Förbättrad grafik och Eyefinity 2.0
Man introducerar det man kallar för Partially Resident Textures (PRT) som gör att grafikkortets minne kan agera som ett cache-minne, för att spara texturer lokalt istället för att man ska behöva ladda dem från hårddisken. GCN stödjer även riktigt stora texturer, och man tar upp det senaste spelet Rage med sina MegaTextures som exempel. Det kommer vi däremot inte ha någon större nytta av i dagsläget, utan de enorma texturer som arkitekturen stödjer väntas återfinnas i nästa generations grafikmotorer.
AMD har även tagit fram nya algoritmer för texturfiltrering, för att förbättra bildkvalitén på deras grafikkort. Ändringarna ska minska antalet blinkande/hoppande texturer och öka dess kvalité utan det ska påverka grafikkortets prestanda. AMD sa att oavsett inställningar med 3DCenter Filter Tester, så kommer grafikkortet klara av att leverera samma kvalité.
Eyefinity 2.0 – Stereoskopisk 3D med flera skärmar
Lanseringen av Eyefinity kom som en överraskning mot HD 5000-serien, och gjorde det möjligt att väldigt enkelt koppla ihop flera skärmar för spel eller helt andra användningsområden. Detta gick även tidigare men då krävdes andra dyra lösningar. Eyefinity som var en helt ny teknik var inte helt oväntat fylld med buggar och AMD har under de senaste två åren arbetat på mjukvaran och drivrutinerna för att få till det.
Den nya arkitekturen kommer nu med den första riktiga uppdateringen av tekniken – Eyefinity 2.0. Med DisplayPort 1.2 kan man serie-koppla upp till tre skärmar ur samma utgång på grafikkortet. Med HDMI 1.4a kan 3D-material strömmas till en 3D-skärm i totalt 60 FPS. Men förutom 3D-stöd så är DisplayPort 1.2 och HDMI 1.4a som HD 7970 kommer med, även redo för nästa generations 4K-skärmar (4 096 x 3072). Det blir alltså det första grafikkortet som är redo för vad som komma skall, men en större fråga är självklart vad de nya skärmarna kommer kosta och när de anländer?
Men den kanske största nyheten är att AMD nu även stödjer stereoskopisk 3D i en Eyefinity-konfiguration. Med Eyefinity 2.0 stöds stereoskopisk 3D med totalt 3 skärmar, någonting som krävt arbete både i den nya arkitekturen men även i drivrutinerna.
För er som inte använder Eyefinity utan flera skärmar för andra ändamål så introducerar man även DDMA (Discrete Digital Multi-Point Audio). Man kan från ett enda grafikkort visa bild på olika skärmar, som får individuell strömning av ljud. Ett exempel är att man skulle kunna se på film på en TV-skärm, samtidigt som man spelar med samma dator.
Har inte läst hela artiklen än men från andra tester ser prestandan ruskigt bra ut! Bra jobbat AMD! 🙂
Nu vill jag ha detta grafikkort i FirePro konfiguration
Först vill jag tacka Nordichardware för en riktigt jäkla bra artikel och sedan måste jag säga att detta kortet ska jag ha. No matter what!
Bra jobbat AMD, trist bara att era CPU:er inte håller samma klass på senaste tiden…
7950 i crossfire verkar bli något extra.
skulle passa mig bra med eyefinity.
[quote name=”Baxtex”]Först vill jag tacka Nordichardware för en riktigt jäkla bra artikel och sedan måste jag säga att detta kortet ska jag ha. No matter what![/quote]
Tack Baxtex, vi gjorde vad vi kunde under omständigheterna men nu ska det bara bli intressant att se vad vi kan hitta på fram tills att korten väl lanseras på marknaden. 🙂
3Watt idle, niiice!