När vi först såg
att Futuremark nämnde 3DMark®03
på deras site blev vi givetvis mycket intresserade. Skärmdumparna ser ju
visserligen trevliga ut men vi ville gå lite mer på djupet så vi skickade
iväg ett mail till Nicklas Renqvist på Futuremark och bad honom svara på
några frågor.
[NH]: Vad är
minimikraven för att köra 3DMark®03
och vad skulle du rekommendera själv?
[FM]:
Eftersom 3DMark®03
är ett benchmark och inte ett spel så finns det inga minimikrav i normal
bemärkelse. minimirekommendationerna vad det gäller en CPU är att det ska vara
Intel eller AMD-kompatibel och att den kan prestera 2500 poäng i
PCMark™2002’s
CPU-test. Utöver det krävs ett 32 MB grafikkort med DirectX 9-kompabilitet
och minst fullt stöd för DirectX 7.
[NH]: Vilka
kommer standardinställningarna vara när det gäller upplösning, färddjup
osv?
[FM]:
Det
får ni snart se!
[NH]: Hur mycket
av slutpoängen kommer reflektera Pixel och Vertex Shader komplexitet/prestanda?
[FM]:
Vi anser att Shaders verkligen gjort att realtidsgrafik tagit stormsteg
framåt. 3DMark®03
kommer att introducera Vertex och Pixel Shaders 2.0, det är allt jag kan
avslöja för tillfället!
[NH]: Kommer
ert test att ha bättre stöd för FSAA och Anisotropisk filtrering? Moderna
grafikkort är ju i princip byggda för att köra med dessa finesser aktiverade
ändå hade er 2001-version inget stöd alls för "Aniso" tex.
[FM]:
Det
kommer finnas ett par textrurfiltreringstester i 3DMark®03,
mer än så kan jag egentligen inte kommentera det. FSAA fanns bland
inställningarna
i 3DMark®2001 och vi kommer även att ha med dem i 3DMark®03.
Vi tycker fortfarande att det är för tidigt att ha FSAA aktiverat
som standardinställning.
Det kommer i 3DMark®03 även att finnas inställningar för
olika typer av texturfiltrering.
[NH]: Det har
funnits en del klagomål på att CPU, RAM och moderkort har för stort inflytande
på resultaten i era tester, är detta förändrat i 03-versionen?
[FM]:
Eftersom vi förlitar oss mer och mer på Shaders i 3DMark®03
blir grafikkort mer av en flaskhals än vad det varit i tidigare versioner.
3DMark®03
har dock ett mer detaljerat CPU-test också.
[NH]: Finns
det några för er kända buggar just nu?
[FM]:
I 3DMark®03?
Låt mig säga så här: om det finns några vi är medvetna om nu så kommer
de inte finnas när vi släpper den färdiga versionen! 🙂
[NH]: Kommer
AGP 8x ha någon inverkan på slutresultaten? Eller kommer ni kanske ha separata
test för detta (som tex. ett AGP texturing-test)?
[FM]:
Eftersom grafikkort idag ofta är utrustade med 128MB (i vissa fall även
256MB) ultrasnabbt minne spelar AGP-bussen mindre roll.
3DMark®03 är designat så att AGP-bussen ska spela så lite roll som möjligt.
Jag kan inte säga helt säkert att AGP 8x inte kommer ha någon större inverkan
i 3DMark®03
(jämfört med AGP4x eller AGP2x) men jag förmodar att skillnaden är väldigt
marginell.
[NH]: Du har
inte lust att ge oss ett mer exakt releasedatum?
[FM]:
Vi har en nedräknare på www.futuremark.com. Ta en titt.
http://service.futuremark.com/counter.jsp (NHs edit)
[NH]: Hur stor
kommer den nerladdningsbara exe-filen att bli?
[FM]:
Det är inte helt klart ännu, men det kommer att bli större än
vad 3DMark®2001 SE är. 😉
[NH]: Vilket
kommer vara det bäst anpassade kortet för detta test?
[FM]:
Nu? Om 6 månader? Om ett år? Det beror helt enkelt på vilka grafikkort som
finns ute när du kör testet!
[NH]: Har ni
fortfarande bara stöd för Direct3D? I så fall varför och finns det några
planer för stöd av Open GL?
[FM]:
Ja, 3DMark är fortfarande byggt på DirectX-stommen. Vi vet att många användare
vill se Open GL-tester men faktum är att Open GL är en bit efter DirectX
vad det gäller främst Shaders (men också annat). Visst finns där
extensions
som gör att vi kan använda likartade Shaders som vi gör
idag men genom att
använda dessa tredjepartsextension blir testet snarast ett test av
extensions
än själva shader-prestandan. Vi hade också behövt koda mycket mer och skaffa
information från alla tillverkare om hur deras extensions fungerar, kort
sagt hade det blivit jobbigt och tom. kanske orättvist.
OpenGL 2.0 ser dock väldigt intressant ut men även när det väl kommer ut
och när drivrutiner får stöd för det så är det ändå ett stort frågetecken
för oss.
[NH]: Har testet
stöd för AMDs Hammer-arkitektur eller andra 64 bitsprocessorer. (Med andra
ord: kommer ni att ha en 64 bits exe-fil, om inte, varför?) Vidare undrar
vi om ni har stöd för Intels Hyperthreading eller multipla CPUs i allmänhet
och även hur det står till med optimeringar såsom SSE2 och kommande SSE3
tex?
[FM]:
3DMark®03
har inget eget stöd för 64bit CPU’s, HT, SMP eller specifika CPU extensions.
Anledningen att vi inte har stöd för 64 bits CPUs är helt enkelt av tre anledningar:
inget OS har stöd, ingen processor och inte heller finns det några komplitorer.
Givetvis kommer det dock gå att köra våra tester i 32bits-läde även på framtida
processorer. Vad det gäller optimeringar så har DirectX 9 själv stöd för
SSE och SSE2 med mera.
[NH]: Har ni
någon ny metod för att upptäcka artefakter vid testandet?
[FM]:
Ja, vi har ökat kvaliteten på bildjämförelsetesterna rejält.
Vi kommer också introducera ‘Frame Based Rendering’ som
låter oss producera exakt samma bildkvalitet på olika datorer.
[NH]: Hur många
speltester och hur många teknologitester kommer ert benchmark att ha?
[FM]:
Det får ni se när vi släpper testet.
[NH]: Vad anser
ni om era konkurrenter som tex. Vulpine GL Mark, GLEXcess osv?
[FM]:
Konkurrens är alltid positivt! Varenda gång det kommer nya tester (eller
spel för den delen) Tar vi en titt på vad de har att erbjuda.
[NH]: Hur många
anställda är ni på Futuremark?
[FM]:
För tillfället är vi 26 stycken som arbetar här.
[NH]: Hur finansierar
ni er verksamhet? Genom sponsorer/partners eller genom såld mjukvara?
[FM]: Vi har ett par olika källor där vi
tjänar pengar. Vi säljer givetvis våra produkter både till företag och
privatpersoner och vi har även en del överenskommelser där vi låter tex.
grafikkortstillverkare skeppa deras kort med våra tester. Vi tar även en
del betalt för de företag som vill ingå i vårt BETA-program.
Vi säljer även andra tjänster såsom vår Performance Analyzer.
[NH]: Hur många "2003-versions" 3DMarks
skulle en 4 3,06 GHz + Radeon 9700 Pro + 512 MB PC1066 få ungefär?
Och hur många poäng skulle du uppskatta att den nuvarande ettan i 2001-versionen
kan få?
[FM]:
Kan inte kommentera detta än, ni får helt enkelt testa själva!
NH vill ge Nicklas
Renqvist från Futuremark ett jättestort tack för att han ställde upp på
denna intervjun!