AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) har nu officiellt integrerats i Unreal Engine som en insticksmodul. Något som öppnar upp för lättare implementering i speltitlar som bygger på motorn.

AMD:s teknik FidelityFX Super Resolution (FSR) finns nu tillgängligt som en insticksmodul för spelmotorn Unreal Engine 4 (UE4). Något som låter spelutvecklare med färre nödvändiga steg implementera tekniken i sina spel. När tekniken får samma behandling för den nyare spelmotorn UE5 återstår dock att se.

Insticksmodulen för UE4 kommer som andra implementationer av tekniken med fyra olika förinställda lägen att välja mellan. Dessa sträcker sig från helt fokuseras på bildkvalitet, en balans mellan bildkvalitet och prestandavinst och helfokus på att skrapa fram extra bildrutor per sekund.

Det är även möjligt för utvecklare att använda AMD FSR tillsammans med Unreal Engines egna Temporal Anti-Aliasing with Upscaling (TAAU) eller dylika tekniker. Skulle detta vara fallet är det TAAU som agerar huvudalgoritm och FSR blir den sekundära uppskalningsmetoden.

Insticksmodulen finns tillgänglig från och med UE4 version 4.271.1. Förhoppningsvis ser vi allt fler utvecklare implementera tekniken i sina spel. När denna kommer att hitta sin väg till Unreal Engine 5 är som tidigare nämnt inte bekräftat i skrivande stund. Klart står dock att detta kan komma att ge AMD FSR en mycket bredare publik tack vare hur populär UE4-motorn är och hur enkelt det nu är att implementera FSR.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments