AMD har vid GDC 2024 avtäckt FSR 3.1 som kommer göra frame generation möjligt även hos spelare som använder sig av uppskalningstekniker som XeSS eller DLSS.
AMD:s nästa stora uppdatering till FidelityFX Super Resolution kommer i form av FSR 3.1. En av de största nyheterna i denna version blir att spelare kommer kunna använda tekniken för att få tillgång till frame generation med interpolerade bildrutor. Även om de använder sig av bilduppskalningstekniker skapta av AMD:s konkurrenter som Nvidias DLSS eller Intels XeSS.
Detta blir möjligt genom att man nu separerar själva bilduppskalningen och frame generation i FSR. Således är de två funktionerna två separata verktyg och öppnar upp för frame generation att användas utan att FSR:s bilduppskalning används först.
Detta har potential att bli en väldigt stor sak för spelintresserade. Intels XeSS har fortfarande ingen frame generation-teknik inbyggd och Nvidia DLSS Frame Gen kräver ett grafikkort ur RTX 40-serien. AMD:s mer öppna inställning till kompatibilitet med deras tekniker innebär också att vi kan komma att se FSR 3.1 frame generation i en större utsträckning.
Andra uppdateringar som kommer med nästa iteration av FidelityFX Super Resolution är förbättrad bildstabilitet och mindre ghosting när bilduppskalning används. Detta är två aspekter AMD fått en hel del kritik för tidigare. FSR fungerar bra men dess bildkvalitet kan inte riktigt mäta sig med DLSS.
Enligt AMD är runt 40 speltitlar hittills som kommer ha stöd för FSR 3.1 när tekniken lanseras skarpt senare i år. Denna lista kan komma att utökas ifall fler utvecklare väljer att implementera stöd för teknikerna. Bland de spel som bekräftats få stöd för FSR 3.1 hittar vi Cyberpunk 2077, Dragon’s Dogma 2, Remnant 2, Starship Troopers: Extermination, Nightingale, Starfield och Sons of the Forest.