Radeon HD 5830 blir den nya instegsmodellen i HD 5800-serien nu när priserna kastats om och konkurrens från NVIDIA uteblivit. Finns det fortfarande plats för kortet på marknaden?
AMD har trummat på med DirectX 11-kapabla grafikkort ett bra tag nu sedan introduktionen av de första korten, AMD Radeon HD 5870 och 5850 och har faktiskt en full serie av kort färdiga, vilket innebär att man nu kan ta ett steg bakåt och kolla var man finner luckor i sitt produktsortiment. Detta tar oss till prisklassen strax över 2000 SEK, där Radeon HD 5850 ursprungligen introducerades, men sedan dess har priserna sprungit iväg nästan i takt med ryktena om NVIDIAs Fermi-kretsar.
Som bekant är konkurrens alltid något som gynnar slutkunden, idag lanserar AMD sitt andra kort för drygt 2000 kronor sedan lanseringen av HD 5000-serien – Radeon HD 5830. Ett kort som existerar i sitt prisläge enbart för att HD 5850 gått upp i pris, exakt hur prisvärt detta är ska vi självfallet ta reda på över de kommande sidorna
Då är vi alltså framme i tredje kortet i AMD:s Radeon HD 5800-serie, denna gång döpt till HD 5830. Som namnet antyder är kortet tänkt att vara det billigaste alternativet i serien, med en prissättning som kommer landa kring 2300 kronor. Att vara en del av HD 5800-serien gör dock att vi självfallet har vissa krav, främst prestandamässigt och vi börjar med en titt på specsen för att se ungefär var kretsen, döpt Juniper LE, landar i jämförelse med övriga kort.
HD 5830 | HD 5770 | HD 5850 | HD 5870 | GTX 285 | |
---|---|---|---|---|---|
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm | 55nm |
Kärnstorlek | 334 mm2 | 166 mm2 | 334 mm2 | 334 mm2 | 470 mm2 |
Transistorer | 2 150 milj. | 1 040 milj. | 2 150 milj. | 2 150 milj. | 1 400 milj. |
Shader enheter | 1120 st. | 800 st. | 1440 st. | 1600 st. | 240 st. |
GPU-frekvens | 800MHz | 850MHz | 725MHz | 850MHz | 648MHz |
Beräkningskraft | 1,79 TFLOPs | 1,36 TFLOPs | 2,09 TFLOPs |
2,7 TFLOPs |
1,01 FLOPs |
Texturenheter | 56 st. | 40 st. | 72 st. | 80 st. | 80 st. |
Textur-fillrate | 44.8 Gtexel/s | 34,0 Gtexel/s | 52,2 Gtexel/s |
68,0 Gtexel/s |
51.8 Gtexel/s |
ROPs | 16 st. | 16 st. | 32 st. | 32 st. | 28 st. |
Pixel-fillrate | 12.8 Gpixel/s | 13,6 Gpixel/s | 23,2 Gpixel/s |
27,2 Gpixel/s |
20,7 Gpixel/s |
Z/Stencil | 51,2 GSamples/s |
54,4 GSamples/s | 92.8 GSamples/s |
108.8 GSamples/s |
–
|
Minnestyp | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR3 |
Minnesfrekvens | 1000 MHz (4000MHz) |
1200 MHz (4800MHz) |
1000 MHz (4000MHz) |
1200 MHz (4800MHz) |
1242 MHz (2484MHz) |
Bussbredd | 256-bit | 128-bit | 256-bit | 256-bit | 512-bit |
Bandbredd | 128 GB/s | 76,8 GB/s | 128,0 GB/s | 153,6 GB/s | 159,0 GB/s |
DirectX-stöd | DX11 | DX11 | DX11 | DX11 | DX10 |
Max. effekt | 175W | 108W | 170W | 188W | 183W |
Min. effekt | 25W | 18W | 27W | 27W |
–
|
Pris | 2500SEK | 1500SEK | 2700 SEK | 3800 SEK | 3300 SEK |
En snabb titt i specifiktionstabellen gör klart att HD 5830 inte kommer kunna värja sig mot storebror HD 5850, trots högre klockfrekvenser. Kortet är “endast” utrustat med 1120 shaders och 56 texturenheter, vilket i sin tur är 70% av vad HD 5870 har att tillgå i sin kärna. Antalet Raster Operators (ROPs) är också skalat till hälften jämfört med båda Juniper-storebröderna, detta gör att Pixel-fillrate faktiskt blir lägre än hos HD 5770.
Om kortet är en höjdare eller inte är självklart lite svårt att utreda utan några prestandatester, vilka vi självfallet ger oss på senare. Nedan har vi dock några (få) bilder på vårat AMD Radeon HD 5830. Ni kommer garanterat reagera på att kortet ser precis ut som ett HD 5870, med all rätta; AMD kommer själva inte tillhandahålla någon referensdesign till tillverkarna, utan samtliga kort som kommer finnas i handeln är designade av tillverkarna själva, dessa har vi några exempel på nedan.
Som synes är de flesta kort på väg ut på marknaden i ungefär samma storlekar som HD 5850 och 5870, vilket i normala ordalag kan tydas som “stora som fasen”, med undantaget XFX som antingen skickat oss en redigerad bild på ett HD 5770 eller faktiskt har lyckas med bedriften att klämma in en Juniper LE-krets, strömförsörjning och 1GB GDDR5-minne på en yta som ser hemskt liten ut. Just XFX har valt att skicka oss ett HD 5830 som bör nå oss senare innan helgen, lita på att vi kommer gå igenom det med lupp och granska prestanda per kvadratcentimeter.
Med denna korta genomgång av HD 5830 och allt vad det bär med sig ska vi ta och ge oss på en titt på testsystemet och programmen vi använder i dagens tester.
|
||
---|---|---|
Moderkort | ASUS Maximus III Extreme (LGA1156) | |
Processor | Intel Core i7-870 @ 4000MHz (200x20MHz) | |
Minne | G.Skill F3-16000CL6D-4GBPIS | |
Grafikkort | AMD Radeon HD 5830 MSI R5770 HAWK XFX Radeon HD 5870 HIS Radeon HD 5850 XFX Radeon HD 5770 XFX Radeon HD 4890 ASUS GTX285 Matrix |
|
Hårddisk | Hitachi HDT752032VLA360 | |
Operativsystem | Windows 7 Ultimate 64-bit | |
Drivrutiner | Catalyst 8.703 RC2 Forceware 196.21 |
|
Testprogram | 3DMark 06 3DMark Vantage ARMA 2 Crysis Warhead Dirt 2 Resident Evil 5 Stalker: Clear Sky Street Fighter IV World In Conflict: Soviet Assault |
Dagens testsystem består av diverse intressanta komponenter, exempelvis ASUS Maximus III Extreme och ett par minnen vi lovar en recension på snarast. I grafikkortsväg kommer HD 5830 gå en match mot i princip allting som är värt att jämföra emot, inklusive en joker i form av MSI R5770 Hawk, ett kort vi råkade ha inne för recension samtidigt.
I övrigt återfinns inga större konstigheter, så låt oss se hur HD 5830 överklockar.
include_once("/public_html/dia.php"); ?>
Textexemplaret från AMD vi har lyckats lägga vantarna på är ingenting som kommer dyka upp i handel, på grund av tidigare nämnda skäl, samtliga tillverkare kommer ha sina egendesignade kort med diverse features som vårat testexemplar saknar. Kortet må vara byggt precis som ett HD 5870 och har Volterras VT1165MF-krets som stödjer spänningsändringar via mjukvara, men då ingen mjukvara ännu stödjer HD 5830 blir det lönlöst att försöka öka spänningen på detta vis. Vad vi då har möjlighet att göra är att testa hur högt vi kommer med standardspänning, vilket är ganska intressant med, då detta förmodligen är vad genomsnittsanvändaren gör.
Vi lyckades nå relativt modesta 925MHz på kärnan utan någon spänningsökning, och 1225MHz på minnena under våra något pressade tester. Dessa frekvenser har vi använt i samtliga speltester, och klart är att 125MHz extra och hela 900MHz extra (QDR) på minnena gör sitt till för att öka prestandan. Samtidigt är det omöjligt att säga om det är rättvisande för samtliga HD 5830-kort eller inte, vi inväntar tillverkarnas egna designs för att se ungefär hur Cypress LE gör sig i konsumentskrud.
925/1225MHz – en godkänd ökning |
Efter att ha kollat igenom ungefärliga maxfrekvenser brukar 3DMark vara en av favoriterna på redaktionen, så självfallet har vi valt att börja i den änden. Versionerna 06 och Vantage och resultat från desamma finner ni nedan.
do_diagram(2525); ?>
do_diagram(2526); ?>
HD 5830 visar att det klart finns potential, även om 1200 poäng mindre än företrädaren HD 4890 i 3DMark 06 känns lätt pinsamt. Att man däremot piskar allt förutom HD 5850 och 5870 i Vantage känns som ett mycket bra tecken, överklockningen gör också en hel del.
Låt oss kika på lite speltester.
include_once("/public_html/dia.php"); ?>
Spel är inget undertecknad beblandar sig med i onödan, men när det kommer sig till grafikkortstester är det väldigt svårt att bortse från dessa. Vi har kört igenom en radda spel med sådana inställningar ni hemma i stugorna med största sannolikhet vill använda er av då ni faktiskt befinner er på en entusiastsida; 8x Super-Sampling Anti-Aliasing och 16x Anisotropic Filtering i 1080P-upplösning. Hur de olika grafikkorten ställer sig till detta ser ni nedan.
do_diagram(2518); ?>
do_diagram(2519); ?>
do_diagram(2520); ?>
do_diagram(2523); ?>
Radeon HD 5830 har i våra tester lite onödigt svårt att hänga med HD 4890, i Resident Evil 5 åker det faktiskt på stryk av MSI:s version av HD 5770. I Stalker: Clear Sky är kortet där det bör vara, för övrigt samma test vi inte alls fick GTX 285 att lira. Överklockningen hjälper en del, men efter fyra av sju speltester imponerar HD 5830 inte sådär nämnvärt.
Låt oss se vad de sista speltesterna för med sig.
include_once("/public_html/dia.php"); ?>
Det bästa sparas till sist, som sig bör. Vi väljer att avsluta kvällens tester med de mer krävande testerna i form av ARMA2, Crysis Warhead och Dirt 2.
do_diagram(2521); ?>
do_diagram(2522); ?>
do_diagram(2524); ?>
Det är ärligt talat väldigt svårt att imponeras av HD 5830. Med en prislapp på drygt 600 kronor mer än HD 4890 går man på pumpen i både ARMA2 och Dirt 2, även om man ger densamme storstryk i Crysis Warhead. Intressant nog är man även generellt efter GTX 285 om man ser till samtliga utförda tester, vilket kanske inte heller ger några direkta poäng på pluskontot. Överklockning är återigen det som gör att kortet ser respektabelt ut i graferna.
En summering finner ni på nästa sida
AMD:s Radeon HD 5000-serie har hittills varit en serie utan några större frågetecken, allting har haft sin plats, samtliga kort har fört med sig något nytt till sitt respektive marknadssegment. Sedan kom dessvärre dagen då man insett att konkurrensen inte lyckas med annat än att publicera pressmeddelanden om produkter som “eventuellt lanseras någon gång”. Vad gör ett företag utan konkurrens? Självfallet har man ett ansvar gentemot aktieägare och investerare, man lägger på 10-20% på priset i den delen av marknaden där man inte har någon direkt konkurrens, i AMD:s fall mer eller mindre över hela sortimentet, då man är ensam med DirectX 11-kretsar. Detta gör att vi nu sitter och försöker samla våra tankar kring HD 5850, tagning två, även känd som HD 5830.
Vadan detta öknamn? Jo, HD 5850 lanserades i precis samma prisklass vid den ursprungliga Cypress-lanseringen. Då talades det mycket om prisvärdhet (med all rätta) och undertecknad har många gånger hört “We’re AMD, we’re cheap”. Synd att det är före detta ATI som står för större delen av intäkterna i företaget och att detta går ut över konsumenterna genom att vi förväntas köpa billiga kretsar dyrt.
Vad vi konsumenter behöver från det gröna lägret är konkurrens, inte pressreleaser om framtida lanseringar. Att NVIDIA mer eller mindre är utdött på high-end-marknaden för tillfället, trots ett kapabelt GTX 285, gör att HD 5830 över huvud taget existerar. Vi hade bra mycket hellre sett prissänkningar på HD 5850 och 5870 och en lansering av HD 5890 idag.
Premium Graphics – I avsaknad av konkurrens |
AMD Radeon HD 5830 känns alltså väldigt svår att få grepp om, i delen som för oss är kvantifierbar, spelprestandan, är kortet långt ifrån imponerande, då man har stora svårigheter att distansera sig ifrån var man bör kalla företrädaren, HD 4890. Å andra sidan kommer HD 5830 med DirectX 11-stöd och Eyefinity, om detta för dig är värt 5-600 kronor extra är endast upp till dig att avgöra. Vi inväntar en tidsmaskin för att kunna åka bakåt i tiden och köpa ett HD 5850 för samma pengar för några månader sedan.
AMD Radeon HD 5830
|
Positivt: Negativt: – Prestandan |
Som ni säkert minns presterade testexemplaret relativt väl i överklockningstesterna, vilket kortet normalt sett även hade fått ett plus för, men i detta fall inte, då vi har ett testexemplar som inte motsvarar de slutgiltiga produkterna. Vi inväntar XFX testexemplar för att se hur överklockningsbara konsumentversionerna av Cypress LE är och hoppas att det ändrar vår inställning till det bättre.