ATi-Intervju

0

Efter många
om och men kommer nu den intervju med ATi som vi utlovade redan förra året.
Timingen blir dock rätt bra eftersom vi igår publicerade vår
intervju med nVidia.
Eftersom denna intervjun drog ut väldigt mycket på tiden så
är många av svaren redan kända vid detta laget, vi har även
upptäckt att vissa av svaren som ATi skickat oss visat sig vara felaktiga.

[NH]: Har ATi stöd
för det som Matrox kallar "Gigabit Color", det vill säga
10 bits precision per färgkanal istället för 8 bits som vi har
i dagens läge. Om ni kommer att ge stöd för detta när kommer
vi få se drivrutiner med stöd?

[ATi]: Vi är inte riktigt på det klara med
vad du menar när du sägerm"10 bits färgprecision".
Menar du 10 bits render target eller 10 bits lookup table? 10 bits render target
har vi redan stöd för under DirectX 9.0.
(Här syftade NH på 10 bits precision
per färgkanal i framebuffern, något som ATis kort har stöd för
men som för närvarande inte stöds av någon mjukvara.)

[NH]: Det har
uppmärksammats att ATi har problem mad så kallad "stuttering".
En del entusiaster har lyckats lokalisera problemet som ett READ/WRITE problem
i DirectX. Hur ställer sig ATi till detta uppenbara problem med deras
produkter?
[ATi]: Alla bugrapporter som kommer in till oss,
oavsett ursprung, får uppmärksamhet av våra mjukvarutekniker.
Vi har sett rapporterna om "stuttering" och undersöker fallet
för närvarande. Vi är övertygade om att vi kommer att
kunna rätta till problemet väldigt snart.
(ATi har redan släppt en drivrutin som
fixar nästan alla problem med "stuttering" och de sista buggarna
håller på att slätas ut. Stuttering är den benämning
man brukas sätta på problemet med ATis kort då frameraten
är väldigt ostadig och med jämna mellanrum sjunker väldigt
lågt.)

[NH]: För
närvarande har ATi inget stöd för FSAA när man kör
med en 16-bits framebuffer (dvs. spelar spel i 16 bitars färg.) Hur kommer
detta rättas till och när?

[ATi]:
Efterfrågan på FSAA i 16 bits läge är fortfarande väldigt
lågt. ATi har för närvarande inga planer på att rätta
till det.
(De senaste läckta drivrutiner fixar till
problemet så svaret här är kort sagt felaktigt.)

[NH]: Det tog
ett tag för ATis Radeon 8500 att komma ikapp GeForce 3 (Ti500)’s prestandanivå.
Vi fick se drivrutiner som gav oss en hel del ökad prestanda och slutligen
gav ATi övertaget.

Vilka typer av förbättringar kan vi förvänta oss från
drivrutinerna till R300?
[ATi]: ATi är dedikerade till sina produkter
och prestandaökningar. Det är dock omöjligt för oss att
ge några specifika löften här.

[NH]: När,
om någonsin, kommer vi att få se stöd för Super Sampled
Anti Aliasing på R300-serien? Uttalanden och material från www.ati.com indikerar att stödet ska finnas där och att det kommer vara upp
till 6 gånger så bra prestanda som på föregående
produkter. När kommer ni att införliva dessa "löften"?

[ATi]: Vi har undersökt möjligheterna och
vi känner att vid en jämförelse av sample för sample av
MSAA och SSAA så är vår nuvarande lösning bättre
både vad det gäller kvalitet och prestanda. För närvarande
har vi alltså inga planer på att ge stöd för denna funktion.

[NH]: ATi visade
upp ett R300 med DDRII minne för inte allt för länge sedan.
Kommer vi att få se denna produkten i handeln?

[ATi]: Med den nuvarande prisnivån på
DDRII ser det inte ut som om man kan lansera en produkt med sådant minne
inom den närmsta framtiden. Om någon av våra partners vill
utrusta sitt kort med DDRII är det dock helt upp till dem och vi sätter
inga begränsningar här.

[NH]: Är
det möjligt att ATi kommer att ge oss kontroll över 8x FSAA och/eller
FSAA i högre upplösningar än 1600×1200?

[ATi]:
R300 har inget stöd för mer än 6 samples av Multi Sampling
inte heller klarar kortet av att utföra Multi Sampling på upplösningar
över 1600×1200. Att ha stöd för kombinationer av Super och
Multi sampling hade kunnat lösa detta, men med en sådan hybrid
hade dratiskt påverkat både prestanda och kvalitet negativt.

[NH]: Vad tycker
ni om ett Radeon 9700 (Pro) utrustat med 256 MB RAM för vanliga konsumenter?

[ATi]: Som nämnt förut sätter ATi
inga sådana här begränsningar på våra tredjepartstillverkare
själva har vi dock inga tankar på att lansera ett sådant
kort för tillfället.

[NH]:Finns det
några planer på att lansera ett konsumentinriktat kort med fler
än en R300-GPU?

[ATi]: Nej för närvarande finns det inga
sådana planer.

[NH]: Kommer
ATi någonsin att släppa drivrutiner med stöd för 3D-glasögon?

[ATi]: Detta är ett ämne vi får höra
om då och då. Vi försöker alltid lyssna på våra
konsumenter och deras behov/önskningar men för tillfället ser
vi ingen större efterfrågan för dessa funktionerna. Om efterfrågan
blir större kommer vi givetvis att agera där efter.

[NH]: Vid lanseringen
av Radeon 9700 cirkulerade det rykten om att ATi skulle ha en lösning
på de problem som Multi Sampling har med "alpha texturer"
(alpha tests). När kommer denna lösning att synas?

[ATi]:ATi har ingen information om en sådan
lösning.
(Här är
svaret igen något felaktigt, en lösning finns i Open GL genom att
använda en alpha coverege mask call. Denna lösning lider dock av
en hel del problem och är inget vi lär få se användas
i någon större utsträckning.)

Frågorna
är fritt översatta från Engelska. Ett stort tack går
till Rubeena Hussein och Freiderik Weiss på ATi Europe.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments