DirectCompute: Civilization V (DX11)
Civilization V | |
Genre: | Turn-baserat strategispel, 4X |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 9.0c med stöd för DirectX 11 |
Rekommenderade systemkrav: | Windows Vista SP2 / Windows 7 Fyrkärnig 1,8 GHz-processor från AMD eller Intel 4 GB RAM-minne NVIDIA 9800-serien / Radeon HD 4800-serien med 512 MB minne DirectX 11 (stöd för DirectX 9.0c finns) |
Kommentar: | Den senaste turn-baserade strategititeln från Sid Meier och spelstudion Firaxis Games. |
Prestandatest: | Integrerat prestandatest |
Civilization använder sig av DirectCompute som avlastar beräkningar till grafikkortet, någonting AMD:s grafikkort har en klar fördel i. Det här märks av tydligast då de båda kombatanterna från ASUS och XFX går om ett GTX 680, medan den äldre Fermiarkitekturen och GTX 580 ligger på samma nivå som ASUS HD 7870.
Stämmer siffrorna för ATI HD5970? De håller ju nästan jämna steg med 7970 i många tester, verkar ju hel knas.
[quote name=”Birks”]Stämmer siffrorna för ATI HD5970? De håller ju nästan jämna steg med 7970 i många tester, verkar ju hel knas.[/quote]Ja de bör stämma Birks. Om något har 7970 testats med nyare drivers än 5970. Men tänk på att HD 5970 faktiskt har två GPU:er. Även om det är ett två generationer äldre kort har inte prestandan fördubblats per GPU sedan dess så med dubbla grafikkretsar kan 5970 hänga med riktigt bra.Sen finns det ju andra begränsningar som grafikminne, stuttering osv. Jag skulle nästan vilja vända på det, är det inte häftigt att AMD har en GPU som är lika… Läs hela »