Prestandatester - Ultratexturer

ingame

Vi inleder direkt med våra prestandatester och arbetar oss uppåt från standardupplösningen 1 920 x 1 080.

alien_isolation_1920

I Full HD är det Nvidias toppkort GTX 980, GTX Titan Black, GTX 780 Ti och GTX 970 som tar ledningen, men inga deltagande kort har några problem att driva spelet och hålla sig över 60 fps-strecket.

alien_isolation_2560

Med upplösningen uppskruvad till 2 560 x 1 440 börjar det bli lite svettigare, men även här visar sig Alien: Isolation vara ett relativt lättdrivet spel. Endast AMD:s kort från R9 285 och nedåt lägger sig under 60 bildrutor per sekund i genomsnitt. Däremot är det lite svårare att hålla sig ständigt över 60, en bedrift som tycks kräva ett AMD R9 290 eller Nvidia GTX 970 eller kraftfullare kort.

alien_isolation_4K

När grafikkorten behöver pumpa ut 4K-upplösning börjar även våra kraftfullaste deltagare gå på knäna. Inget kort klarar av att driva spelet med ett genomsnitt över 60 bildrutor per sekund och det krävs ett GTX 970 eller kraftfullare kort för att inte falla under 30 bildrutor per sekund i minimumvärde. Alien: Isolation tycks med andra ord vara ett spel som kan vara relativt lätt att driva i mer jordnära upplösningar, men som även skalar ganska aggressivt när upplösningen vrids upp.

Minnesanvändningen inget att oroa sig för

När vi gjorde en prestandaanalys av Middle-earth: Shadow of Mordor kunde vi konstatera att spelet var i en klass för sig när det kommer till användning av grafikminne. Riktigt samma sak kan inte sägas om Alien: Isolation. Vi jämförde spelets minnesanvändning vid maximal detaljnivå i 4K-upplösning med motsvarande inställningar hos Shadow of Mordor och Battlefield 4.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar/Spel/Shadow_of_mordor/fullimages/mordormemory.png

Med en total grafikminnesanvändning på 1,8 gigabyte kommer grafikminnet garanterat inte vara den största flaskhalsen för Alien: Isolation. Det är en bit bakom Battlefield 4 och inte ens i närheten av de brutala 5,3 gigabyte som Shadow of Mordor slukar. Noterbart är att detta alltså är vid den extrema upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar där man fortfarande klarar sig fint med 2 gigabyte grafikminne.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments