
3DMark03 Build 340
9800 Pro |
9800 Pro |
Skillnad |
|
3DMark Score | 5506 3DMarks | 5513 3DMarks |
+0,1 %
|
GT1 – Wings of Fury | 174,7 fps | 175,5 fps |
+0,5 %
|
GT2 – Battle of Proxycon | 37,5 fps | 37,6 fps |
+0,3 %
|
GT3 – Troll’s Lair | 33,1 fps | 33,1 fps |
0 %
|
GT4 – Mother Nature | 33,3 fps | 33,3 fps |
0 %
|
CPU Score | 546 CPUMarks | 546 CPUMarks |
0 %
|
CPU Test 1 | 60,7 fps | 61,0 fps |
+0,5 %
|
CPU Test 2 | 9,7 fps | 9,7 fps |
0 %
|
Fill Rate (Single-Texturing) | 1665,6 MTexels/s | 1665,8 MTexels/s |
0 %
|
Fill Rate (Multi-Texturing) | 2603,0 MTexels/s | 2601,6 MTexels/s |
0 %
|
Vertex Shader | 18,3 fps | 18,1 fps |
-1,1 %
|
Pixel Shader 2.0 | 48,0 fps | 48,0 fps |
0 %
|
Ragtroll | 24,6 fps | 24,0 fps |
-2,4 %
|
No sounds | 39,8 fps | 39,1 fps |
-1,8 %
|
24 sounds | 33,0 fps | 32,2 fps |
-2,4 %
|
60 sounds | 29,0 fps | 29,6 fps |
+2,1 %
|
ATi är föga påverkade av den nya patchen, de få skillnader som syns är inte ens i Game Testerna (dvs. de tester som ger den slutgiltiga poängen) och dessutom är de inom felmarginalen.
5950 Ultra |
5950 Ultra |
Skillnad |
|
3DMark Score | 5886 3DMarks | 5081 3DMarks |
-13,7 %
|
GT1 – Wings of Fury | 181,2 fps | 180,9 fps |
-0,2 %
|
GT2 – Battle of Proxycon | 43,9 fps | 36,9 fps |
-15,9 %
|
GT3 – Troll’s Lair | 34,5 fps | 30,3 fps |
-12,2 %
|
GT4 – Mother Nature | 34,1 fps | 25,1 fps |
-26,4 %
|
CPU Score | 644 CPUMarks | 643 CPUMarks |
-0,2 %
|
CPU Test 1 | 69,6 fps | 69,9 fps |
+0,4 %
|
CPU Test 2 | 11,8 fps | 11,7 fps |
-0,8 %
|
Fill Rate (Single-Texturing) | 1531,1 MTexels/s | 1531,3 MTexels/s |
0 %
|
Fill Rate (Multi-Texturing) | 3334,0 MTexels/s | 3334,0 MTexels/s |
0 %
|
Vertex Shader | 17,9 fps | 13,1 fps |
-26,8 %
|
Pixel Shader 2.0 | 51,0 fps | 51,1 fps |
+0,2 %
|
Ragtroll | 21,3 fps | 19,1 fps |
-10,3 %
|
No sounds | 39,5 fps | 38,7 fps |
-2,0 %
|
24 sounds | 32,5 fps | 33,0 fps |
+1,5 %
|
60 sounds | 29,1 fps | 29,4 fps |
+1,0 %
|
Ska jag vara helt ärlig har jag lite svårt att få ihop det hela här. Två av testerna sjunker med över 15 % och ändå sjunker inte totalscoren mer än cirka 14 %. Oavsett vad så står det ju solklart att nVidia knappast skött sig lika bra som ATi vad det gäller 3DMark03-optimeringar. Förutom Game-testerna får nVidia också ta en stor smäll i Vertex Shader-testet.
Vi låter helt enkelt resultaten tala för sig själva.