AMD sägs nu bygga upp hårdvaran för raytracing i kommande arkitekturen RDNA 4 från grunden. Till skillnad från dagens arkitektur RDNA 3 vars raytracing bygger på företagets första generations hårdvara men med en uppsättning uppdateringar.

AMD:s kommande grafikarkitektur RDNA 4 kan komma att ta ett rejält kliv framåt i prestanda när det kommer till raytracing. I dagsläget använder AMD:s grafikkort en komponent som kallas Ray Accelerator som hanterar de mest prestandakrävande delarna av raytracing. Denna komponent introducerades redan med arkitekturen RDNA 2 och har sedan uppdaterats och förbättrats för att sedan användas även i RDNA 3.

Allt som allt bidrog företagets uppdaterade Ray Accelerator med upp till 50 procent bättre raytracing-prestanda. Dock har Nvidia fortfarande ett försprång när det kommer till raytracing-prestanda. Detta försprång kan däremot komma att bli märkbart mindre när AMD sjösätter arkitekturen RDNA 4.

Enligt Kepler_L2 på X som tidigare stått för många pricksäkra hårdvaruläckor ska AMD ha en helt ny design för den hårdvara som hanterar raytracing i RDNA 4. Skulle företaget introducera mycket mer potent hårdvara för raytracing-belastningar kan man således ta bort mycket av arbetet från grafikkortens så kallade Shader Engines som istället kan fokusera på andra arbetsuppgifter.

Hur väl dessa uppgifter faktiskt stämmer återstår att se. AMD tros avtäcka sin nästa grafikarkitektur framåt slutet av 2024. I dagsläget har vi dock inte fått någon officiell information från AMD själva angående arkitekturen och vad den kommer erbjuda.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments