AMD:s bilduppskalningsteknik FidelityFX Super Resolution (FSR) förlitar sig inte på AI för att utföra sina arbetsuppgifter. Nu har det dock bekräftats att AMD arbetar på en FSR-upplaga som även den nyttjar AI för att skala upp texturer.
Bilduppskalningstekniker som DLSS, FSR och XeSS är något allt fler förlitar sig på för att nå dugliga prestandanivåer i spel. Något som särskiljer FSR från de andra tekniker är dock att den inte förlitar sig på AI-träning för att uppnå sina resultat.
Nvidia som var först ut bland de stora aktörerna med sin teknik DLSS nådde inte de bästa resultaten till en början. Detta då DLSS eller Deep Learning Super Sampling förlitar sig på just AI. Något som innebär att tekniken förbättras med tid då den AI-baserade delen fått längre tid och mer resurser att lära sig av. AMD valde att inte använda sig av AI för FSR. Delvis för att man inte ville ha huvudvärken hos halvbakad AI till en början. Delvis för att man inte haft ordentliga AI-acceleratorer i sin hårdvara tidigare.
AMD Radeon 7000-serien har däremot ändrat på detta. Företagets senaste serier av grafikkort och integrerade grafikkretsar har dedikerad hårdvara menad att ta hand om just AI-belastningar. Nu ser det ut som att AMD kommer luta in mer på användandet av AI. Detta enligt AMD:s Mark Papermaster som i en intervju med No Priors nämner att AMD nu har både hårdvaran och mjukvaran för att erbjuda mer AI-baserade tekniker i samtliga områden.
Papermaster nämner specifikt hur företaget kommer ge spelenheter att använda AI för bilduppskalning med en början under 2024. Exakt när denna nya variant av FSR kommer lanseras har dock inte bekräftats. Företaget verkar dock vara rejält uppspelta över att trycka in artificiell intelligens i så mycket de bara kan.