Antec Performance One P190

0

Antec Performance One P190 är den största modellen i Performance One-familjen. Det kommer med många av de goda sakerna som de mindre modellerna också har, men fler fäktar och mer utrymme. I vår senaste recension tar vi en titt på vad P190 har att erbjuda.

Antecs chassiserie Performance One är idag den serie som
förmodligen har fått mest beröm. Allt började med P180 som var designad
tillsammans med en expertis av byggare för tysta PCs. P180 gick igenom flera
mindre uppdateringar, bland annat en stadigare dörr och fick senare en officiell
storebror i form av P182, ett chassi som vi recenserade tidigare i år. Antec
släppte även ett mindre chassi i Performance One serien som även det har fått
mycket beröm, P150. Dess stilrena design och gummiupphängning för hårddiskarna har
varit minst sagt omtyckt.

Idag ska vi titta på det senaste tillskottet i Performance One-serien,
P190. Som namnet avslöjar är det en ännu större storebror till P180. Medan
P182 till största del hade en uppdaterad inredning och behöll samma
yttermått så är P190 större. Det är något högre och en bra bit längre än de
tidigare miditower modellerna i Performance One-serien.



Antec Performance One är fortfarande ett så kallat miditower, men både jag
och Antec skulle hellre kalla det ett Super Miditower, för det är ett väldigt
stort och tungt chassi. Antec har valt att inkludera två nätaggregat på 550W och
650W, vilket ökar vikten avsevärt, men även en del på priset. Tolvhundra
(1200) watt är aldrig billigt.

På följande sidor kommer vi att ta reda på vad det nyaste i Performance One-serien har att komma med och om det kan leva upp till det goda ryktet från de
tidigare modellerna.


Antec Performance One P190
Lådtyp: Miditower
Sidpanel: 200mm-fläkt
Dimensioner
(HxBxD):
51.5cm x 20.5cm x 59.3cm

20.28″ x 8.07″ x 23.35″
Vikt: 43.2 lbs / 19.6kg
Moderkortsstöd : mATX, ATX
Kylning (fläktar): Bak – 120mm

Tak – 2 x 140mm

Nedre kammare – 120mm

Sidpanel – 200mm

Fram – 120mm (medföljer ej)

Övre hårddiskrack – 120mm (medföljer ej)
Material: Sidor av aluminium och plast
Stomme av 0,8mm
japanskt rostfritt stål
Interna enheter: 6×3,5”
Externa enheter: 4×5.25”

1×3.5”
Expansionsplatser: 7
Nätaggregat Antec NeoLink 650P 650 W

Antec NeoLink 550S 550 W
Övrigt: Löstagbara hårddiskrack

FireWire, USB, mic samt hörlursuttag i fronten
Fack för förvaring av
skruvar mm


Tvåkammarstuktur

Silikondämpningar vid alla
fästen


Färdiga hål
för dragning av vattenkylning utanför chassit


Mängder med skruvar och
extra fästen för hårddiskar, optiska enheter och fläktar

.
Löstagbara och tvättbara
dammfilter



Buntband

“Snake light”

Manual

Support för långa och tunga grafikkort
Pris: ~3000kr

I vår recension av P180 sa vi att det var ett miditower
storleken större, detta är i så fall extra stort. De moderkortsformat
om stöds är de samma, faktiskt så är det mesta ganska så likt P182. Antalet platser för 3,5″ och 5,25″ är precis
detsamma och även hårddiskracken är identiska. Men å andra sidan varför försöka laga något som redan fungerar
bra? Ramen är stabil och tung. Detta är inget chassi du lätt rubbar
på, eller enkelt flyttar runt för den delen. Det står där du ställer det helt enkelt.

Fläktuppsättningen har dock ändrats en hel del. Antec Performance One
P190 kommer med 2st 140mm-fläktar i taket istället för en 120mm-variant. På
baksidan sitter fortfarande en ensam fläkt som mäter 120mm. Sidan av P190 har fått en helt
ny design då Antec valt att bestycka det med en enorm 200mm-fläkt. Alla
fläktar är från TriCool-serien, vilket medför att de har 3 olika lägen: Hög,
Medium och Låg. Vi rekommenderar fortfarande lågläget, inte för att de andra
väsnas för mycket, men för att det läget räcker för att flytta lagom mängd luft
och högre lägen ger inte märkvärt lägre temperaturer. Nedan finns
specifikationerna för de tre fläktarna som finns i chassit.


Antec TriCool 120 mm
Hastighet
Luftflöde
Ljudnivå
Effekt
2000RPM
79CFM
30dB(A)
2.9W
1600RPM
56CFM
28dB(A)
2.4W
1200 RPM
39CFM
25dB(A)
1.6W

Antec TriCool 140 mm
Hastighet
Luftflöde
Ljudnivå
Effekt
1500RPM
94.6CFM
31.8dB(A)
3.36W
1100 RPM
66.8CFM
21.4dB(A)
2.4W
700 RPM
47CFM
19.8dB(A)
1.8W

Antec Big Boy 200 mm
Hastighet
Luftflöde
Ljudnivå
Effekt
800RPM
134.11CFM
29.4dB(A)
3.6W
600RPM
108.493CFM
26.5dB(A)
2.04W
400RPM
82.612CFM
23.6dB(A)
0.96W

Sidopanelerna är en hel del tunnare på P190 än de på P182. Det är inte en bra sak. P182 var ypperlig på att stänga inne oljud. P190 har inte samma förmåga. Det har många fler hål och 200mm-fläkten på sidan släpper igenom ganska mycket ljud, relativt P182. 200mm-fläkten på sidan har ett eget dammfilter som lätt kan tas bort och rengöras.



Tillbehören, förutom skruvmejseln förstås

Som vanligt finns det gott om tillbehör. Det finns redan ett par
buntband ditsatta på moderkortets monteringsplåt och håller kablar på plats när
chassit anländer, men du får ett gäng extra om det inte skulle räcka. Manualen
innehållar lagom mycket information. Allt du behöver veta om hur du installerar
de olika komponenterna i chassit. Även schema på pin-layout för USB och
IEEE 1394-kontakter.


Antecs Performance One P190 är ett stilrent chassi som du knappast skulle
skämmas över om du hade det över eller under skrivbordet. Kanske inte ett chassi
att stila med under ett party, men det ser tillräckligt bra ut. Fronten har
en svart och polerad yta med lite spegelkänsla medan sidorna är mer
mattsvarta.

Det bra med P190, och hela Performance One serien i stort, är att inget
riktigt sticker ut och störa helheten. Chassit känns
sammanhängande och välkombinerat.



Om du skulle upptäcka några få märken på frontdörren så ignorera dem. (UPS
har en del problem som de behöver åtgärda.) För övrigt är dörren i princip samma som hos
P18X. När vi öppnar dörren känns det fortfarande väldigt bekant. Det är inte
mycket som har förändrats sen vi senast bekantade oss med Performance One-serien, men missförstå mig rätt, det är en bra sak.

På baksidan kan vi se några förändringar. Allt som vi gillade med P182 finns
fortfarande kvar, men eftersom det här finns två nätaggregat och fler fläktar
ser det lite annorlunda ut. Nätaggregaten har placerats på sidan så båda får
plats i den nedre kammaren. Detta kan misstänkas som en möjlig värmefälla, men
det är ändå ett bra luftflöde genom dem och hela nedre kammaren så det är
ingenting att oroa sig över.

Högst upp finns fortfarande kontrolldelen för fläktarna, men
ytterligare en denna gång eftersom det finns två fläktar i takdelen. De är tydligt
markerade och har samma tre lägen; Låg, Mellan, Hög. Det finns dock en liten
felstavning …


Hålen för vattenkylningsslangar finns fortfarande där tillsammans med de
“nya” expansionsplatsplåtarna med lufthål. Där råder det fortfarande diskussion
och vi vet att somliga tejpar över dem eller byter till ohålade för att få
ett bättre flöde genom chassit.

De dubbla nätaggregaten är uppradade längst ner. Du
behöver inte använda båda om du inte vill och helt ärligt så behöver inte de
flesta det heller.


Chassit är indelat i två kammare där den undre delen innehåller nätaggregaten och ett rack för hårddiskar. De kyls med en Antec TriCool 120 mm fläkt. Den övre kammaren i P190 är mycket rymligare än i P182. Den ökade längden gör det något trevligare att arbeta i chassit. Den enda(?) nackdelen men P18X-modellerna är att det är just att det kan vara lite trångt. P190 erbjuder mer utrymme och om du ska använda en konfiguration med dubbla grafikkort ska du seriöst överväga ett P190 istället för ett P18X.


Layouten i chassit känner vi igen och det finns inte mycket att tillägga från det vi redan sagt om P182. Alla fläktar får spänning från vanliga 4-pin molexkontakter, USB och firewire-kontakterna till fronten följer standardkonfigurationen för moderkort. Hur de är konfigurerade finns att hitta i manualen om man vill försäkra sig att det stämmer med det moderkort man har.

Precis som med P182 Special Edition så har även P190 ett snakelight. Dock är den lite tunnare och styvare i P190 och personligen föredrar jag nog den i P182, fast å andra sidan är det inte ofta som du behöver använda den. Om vi avlägsnar den andra sidoplåten finner vi några förinstallerade buntband. Dessa är återförslutningsbara och kan öppnas och stängas oändligt många gånger (teoretiskt). Det finns tre hål i takdelen och ett till vänster som låter dig dra strömkablarna bakom moderkortsplåten för att förhindra minskat luftflöde.


På sidan av chassit hittar vi den enorma Antec Big Boy 200 mm-fläkten. Trots storleken är den förvånansvärt tyst och klarar ändå av att flytta rejält med luft. Den får sin spänning via en 4-pin molexkontakt och har en hastighetsswitch med samma tre lägen som de andra TriCool-fläktarna.


På den högra bilden kan du se det övre hårddiskracket avlägsnat ovanpå chassit. Vi har använt de medföljande fästena för att sätta fast en 120 mm-fläkt på racket. Detta skapar en vindtunneleffekt som ökar kylningsförmågan för ett eller flera grafikkort.


På den vänstra bilden ser du det övre hårddiskracket avlägsnat från chassit medan vi på den övre vänstra bilden har satt dit installations- och stödmekanism för långa och tunga grafikkort. Dessa kan placeras på olika höjd beroende på moderkort. Detta är i princip det enda område som manualen är lite klen på information då installationen inte förklaras något vidare.


Här ser vi de två hårddiskracken och en liten låda med skruvar och annat som fanns på det övre hårddiskracket. De har samma gummidämpning som vi sett på P18X-modellerna.


På den vänstra bilden kan du se hur vi öppnat upp den nedre kammaren och blottat nätaggregaten. De är båda något svåra att montera ur chassit, men det finns inte direkt någon anledning till att göra det. Tolvhundra watt är mer än tillräckligt för en dator. Den högra bilden visar de bakre expansionsfästena och hålen för vattenkylningsslangar om man vill använda en extern radiator.


Antec Performance One P190 kommer med två stora och tunga nätaggregat,
ett Neo Power 650W och ett Neo Power 550W. De kopplas samman via
Antec NeoLink, som är en speciell kontakt som finns på varje nätaggregat så att
NeoPower 650P kan starta Neo Power 550S. Tanken är att NeoPower 650W förser
moderkort, processor, grafikkort och andra instickskort med spänning medan det
aningen mindre NeoPower 550W förser hårdiskar, dvd och övrig
kringutrustning med energi.


Vi gjorde en snabb UL-certifieringskoll och alla 1200 W är tillverkade av
Antec. Ingen underleverantör här inte.


 

Antec Neo Link 650P 650 W
Spänning
+5V
+3.3V
+12V1
+12V2
+12V3
-12V
+5VSB
Max.Belastning
24A
24A
19A
19A
19A
0.8A
3A
Min. Belastning
0.3A
0.5A
1A
1A
1A
0A
0A
Reglering
±3%
±3%
±3%
±3%
±3%
±6%
±3%
Rippel (mV)
50
50
120
120
120
120
50


Antec Neo Link 550S 550 W
Spänning
+5V
+3.3V
+12V1
+12V2
+12V3
-12V
+5VSB
Max.Belastning
20A
24A
18A
18A
18A
0.8A
3A
Min. Belastning
0.3A
0.5A
1A
1A
1A
0A
0A
Reglering
±3%
±3%
±3%
±3%
±3%
±6%
±3%
Rippel (mV)
50
50
120
120
120
120
50

Vi gjorde även några snabba belastningstest men hittade inget utöver det vanliga.
Alla spänningar var inom ATX-specifikationerna och vi kan knappast påstå
att de förde otillfredsställande mycket oväsen heller.


Så här står vi. Ytterligare en modell ur Performance One-serien har granskats och vi måste medge att vi verkligen gillar denna med. P190 är stor i jämförelse med P18X-modellerna. Lådan som den kommer i är mycket större och själva chassit ger intryck av att vara rätt stort till en början, men det är det faktiskt inte. Om vi jämför måtten med några av Thermaltakes och Cooler Masters större chassin som Armor och Stacker så är P190 ganska nätt. Det är bara längre än P18X, men har givetvis även lite andra finesser.

Kylningen är ganska annorlunda med fler och större fläktar. Den mest givna är ju Antec Big boy 200 mm på sidoplåten. Fläktarna i lådans tak är nu två och mäter 140mm i diameter vardera. De är alla skapligt tysta och effektiva. Hastighetsswitchen på baksidan är givetvis ett stort plus. Felstavningen är ganska roande de första gångerna du ser den. Totalt sett så är det ett bra luftflöde genom chassit och det finns en hög potential för att bygga ett tyst och svalt system..


Layoutmässigt är P190 väldigt lik sina föregångare. Två kammare med nätaggregat och ett hårddiskrack i den nedre och moderkort, 5,25″ -enheter och det andra hårddiskracket i den övre. De extra finesser som fanns på P182, men saknades på P180, finns med hos P190, snakelight inräknat. Gummidämpningar överallt för att minska vibrationer från rörliga delar och hålla nere ljudnivån.


Effekten på 1200 watt är stabil i normal grad och mer än vad som förmodligen någonsin kommer att behövas. Men det innebär även en nackdel, 1200 W är inte billigt. Det lägsta pris jag kunde hitta på ett P190 är strax under 3000kr, och det är ganska mycket för ett chassi, trots att det ingår två nätaggregat. För att vara ärlig är det lite väl saftigt, även för ett så pass bra chassi som detta.


Totalt sett är Antec Performance One P190 ett sannerligen suveränt chassi som vi verkligen kan rekommendera, om du har råd med det. Annars kan du ju alltid snegla på Antecs P180 eller P182. De är väldigt lika och mycket billigare.



Antec Performance One P190

Positivt

+Väldigt
bra kylning

+Stilren design (subjektiv)

+1200W nätaggregat

+Tyst, gummidämpning

+Hårddiskrack och enkel montering av hårddiskar och 5,25″ enheter 

+Tum-skruvar överallt 


+Stora och tysta TriCool-fläktar

+Dammfilter

+Kvalitetskänsla (bortsett felstavningen)

Negativt

-Dyrt

Ett stort tack till Sofia Gubert vid Lewis PR (Antec) som skickade över chassit och för att hon löste alla problem med UPS.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments