ATi Catalyst 3.8

0

Den omtalade nya drivrutinsversionen till ATis grafikkort har släppts idag. Man kan inte annat än mysa när man ser alla förbättringar som finns med på listan.

Vad sägs om VPU Recover, en funktion som räddar datorn från “blue screen of death” om grafikkortet handlar i en oändlig loop,

Eller profiler för alla dina spel. Välj nivå av FSAA och Aniso för varje spel och slipp krångla med att ändra inställningarna varje gång.

OVERDRIVE talade vi om i vår recension av 9800XT. Dock ser det inte så värst imponerande ut i den färdiga versionen. ATi berättade vid launchen av 9800 XT at OverDrive kunde ta upp coren i 460 MHz. I catalyst 3.8 har de satt taket till 432 MHz istället. Vidare har den inget stöd för minnet ännu och det finns inget sätt att läsa av vare sig klockfrekvenser eller temperaturer i nuvarande versionen.

Fast den funktion som är mest spännande är att man kan aktivera pixel och vertex-shaders i gamla spel. Efter att ha tagit en snabb titt på några av resultaten känner jag personligen att det här var en ganska onödig satsning av ATi. För det mesta ser det mest ut att bara göra grafiken väldigt underlig. Det enda som ser lite småcoolt ut är etch and sketch-effekten som får vilket spel som helst att se ut som svartvit tecknad film.

Det här är bara lite smått skrapande på ytan, för hela readmen kolla här.

Envy News har lagt upp en artikel om drivrutinerna här. Vi vet även att en hel del siter kommer att följa deras exempel.

För att ladda ner drivrutinerna letar ni er hit.

  • Kommentera i forumet
  • Subscribe
    Notifiera vid
    0 Comments
    äldsta
    senaste flest röster
    Inline Feedbacks
    View all comments