Nvidias Fermi-arkitektur siktar mot superdatorer

0

Nvidia avslöjar detaljer kring sin nästa generations grafikrets. Med kodnamnet Fermi lovar man att vi ska få en ny bild av vad moderna GPUer klarar av, men frågan är vad det betyder för GeForce och spelmarknaden.

NVIDIA har hamnat in en ganska obekväm position där konkurrenten AMD redan lanserat sin nya generation av grafikkretsar som med stöd för DirectX 11 och imponerande prestanda fått mycket goda vitsord. NVIDIA har ingen möjlighet att sälja ett grafikkort idag baserat på sin nya arkitektur, det kan dröja så länge som till i början på nästa år innan vi ser de första DirectX 11-grafikkorten från NVIDIA i mätbara kvantiteter.

NVIDIA måste dock handla och det snabbt för att inte tappa förtroende hos partners och konsumenter vilket resulterade i en något ovanlig tillkännagivning av sin nya grafikkretsarkitektur Fermi under gårdagen. NVIDIAs nya GPU-arkitektur får alltså namnet Fermi efter den italienske atombombs forskaren och exakt vilken tanke den gröna jätten hade när man gav kretsen detta namn har man inte avslöjat. Men med över 3 miljarder transistorer är Fermi GPU-marknadens motsvarighet till kärnreaktorn, samtidigt som NVIDIA satsar hårt på att locka just forskare och företagsvärlden till sin nya GPU-arkitektur.

Nvidias Fermi GPU

Om vi bara accepterar det faktum att grafikprocessorn döpts till Fermi ska vi gå tillbaka till NVIDIAs nya arkitektur och vi kan börja med varför man hamnat så pass långt efter AMD i utvecklingen av sin nästa generation. Den största anledningen ligger i kretsens storlek, med TSMCs nya 40nm tillverkningsteknik har NVIDIA precis som AMD lossat på tyglarna ytterligare för antalet transistorer och när vi tyckte Radeon HD 5870 var en bjässe med 2,15 miljarder transistorer är det nästan löjligt jämfört med de 3 miljarder transistorer NVIDIA pressat in i Fermi.

 

GT200b (GeForce GTX 285)
RV870/Cypress (Radeon HD 5870)
GT300/Fermi
Tillverkningsteknik 55nm 40nm 40nm
Kärnstorlek 470 mm2 334 mm2 ~467 mm2*
Transistorer 1 400 miljoner 2 150 miljoner 3 000 miljoner

*Beräknat efter 40% fler transistorer än RV870 med samma 40nm tillverkningsteknik

Att tillverka en grafikkrets med över 3 miljarder transistorer är något som tar tid, det hela går inte snabbare när man samtidigt omstrukturerar själva GPU-arkitekturen jämfört med sin tidigare generation. Medan AMD satsar stenhårt på spel och 3D-prestanda med sin Radeon HD 5000-serie har NVIDIA större planer, som man vill kalla det, för Fermi-arkitekturen. Innan vi går vidare in på detta ska vi kika närmare på sjäva GPUn och vad som förändrats sedan tidigare generationer.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments