Antec Performance One P182 Limited Edition

0
inl

Antec Performance One-serien har blivit några av de mest hyllade chassina på senare tid. I denna recension så tar vi en titt på det senaste tillskottet i form av P182 Limited Edition och undersöker om det kan leva upp till seriens god rykte

Antec var för länge sedan ett företag som ansågs sälja chassin som var mer eller mindre kopior av Chieftec-chassin.
Att de använde samma fabrik var det nog inga större tvivel, men Antec hade inga
ambitioner att vara någon som gick i andras fotspår. Man visade ganska snabbt
att man kunde designa egna chassin med både god
design och kylningsförmåga. Några av de mest populära chassina vi sett hittills inkluderar PlusView II, Super LANBOY, Sonata och SLK AMB/AMG-serierna.

Antec nöjde sig dock inte med det utan tog det hela ännu ett steg med sin
senaste Performance One-serie. Denna innehåller idag tre modeller;
P150, P180 och P182. Ytterligare en modell är på väg och vi hoppas kunna studera även den i en framtida artikel. Idag ska vi ta en till på en Limited Edition av P182, nämligen Antec Performance One P182SE.

Performance One P182 kommer med en del nyheter som det äldre P180 inte har.
Detta inkluderar färdiga hål för att dra slangar för de
som använder vattenkylning och vill ha radiatorn utanför lådan, samt bättre
kontroll av fläktarna. Det som dock gör detta chassi till en sann Limited Edition är de polerade och minst sagt spegelblanka
ytorna.

På de kommande sidorna så tar vi oss en titt på detta chassi som erbjuder en
hel del uppfinningsrikedom.


Antec Performance One P182 Limited Edition
Lådtyp: Miditower
Sidpanel: Spegelpolerad
Dimensioner (HxBxD): 52 x 21x 51cm
Vikt: 14,4kg (17,4kg brutto)
Moderkortsstöd: mATX, ATX
Kylning: Bak – 120mm
Tak – 120mm
Nedre kammare – 120mm
Fronten – 120mm (medföljer ej)
Övre årddiskbur – 120mm (medföljer ej)
Material: Sidor av aluminium och plast
Stomme av 0,8mm japanskt rostfritt stål
Interna enheter: 6×3,5”
Externa enheter: 4×5,25”
1×3,5”
Expansionsplatser: 7
Nätaggregat
Övrigt: Löstagbara hårddiskburar
FireWire, USB, mic samt hörlursuttag i fronten
Fack för förvaring av skruvar m.m.
Tvåkammarstuktur
Silikondämpningar vid alla fästen
Färdiga hål för dragning av vattenkylning utanför chassit
Mängder med skruvar och extra fästen för hårddiskar, optiska enheter och fläktar.
Löstagbara och tvättbara dammfilter
Löstagbar gallerhållare för fläkten i taket
Buntband
Mikrofiberduk
“Snake light”
Manual

Antec Performance One P182 Limited Edition är ett miditower storleken större. Som ni kan se av tabellen ovan så erbjuder det stöd för de vanliga moderkortstorlekarna och plats för fler fläktar än man normalt ser i chassin av denna storlek. Dessa fläktar är dessutom väldigt strategiskt placerade, vilket vi kommer att gå in på mer senare.

Med chassit så får man tre stycken 120mm-fläktar: en i taket, en där bak och en som sitter i nedre kammaren. Dessa är alla justerbara i tre olika lägen. Det finns dessutom möjlighet att installera ett par stycken till som ni kommer att se på de följande sidorna. Ni kan se specifikationerna för fläktarna nedan. Vi rekommenderar nog att man ställer in dom på lägsta nivån. Det är fullt tillräckligt och de snabbare inställningarna var lite för högljudda för vår smak, även om det nog kan låta lite kräset.
Antalet 5,25”- och 3,25”-platser är ganska normalt för chassin av denna storlek och vi har svårt att tro att de inte skulle räcka till.

Hastighet Luftflöde Ljunivå Effekt
2000RPM
79CFM
30dB(A)

2,9W

1600RPM
56CFM
28dB(A)
2,4W
1200RPM
39CFM
25dB(A)
1,6W

Sidorna hos P18X-serien är uppbyggda av tre lager (aluminium – plast – aluminium) som ser till att dämpa så gott som allt ljud från komponenterna. Samtidigt så är stommen hos chassit gjort i ett speciellt japanskt rostfritt stål för en riktigt rigid struktur. Aluminium är i vårt tycke lite för mjukt för att fungera som stomme och den värmeledande förmågan överväger inte nackdelarna med vibrationer och skevande stomme.


Tillbehör

Manualen som medföljer innehåller mer än tillräckliga instruktioner för hur man ska installera alla möjliga komponenter, men även hur kylningen i lådan fungerar. Den innehåller även information om hur USB, FireWire och ljudkontakter är uppbyggda, något som fler chassitillverkare borde ta efter. Alltför många moderkort har gått sönder i onödan pga. felaktigt inkopplade USB och firewire-portar, vilket nu kan undvikas.


Utsidan är där Limited Edition skiljer sig som mest från den vanliga P182. Det kommer nämligen med polerade ytor. Ni vet sådana där som har en tendens att dra till sig fingeravtryck bara man tittar på dem? Just sådana är det. Det är riktigt snyggt måste vi säga, men samtidigt vågar vi knappt röra chassit. Ångestkänslorna hopar sig snabbt kan vi meddela.

Å andra sidan så är det ju inte alltför ofta som man faktiskt är på och pillar på chassit efter att man väl installerat allt. Antec har dock varit väldigt förutseende och skickar med en snygg, svart mikrofiberduk för den som skulle råka sätta ett litet fettmärke på sidan eller framsidan av chassit.

Som ni kan se på bilderna är det inte bara sidorna som fått denna blanka yta utan även fronten. Chansen är nog större att det hamnar fingeravtryck där, men då är det bara att ta fram sin Antec-putstrasa och gnugga bort det. Inte värre med det. Nedan ser ni även de två flätplatserna som finns i fronten av chassit (vänster) och de strategiskt placerade USB-, Firewire- och ljudportarna.

Där bak ser vi att nätaggregatet placerats i botten av lådan, precis som alla andra P18X-modeller, och att Antec utrustat lådan med en 120mm-fläkt baktill som dessutom kan justeras i tre olika hastigheter. Längst upp finner vi två reglage som man kan använda för att styra de två fläktarna i den övre kammaren. Dörren på tidigare P18X-modeller har kritiserats kraftigt och det är nu ett minne blott. P182 Limited Edition kommer med en kraftigare dörr som stänger sig ordentligt och förblir stängd. Den ska inte heller lida av det bågnande fenomenet som den första dörren kunde råka ut för.

En bit ner och på höger sida av bakdelen så ser vi två stycken hål som gör chassit klart lämpligare för vattenkylning. Det gör det nämligen möjligt att sätta radiatorn, men även andra delar av vattenkylningen på utsidan av chassit. Tidigare har användare upplevt det som ett väldigt trångt chassi för vattenkylning, men det är nu löst.

Vidare så ser vi att Antec ändrat lite på de små skyddsplåtar som sitter för expansionsplatserna. Man har bytt från de heltäckande till en modell med hål i för att få ett bättre utflöde av luft. Detta är dock något som de lärde tvistar om. Många föredrar att använda sig av ett väldigt slutet system utan någon läckande luft, medan andra gärna ser att den varma luften får sippra ut.


Insidan är trots allt det som gjort P18X-serien till en sådan enorm succé. Antec har här valt ett tvåkammarsystem där den undre kammaren innehåller nätaggregatet och fyra stycken hårddiskar, som kyls av en förmonterad 120mm-fläkt (även den ställbar i tre lägen). Hårddiskburen sitter kilad, men inte speciellt hårt i den främre delen av chassit. Det är ingen större konst att dra kablarna rätt. Det är lite bökigare med PATA-kablar, men det är också en av anledningarna till varför de ska dö ut.

Längst upp i chassit sitter det också en så kallad “snake light.” En lampa med en flexibel arm som man kan börja och vrida lite hur man vill. Denna kan kopplas in antingen via en 4-pin molex-kontakt direkt till nätaggregatet eller via USB till moderkortet. Den fungerar dock även när datorn är avstängd och är vill hjälp när jobbar i lite sämre belysning. Den kan sedan gömmas undan i taket på chassit för att tas fram igen när man behöver den. Tycker man inte om den behöver man inte använda den och den märks då inte heller.

Längst bak och längst hittar i sin tur platsen för nätaggregatet. Detta ska inte bara skruvas in utan fästs först i en hållare. Denna hållare har dessutom silikoninlägg som förbättrats från föregående modell och absorberar alla vibrationer från nätaggregatet. Chassit är sedan byggt så att man kan dra strömkablarna från agget upp och bakom moderkortsplattan. Dvs. om kablarna räcker, men gör de det så rekommenderar vi er att göra det. Det är lite tidsödande, men inte svårt och resultatet är mycket snyggt. Mellan nätaggregatet och hårddiskburen hittar vi den tidigare nämnda fläkten för kylning av hårddiskarna.

I den övre kammaren så finner man det mesta av godiset när allt är monterat. I taket av chassit sitter en 120mm-fläkt och i baksidan av chassit sitter ytterligare än. Som vi nämnde på sidan innan kan båda dessa kan styras från utsidan av chassit genom två små och väl märkta reglage på baksidan av chassit. Diskret, snyggt och smidigt.
Nedan ser ni de två hårddiskburarna och deras lite olika design. Den övre buren har nämligen två stycken slädar som man fäster hårddisken i. Skruvarna fästs underifrån istället på sidorna. Den undre buren har en mer traditionell design där diskarna skruvas fast på sidorna men genom silikonupphängningar som dämpar vibrationerna. Ett tips är att vända buren så att de tjockare silikondämpningarna är vända neråt när man installerar buren i chassit igen.

Den övre hårddiskburen kan utrustas med en extra fläkt för den som känner att grafikkortet behöver lite extra kylning. Det går dock endast att göra så länge man inte har en hårddisk i den. Tanken är att buren ska fungera som en vindtunnel för fläkten och vi får nog instämma i att det fungerar. Lite snabbare tester visar på flera graders skillnad med ett Radeon X1600 Pro under belastning, med och utan en 120mm-fläkt som knuffar 40cfm. Så med ännu snabbare grafikkort råder det inga tvivel om att en strategisk datorbyggare har många grader att tjäna på att placera sina hårddiskar i nedre kammaren och nyttja vindtunneleffekten.

På baksidan av den övre hårddiskburen finns dessutom ett litet fack där man förvara skruvar och annat så man slipper släpa med någon extra låda. En jättesmidig lösning om man utnyttjar den, mindre smidig om man fått för sig att man gjort det, rest genom halva Sverige och ska börja skruva dator i Jönköping för att inse att skruvarna ligger kvar hemma. Ni kan skicka ett mail till vår chefsredaktör om ni vill veta mer för undertecknad skrattar fortfarande alldeles för mycket inombords.

Bakom denna hårddiskbur finns dessutom plats för ytterligare en 120mm-fläkt. Ovanför denna hittar vi de fyra 5,25″-platserna. som samtliga kommer med en “skyddande” plåtbit innanför. Vi rekommenderar nästan att man tar bort samtliga av dessa för att få bort eventuella och mycket onödiga vibrationer som kan uppstå.

I moderkortsplattan ser vi ett par tydliga, stora hål som man kan använda för att dra kablarna runt och bakom moderkortet för att få ett optimalt luftflöde och ett städat chassi. Det är fler och större hål än tidigare versioner, men det sägs att de andra modellerna kommer att uppdateras på ett liknande sätt.


Ni kanske saknar en monteringsdel här men då kan jag hänvisa till www.datorbyggarskolan.se där vi använder oss av Antec P180 för att bygga ihop en dator.

Vad ska man säga om ett chassi som detta? Det är utvecklat tillsammans med användarna och den expertis som finns i communityt. Målet har varit att bygga ett tyst och svalt chassi genom ett optimerat luftflöde. Jag vågar påstå att Antec har lyckats.

Designen i stort finns det inte mycket att klaga på. Limited Edition kommer med blänkande ytor som gjorde att det började pirra i magen när jag drog bort den skyddande plasten. Även om man visste om att fingeravtrycken kommer att samlas på dessa ytor så kunde man inte låta bli att bli lite exalterad. Vid första berörelsen och när man lyfte chassit ur sin förpacknings så kändes det redan där som ett chassi av kvalité. Det var styvt, men inte klumpigt eller onödigt tungt. Reglage för fläktarna som är lätta att komma åt, smidiga hål för vattenkylning och portarna på framsidan är även de väldigt smidiga, men i och för sig något man ser på alla chassin av idag. Tack vare de bifogade pin-diagrammen behövde man inte oroa sig för att koppla dem galet heller. För den som undrar så är även dörren klart förbättrad nu och den glappar inte utan faller snyggt på plats och sitter där när man stänger den.

Internt är chassit ännu bättre. Jag har redan sagt det så många gånger så jag nöjer mig med att säga att luftflödet är riktigt bra. Hårddiskburarna sitter precis lagom stadigt, alla upphängningar har silikondämpning för att döda av alla möjliga vibrationer och de tre medföljande fläktarna är alla ställbara i tre olika hastigheter. Det finns alla möjligheter för en datorbyggare att konstruera en riktigt sval och samtidigt mycket tyst dator. Det enda som kanske kan ses som något omständligt är att det krävs att man även tar bort den motsatta sidan av chassit för att kunna montera in nätaggregatet, men eftersom man ändå måste ta bort denna för att få till en snygg kabeldragning är det inget att man blir värst ledsen över.

Det ska sägas att det troligtvis tar mycket längre tid att bygga en dator med detta chassi än något tråligt standardchassi, men resultatet är som att jämföra amerikansk Budweiser med tjeckiskt lager. Båda är maltdrycker och det senare tar lite längre tid att konsumera, men så smakar det också så mycket bättre. Eller en Lada med en Lexus för den som inte känner sig hemma på maltdrycker.
Det man känner viss ambivalens över är lampan. Den är inte jättesmidig att använda under den inledande installationen, men under arbete på LAN och liknande situationer kan den komma att blir klart mer värd. Jag skulle inte klaga om jag stod i vår support på DreamHack och fick ett chassi med en lampa i.

Antec Performance One P182 Limited Edition är nog det bästa chassit som jag någonsin haft möjlighet att jobba med. Då ska det sägas att jag är huvudansvarig för vår (NordicHardwares) hårdvarusupport under DreamHack så jag har kommit i kontakt med i stort sett varenda chassi som någonsin tillverkats, både på gott och ont, mycket ont. Det finns en del chassin från bland annat Silverstone, Chieftec Lian-Li och CoolerMaster som även de håller mycket hög kvalité, men jag har nog inte stött på något med så få brister som P182, rent konstruktionsmässigt. Nu kostar dock denna version 2000kr i svenska butiker, vilket kanske känns lite väl för många, men det är ett chassi av absolut toppklass. Annars finns småbröderna P180 och P182 för endast lite mer än hälften av priset och de kan båda rekommenderas varmt. Båda praktiskt taget identiska chassin, men utan de blanka ytorna, vilket kanske till och med är ett plus för den med mindre människor i hushållet. Vi å andra sidan, älskar dom.

Antec Performance One P182 Limited Edition

Positivt
+ Kylningen
+ Ljudnivå, silikondämpade upphängningar överallt

+ Kabeldragning
+ 3 variabla fläktar medföljer

+ Den läckra spegelfinishen

+ Dammfilter, som kan återanvändas
+ Enkel montering av hårddiskar och optiska enheter
+ Stadig, gedigen känsla

Negativt
– Priset
– Fingeravtrycken?

Vi har valt att tilldela Antec Performance One P182 Limited Edition redaktörens val.


Antec Performance One P182 Limited Edition

Vi vill tacka Antec för att de försett oss med detta testexemplar.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments