ATI Radeon X1000-serien

0

Vi har tagit en närmare titt på ATIs nya flotta av grafikkort som nu lanseras baserad på den efterlängtade R5xx-arkitekturen. Vi ger detaljerad information om de nya korten och självklart också prestandatester på nya flaggskeppet Radeon X1800 XT.

ATI X1000 är samlingsnamnet på de tre nya grafikkortsserier ATI nu lanserar på marknaden. Tidigare har man tagit relativt korta steg i namngivningen så länge det inte handlat om en ny arkitektur. Det är också just vad det handlar om i detta fallet. R520 eller rättare sagt R5xx-arkitekturen har vi rapporterat om otaliga gånger på NH och det är denna som är hjärtat för alla grafikkort i X1000-serierna. Ändå från budgetkorten i X1300-serien genom mellanklassens X1600-kort upp till toppmodellerna i X1800-serien.

ATI vill onekligen visa att de grafikkort man nu lanserar är något helt annat jämfört med de man har på marknaden idag och vi har fått en ganska intressant situation på grund av de problem ATI haft med R520-arkitekturen. Man kommer nämligen att lansera alla R5xx-baserade grafikkort samtidigt, inte börja med toppmodellerna som man brukar göra och vilket t.ex. NVIDIA gjort med sin GeForce 7800-serie är det fortfarande bara är toppmodellerna som finns på marknaden.

Från och med idag släpper ATI all information om sina nya krestar och även om alla kort inte kommer finnas direkt tillgängliga i butiker har man valt att inte vänta med någon serie. I samband med ATIs CrossFire-lansering för någon vecka sedan känns det som att ATI verkligen fått en ordentlig ketchupeffekt på sina produktlanseringar. Men anledningen till detta är inte direkt en positiv historia för ATI som haft en hel del problem den senaste tiden. Innan vi går vidare med X1000-serien ska vi just gå igenom vad som lett fram till dagens lansering och tillkännagivelse av R5xx-arkitekturen.


ATI har enligt egen utsago inte lanserat en helt ny grafikkortsarkitektur på över ett och ett halvt år, vilket var när man lanserade den mycket populära R420-arkitekturen i form av Radeon X800-serien. ATI hade lyckats väldigt bra med R300 tidigare och varför laga något som inte är trasigt som man brukar säga. ATI har sedan lansernigen av R300 fortsatt att bygga på denna arkitekturen med flera mindre och vissa större uppdateringar som R4xx-serien. Man har utan tvekan gjort ett bra jobb med att hålla sin grundarkitektur aktuell och konkurrenskraftig men när NVIDIA lanserade sin GeForce 6-serie i slutet av förra året började det knaka lite i fogarna. ATI var fortfarande klart konkurrenskraftiga med sin X8xx-serie trots att NVIDIAs NV40-arkitektur införde en del nya features i form av stöd för Shader Model 3 och de extra funktioner som kommer utav detta stöd.

I samma veva lanserade NVIDIA sin SLI-teknik vilket gjorde det möjligt att koppla samman två GeForce 6-grafikkort i samma system för att teoretiskt uppnå nästan fördubblad grafikprestanda. I praktiken var förstås tekniken inte lika effektiv men ibland bra nära, klart var i alla fall att ATI inte hade någon chans på grafikkortsmarknaden om man såg till vilken tillverkare som tillhandagav det bäst presterande grafiksystemet. Redan då hade det börjat ryktas om ATIs kommande grafikkrets som skulle vara en mer ny arkitektur till skillnad från de R300-släktingar som fanns på marknaden. Stöd för Shader Model 3 och mängder av pipelines var det man tisslade och tasslade om.

Tyvärr blev det mer tisslande och tasslande än man väntat sig, för när de uppgifter som indikerade att ATI skulle lansera sin R520 krets i början av juni visade sig vara felaktiga. Eller de stämde rättare sagt inte då ATI råkat på en del problem med sin nya arkitektur, närmare bestämt den nya 90nm tillverkningstekniken som var en av de viktigaste bitarna i R520 pusslet. Istället blev det NVIDIA som lanserade en ny grafikkrets i slutet av juni, arkitekturen som gick under namnet G70 var i mångt och mycket en uppdaterad version av NV4x som visat sig vara en mycket stabil grund att bygga vidare på, likt R300 var för ATI. I samband med NVIDIAs lansering av GeForce 7800 GTX fick ATI finna sig i att vara rejält omsprugna även på singelkorts sidan där toppmodellen Radeon X850 XT inte hade någonting att säga till om längre. R520 behövdes verkligen men tyvärr visade det sig att ATI skulle fortsätta att ha stora problem med tillverkningstekniken för R520 vilket var ytterst märkligt då man inte såg samma problem med andra av sina 90nm-kretsar, bland annat RV515 och Xbox 360-grafikkretsen Xenon som tillverkades utan några problem.

Till slut, efter mängder av "tape-outs" där man under fyra månader letade efter den felande länken kom slutligen genombrottet. Boven i dramat var en enda liten transistor, ett fel som tog 4 månader att hitta tog inte mer än 24 timmar att lösa. Resultatet blev en klockfrekvensökning på inte mindre än 160MHz. Genom den febrila felsökningen av R520-arkitekturen har ATI enligt dem själva fått fram en ny arkitektur som är mognare än någon annan man tidigare lanserat. Huruvida det kan uppväga dess mycket försenade ankomst är något vi ska försöka ge svar på idag.


Nu när ATI lanserat sin nya grafikkortsarkitektur har man gjort det på ett ganska ovanligt sätt, man har inte bara lanserat en ny serie för high-end marknaden utan man fyller på från grunden med både budget och mellanklass modeller som alla har samma grundarkitektur. Det betyder mer eller mindre att man ger alla nya konsumenter, oavsett budget, möjligheten att njuta av R5xx-arkitekturens nya features och prestanda. Tyvärr finns det dock ett undantag och det är i form av RV530-arkitekturen som tyvärr visade sig ha samma transistorproblem som R520 och ett svårt beslut man gjorde inom ATI var att inte experimentera med RV530-arkitekturen på samma sätt som med R520 där man konstant letade lösningar på detta dilema. Det betyder att man i efterhand fått gå in och lösa transistorproblemet på RV530 vilket i sin tur betyder att kretsen kommer bli något försenad till marknaden. Innan vi går vidare med information om de grafikkortsmodeller ATI kommer lansera, eller har lanserat idag måste vi förklara namngivningen i ATIs nya grafikkortsfamilj.

X1800 – Number of the Beast

För dem som följt vår nyhetsrapportering på NH är det ingen nyhet att R520-kretsen är döpt till X1800 och det är ur denna serie ATI hämtar sina nya flaggskepp på grafikkortsmarknaden. RV530 är i sin tur döpt till X1600 och blir ATIs nya mellanklassserie. Slutligen har vi då minstingen, RV515, som går under namnet X1300 och riktar sig mot budgetmarknaden.

 

Grafikkortsarkitektur: Serienamn:
R520 X1800
RV530 X1600
RV515 X1300

Här nedan finns i sin tur de olika modellerna ATI kommer lansera inom sina nya grafikkortsserier.

 

Grafikkortsserie: Grafikkortsmodeller:
X1800 X1800 XT
X1800 XL
X1600 X1600 XT
X1600 Pro
X1300 X1300 Pro
X1300

 

Tillgänglighet på marknaden

Det lanseringsevent ATI höll för oss Europeer under 30 september till 3 oktober, tack för den tidsfristen, i semesterparadiset Ibiza blev ett något annorlunda sådant. Inte bara eventets placering utan dess innehåll. ATI har idag nämligen "bara" lanserat tre grafikkortsmodeller av de sex man redan deklarerat ska komma. Det intressanta med eventet på Ibiza var att kretsarna som lanseras idag inte var dem ATI fokuserades på under sitt lanseringsevent. Fokus var föga överraskande på ATI Radeon X1800 XT som ska bli det nya flaggskeppet i ATIs grafikkortssortiment, men detta kort finns dock inte ute på marknaden idag när ATI släpper information om sin R5xx-arkitektur. Anledningen till detta är helt enkelt för dålig tillgänglighet något även vi tydligt märkte nere i Ibiza. ATI säger dock att man inte kommer göra samma misstag som med Radeon X800 XT PE där tillgängligheten på konsumentmarknaden var usel, mycket på grund av att de flesta korten skeppades med OEM-datorer. ATI meddelade nämligen att man ökat sin tillverkningsvolym med runt 600% och att alla som vill få tag på ett Radeon X1800 XT innan jul ska kunna få det. Här nedan är den kompletta lista över de nya grafikkortsmodellerna och deras tillgänglighet.

 

Grafikkortsmodeller: Tillgänglig för konsumenter:
X1800 XT 2005-11-05
X1800 XL 2005-10-05 (idag)
X1600 XT 2005-11-30
X1600 Pro 2005-11-30
X1300 Pro 2005-10-05 (idag)
X1300 2005-10-05 (idag)

Som synes är det Radeon X1800 XL, Radeon X1300 Pro och Radeon X1300 som lanseras idag och ska finnas tillgängliga i butiker. Radeon X1800 XT kommer till marknaden i stora volymer om en månad och X1600-serien, vars transistorproblem måste lösas innan en lansering, väntas dyka upp en knapp månad efter X1800 XT. Den förhandstitt vi publicerar här idag kommer ta upp information om R5xx-grundarkitekturen och de olika grafikkortsmodellerna som lanserats. Men de första prestandatesterna vi har att erbjuda blir med fokus på flaggskeppet, Radeon X1800 XT, som var det kort vi fick testa på plats nere i Ibiza. Men mer information om detta senare i artikeln, nu är det dags att titta lite närmare på de olika grafikkortsmodellerna.


Radeon X1800 är den serie det pratas mest om av förklarliga skäl, toppmodellerna inom alla marknader får alltid mest uppmärksamhet även om de inte är populärast säljmässigt. Radeon X1800-serien, eller R520, är en hett efterlängtad grafikkortsserie och äntligen kan vi ge er alla detaljer kring serien och de första grafikkortsmodellerna ur densamma.

 

ATI Radeon X1800
Utvecklingsnamn: R520
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: ~320 Miljoner
Antal pixel shader processorer (pipelines) 16
Antal vertex shaders 8
Minneskontroller: 512-bit intern, 256-bit till minne
Minnesstöd: 256-bit, 800 MHz GDDR3 (1600MHz)
Pixel Shader: 3.0
Vertex Shader: 3.0 (8st)
Kantutjämning (FSAA): 6x
Anisotropisk filtrering (AA): 16x
Standardutgångar: 2x Dual-link DVI, 1x S-video (HDTV)

X1800 är som synes en riktigt maffig krets som byggs upp av 320 miljoner transistorer tillverkade med 90nm teknik. Det är knappt 20 miljoner fler transistorer än i GeForce 7800 GTX som samtidigt har hela 24 pixel pipelines jämfört med X1800s blott 16 stycken. Ordet "pipeline" är dock något ATI inte längre vill förknippas med och under alla presentationer vi hört har man istället valt att nämna antalet shader processorer och det antal pixlar man kan arbeta med under en klocksekvens. Vårt intryck är att antalet pipelines är vad klockfrekvenser är för processormarknaden, mer eller mindre ett av flera viktiga medel för att nå optimal prestanda. Något vi förmodligen kommer märka ännu mer när de första unified shader grafikkretsarna dyker upp, där pixel och vertex shaders går samman en en gemensam pipeline. Minneskontrollern och dess interna buss som ATI kallar "Ring Bus" är också ett intressant kapitel. Minnesbussen har en intern bredd på 512-bit men ut till minneschipen är det fortfarande en 256-bit buss som används. X1800-seriens nya minneskontroller är något vi ska titta närmare på senare i artikeln.

ATI har genom lanseringen av R5xx-arkitekturen valt att endast ändra antalet shader processorer mellan de olika grafikkortsserierna, modellerna inom samma serie har i stort sett endast klockfrekvenserna som skiljer dem åt. Huruvida detta förändras i framtiden låter vi dock vara osagt. Men de två modeller ATI kommer lansera inom X1800-serien är alltså följande;

 

Grafikkortsmodell:
ATI Radeon X1800 XT ATI Radeon X1800 XL
GPU-klockfrekvens: 625MHz 500MHz
Pixelfillrate: 10000 MP/s 8000 MP/s
Minnesklockfrekvens: 1.5GHz 1.0GHz
Minnesbandbredd: 48GB/s 32GB/s
Minnesmängd: 512MB 256MB 256MB
Kylarsystem: Dual-slot Singel-slot
Pris: 549 USD 499 USD 449 USD

Radeon X1800 XT är den obetvivlade kungen i familjen och originalklockfrekvensen på 625MHz för grafikprocessorn är inget annat än imponerande. Det kan jämföras med GeForce 7800 GTX och dess originalklockfrekvens på 430MHz, som dock vägs upp en del av dess 24 pixel pipelines. Även minnesbandbredden och klockfrekvensen på minnet i X1800 XT imponerar, det är inte långt från att man utnyttjar stödet för 1600MHz GDDR3 till fullo.

(7800 GTX-kortet är lånat av Hexus)

Trots att det inte skiljer X1800-korten något åt i den grundläggande arkitekturen är de skillnaderna som syns i specifikationerna klart tillräckliga för att särskilja dem två. Både grafikprocessorn och minnet, speciellt det senare, har fått betydligt lägre klockfrekvenser. Något som gjort det möjligt för ATI att klara sig med en mer slimmad kylare till X1800 XL som till skillnad från sin storebror inte täcker intilliggande PCI-platser. Båda dessa kort kommer vi visa prestandatester på i denna förhandstitt och då borde vi få en klar indikation på hur de två korten skiljer sig åt rent prestandamässigt. Vi ska även gå in mer på djupet kring X1800-seriens grundarkitektur och de nya features den innehåller, men första ska vi se över de två andra grafikkortsserierna ATI nu lanserar baserad på R5xx-arkitekturen. Nästa man till rakning är Radeon X1600.


Radeon X1600 är alltså byggd på samma grundarkitektur som X1800 och även om man till stor glädje för oss konsumenter delar de flesta större features och egenskaper med sin storebror finns det också tydliga skillnader dem emellan.

 

ATI Radeon X1600
Utvecklingsnamn: RV530
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: ~157 Miljoner
Antal pixel shader processorer (pipelines) 12
Antal vertex shaders 6
Minneskontroller: 256-bit intern, 128-bit till minne
Minnesstöd: 128-bit, 800 MHz GDDR3 (1600MHz)
Pixel Shader: 3.0
Vertex Shader: 3.0 (6st)
Kantutjämning (FSAA): 6x
Anisotropisk filtrering (AA): 16x
Standardutgångar: 2x Dual-link DVI, 1x S-video (HDTV)

X1600 är uppbyggd av runt hälften så många transistorer som X1800-serien och det man snålat in på är antalet pixel shaders processorer (pipelines) som är 12 till antalet. Med andra ord lika många som på Radeon X800 GT och GeForce 6800. Även minnesbussen har man dragit ner bredden på, från en 512-bit intern och 256-bit buss till minnet på X1800 har man gått ner till en 256-bit resp. 128-bit version för X1600-serien. Övriga features som Pixel Shader Model 3.0 och 2 x Dual-link DVI finns dock kvar även i X1600-serien.

De två modeller av Radeon X1600 som ATI kommer introducera under nästa månad är följande;

 

Grafikkortsmodell:
ATI Radeon X1600 XT ATI Radeon X1600 Pro
GPU-klockfrekvens: 590MHz 500MHz
Pixelfillrate: 7080 MP/s 6000 MP/s
Minnesklockfrekvens: 1.38GHz 780MHz
Minnesbandbredd: 22GB/s 12.5GB/s
Minnesmängd: 256MB 128MB 256MB 128MB
Kylarsystem: Singel-slot Singel-slot
Pris: 249 USD 199 USD 199 USD 149 USD

Även i X1600-serien ser vi att man verkligen drar nytta av 90nm tillverkningstekniken då toppmodellen, X1600 XT, har en grafikkortsprocessor som arbetar i nästan 600MHz. Även om det färre antalet pixel shaders drar ner effektiviteten finns det gott om fillrate i detta mellanklasskort. Minnesbussen är som sagt var något reducerad men med en minnesklockfrekvens på 1.38GHz har X1600 XT trots allt klart acceptabel minnesbandbredd. X1600 Pro får det dock kämpigare i minnesbandbreddskrävande applikationer med sitt betydligt lägre klockade minne.

Priserna börjar på 149 USD och går upp till 249 USD för toppmodellen X1600 XT med 256MB minne. Båda modellerna finns i antingen 128MB eller 256MB konfigurationer och klarar sig utmärkt med en singel-slot kylare. Mer detaljer om X1600-seriens features kommer vi få när vi går vidare med R5xx-arkitekturen, men först ska vi kika på budgetutbudet som kommer i form av Radeon X1300-serien.


Den sista pusselbiten i ATIs breda satsning på R5xx-arkitekturen är alltså Radeon X1300-serien och från att ha gått igenom toppsegmentet med X1800, vidare genom mellansegmentet X1600 är det nu dags att även täcka budgetmarknaden med den enklaste versionen av R5xx-arkitekturen, Radeon X1300.

 

ATI Radeon X1300
Utvecklingsnamn: RV515
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: ~100 Miljoner
Antal pixel shader processorer (pipelines) 4
Antal vertex shaders 2
Minneskontroller: 32-bit, 64-bit eller 128-bit till minne, alternativt Hyper Memory 2
Minnesstöd: Upp till 128-bit, GDDR3
Pixel Shader: 3.0
Vertex Shader: 3.0 (2st)
Kantutjämning (FSAA): 6x
Anisotropisk filtrering (AA): 16x
Standardutgångar: 1x Dual-link DVI, 1xVGA,1x S-video (HDTV)

X1300-serien har tro det eller ej precis samma basarkitektur som X1800 men precis som med X1600-serien har man plockat bort en del pixel pipelines för att få ner tillverkningskostnaderna och priset. X1300-serien får nöjda sig med fyra pixel pipelines (pixel shader processorer) och backar upp det med två vertex shader processorer. Trots detta kan man räkna in över 100 miljoner transistorer på detta chip och det ska enligt ATI vara första gången ett budgetkort spräcker denna gräns, vilket helt klart beror på den featurerika grundarkitekturen.

Då man skalat av så pass mycket av arbetskraften i X1300-serien genom att begränsa kretsarna till 4 pixel shaders har man valt att nöja sig med en enklare version av minneskontrollern som används i de två dyrare serierna. X1300 använder sig inte av någon intern ring bus men har en flexibel minneshantering med allt mellan 32-bit, 64-bit och 128-bit bred minnesbuss. Serien stödjer även ATIs HyperMemory 2 vilket även använder ramminnet som grafikminne över PCI Express-bussen.

Mycket på grund av stödet för HyperMemory 2 har man redan deklarerat tre modeller av Radeon X1300, varav två ska finnas tillgängliga i butiker redan idag:

 

Grafikkortsmodell:
ATI Radeon X1300 Pro ATI Radeon X1300 ATI Radeon X1300 HyperMemory
GPU-klockfrekvens: 600MHz 450MHz 450MHz
Pixelfillrate: 2400 MP/s 1800 MP/s 1800 MP/s
Minnesklockfrekvens: 800MHz 500MHz 1.0GHz
Minnesbandbredd: Max 12.8GB/s Max 8.0GB/s
Minnesmängd: 256MB 256MB 128MB 32MB 128MB
Kylarsystem: Singel-slot Singel-slot Singel-slot
Pris: 149 USD 129 USD 99 USD 79 USD

Radeon X1300-serien har lika många pixel pipelines som ATIs nuvarande budgetserie, X300, men precis som X1800/X1600 tas det igen av överlag höga klockfrekvenser. Med tanke på att korten kostar från 79 USD till 149 USD är det inte svårt att se att prestandan trots allt inte kommer vara överdrivet imponerande. Men det finns goda potential för att göra gott ifrån sig inom budgetmarknaden där Radeon X300 och GeForce 6200 med flera härjar i dagsläget. Med R5xx-arkitekturen som grund finns det också en mängd intressanta features som får priserna att se änn mer attraktiva ut.

Vi har under hela artikelns gång nämnt X1000-seriens intressanta features och det är nu hög tid att dyka djupare in i R5xx-arkitekturen som ligger bakom ATIs nya och breda produktutbud på grafikkortsmarknaden. Först ska vi dock berätta om ATIs multi-GPU teknik Crossfire som förvisso inte är en R5xx-specifik teknik men som i alla fall når får nya potential i och med lanseringen av X1000-serierna.


Crossfire lanserades bara för en dryg vecka sedan och då var det endast för den nuvarande generationen av ATI-grafikkort. Inget konstigt i sig men tyvärr blev det ingen allt för succéartad lansering då man för det första inte hade grafikkort snabba nog att hota NVIDIAs värsta SLI-uppsättning med dubbla GeForce 7800 GTX. Men även för en tydlig begränsning många ojade sig över, första generationen av Crossfire stödjer inte högre upplösningar än 1600×1200 vid 60Hz. För ett system som ska göra det möjligt att spela spel just i superhöga upplösningar är ju detta en mäkta irriterande brist. Som tur var visade det sig att nästa generation av Crossfire bara var en dryg vecka bort, men innan vi går in på R5xx-arkitekturens Crossfire-stöd ska vi gå igenom vad som var "fel" med X8xx-seriens stöd.

Det hela grundade sig i att X8xx-serien designats för att endast stödja en Singel-link DVI-utgång. I klartext betyder det att nästan alla X8xx-grafikkort använder sig av en TMSD krets för att skicka ut bildsignaler i 165MHz vilket inte rymmer mer än en 1600×1200 pixlars upplösning vid 60Hz. Det går att komma förbi denna begränsning något vid koppling direkt till en DVI-monitor t.ex. men för att fungera med TMSD kretsen på CrossFire-korten och de olika renderingsalternativ som ATI använde krävdes att man höll sig till denna begränsade upplösning. För ett vanligt system är 1600×1200 pixlar ingen låg upplösning men när man satsar på ett dual-GPU system blir det såklart andra krav och det hela blir en tydlig begränsning. ATI ville ge full kompabilitet med marknadens alla tillgängliga X8xx-kort och man fick helt enkelt välja en 165MHz TMSD för sitt X8xx-baserade Master CrossFire-kort.

Här ovan kan man se hur de två grafikkorten arbetar i en CrossFire-uppsättning och att signalerna skickas över DVI-porten till en specialport på CrossFire-kortet som skickar vidare signalen till monitorn. Nu är det dags att ta reda på hur X1000-serien löser denna begränsning med CrossFire.


R5xx-arkitekturen kommer då till räddningen genom att ATI specificerat alla X1000-kort till att använda dubbla Dual-link DVI-utgångar. Det gör det möjligt att driva enormt stora LCD-monitorer som Apples 30" Cinema HD display med 2560×1600 pixlars upplösning. Och inte minst eliminerar det flaskhalsen för höga upplösningar i Crossfire då Dual-link DVI-utgångarna alltså erbjuder betydligt högre bandbredd. Det är tillräckligt med bandbredd för att skicka ut en 2048×1536 pixlars upplösning i över 70Hz med 14X kantutjämning. Med andra ord lär upplösningen inte bli något problem med X1000-CrossFire uppsättningar. Den Compositing Engine som sitter på CrossFire-korten för att hantera bildsignalerna har också förfinats och ska bland annat vara helt uppgraderingsbar genom mjukvara.


Radeon X1800/X1600 CrossFire


Radeon X1300 CrossFire

Man har även utvecklat en unik lösning för Radeon X1300-serien då denna inte levererar samma bandbreddskrävande upplösningar har man faktiskt helt tagit bort Compositing Engine och den externa kabel som kopplar samman korten i ett CrossFire-system. Det gör det möjligt att använda två vanliga Radeon X1300-grafikkort i CrossFire då man inte behöver ett Master-kort med dess extrakretsar. För X1800 och X1600-serien krävs det dock speciella Master-kort, precis som för X8xx, för att få ett fungerande CrossFire-system. ATI var vänliga nog att meddela vilka modeller man kommer släppa och till vilka priser.

 

CrossFire Master-kort:
Paras med: Pris:
Radeon X1800 XT CrossFire Edition (512MB) X1800-baserade kort 599 USD
Radeon X850 CrossFire Edition (256MB) X850-baserade kort 349 USD
Radeon X1600 XT CrossFire Edition (256MB) X1600-baserade kort 299 USD
Radeon X800 CrossFire Edition (256MB) X800-baserade kort 279 USD
Dual Radeon X1300 (256MB) X1300-baserade kort 129 USD

Exakt när X1000-seriens CrossFire-kort dyker upp är ännu inte riktigt klart, förutom X1300-serien som inte behöver några speciella CrossFire-modeller då. Tyvärr fick vi inte se några X1000 CrossFire system under lanseringen i Ibiza så vi kommer få återkomma till CrossFire och dess funktion på X1000-serierna i senare artiklar. Nu är det dock dags att bege sig djupare in i hjärtat på R5xx-arkitekturen och se vad ATI jobbat så hårt med det senaste året.


En av de största nyheterna med Radeon X1X00-serien är som ni redan förstått att de numera har stöd för Shader Model 3.0. Det gröna laget har redan erbjudit det här i två generationer grafikkort vid det här laget så allt annat vore underligt. Å andra sidan kan man väl knappast påstå att NVIDIA, eller ägare av dess kort, haft mycket glädje av SM3.0 hittills.
Med båda spelare med på noterna lär det dock bli lite mer fart på spelutvecklarna och SM3.0 kommer snart att bli en självklarhet. Mer information om Shader Model 3.0 kan ni läsa i vår recension av GeForce 6800 Ultra.

Med Shader Model 3.0 blir ATI tvugna att ta steget fullt ut mot högprecisionsberäkningar. Även här har de sackat efter NVIDIA då den gröna jätten erbjudit 128 bits flytttalsprecision sedan den smärre fiaskot GeForce 5800 Ultra. Till skillnad från nVidias första försök har ATI arbetat för att få full hastighet med 128 bits precision, något GF 5800-serien knappast kunde skryta med. Denna höga precision är knappast dedikerad åt färginformation då det inte finns monitorer som skulle kunna lösa upp det resulterande färgdjupet, istället behövs precisionen för andra operationer. Med högre precision kan man arbeta med fler, längre och mer komplexa shaders innan avrundingsfel uppstår vilket inte minst är viktigt nu när ATI får fullt stöd för Dynamic Branching.


Dynamic Branching

Dynamic Branching är bla. IF- och ELSE-satser i en shader, med hjälp av branching kan man skriva betydligt mer komplexa shaders samtidigt som man ökar effektiviteten. Tex. kan man slå ihop flera shaders till en enda som använder dynamic branching vilket ofta kan ge bättre prestanda då man undviker state changes och dessutom kan man terminera shadern tidigt om det visar sig att något argument är falskt. ATI har tidigare påpekat att det är väldigt svårt att nå hög effektivitet med dynamic branching men uppebarligen anser de att de kommit över de hinder de tidigare stött på.

Radeon X1800

Radeon X1600

Radeon X1300

För att nå den effektivitet man ansett nödvändig har ATI gjort R5xx-arkitekturen "Ultra threaded". X1800 kan hantera 512 threads maximalt och att ha i åtanke är då att varje thread kan applicera upp till sex shaderinstruktioner på upp till fyra pixlar.
Man har även skapat dedikerade komponenter för själva branch-kontrollen för att inte belasta de mer generella ALU:erna i shader pipelinen. Vad det betyder i praktiken är att Dynamic Branchings eventuella problem så som pipeline stalls minimeras.

Ett annat stort steg är att "koppla loss" de diverse komponenterna på kortet. T.ex. har X1800 fortfarande "bara" sexton pixel pipelines medan de skaffat sig två extra vertex shader pipelines, vilket innebär att de har en vertex pipe per två pixel pipes. Går man ner till de lägre modellerna blir variationen större och det är uppenbart att ATI tänkt till när de spenderat sin transistorbudget på de olika chippen.


ATI har också sett över sin minneskontroller. Nytt är stöd för GDDR4, associativt cacheminne och framförallt vad ATI kallar för en 512 bit Ring Bus. En av de största nyheterna är också att man fragmenterar datan ytterligare, genom att gå från 4 x 64 bits-kanaler till 8 x 32 bits, vilket optimerar dataflödet. Man får helt enkelt en kanal till varje minneschip på kortet.
Konceptet med Ring Bussen är egentligen ganska simpelt då man flyttar en del av komplexiteten i chippet längre ut. På så sätt är det mycket lättare att nå rena signaler och därmed högre klockfrekvenser.
ATI har också ökat programmerbarheten ytterligare vilket gör att kontrollerna lättare kan finjusteras för olika ändamål. T.ex. har Catalyst AI nu direkt kontroll öve rminneskontrollern och kan applicera olika minnesoptimeringar på kontrollern beroende på vilket spel man spelar.

 


Minneskontrollern med Ring Bus

Minneskanaler till varje chip

HyperZ, ATIs HSR-metod (Hidden Surface Removal), drar också nytta av den ökade precisionen genom att nu göra mer exakta beräkningar samtidigt som deras Z-bufferkomprimering ska ha nya och mer effektiva komprimeringsalgoritmer.

HSR för oss osökt in på HDR. Visserligen har ATIs tidigare kort varit kapabla av en viss mån av HDR men i ooch med X1000 tar ATI steget fullt ut med stöd för ännu högre precision. ATI har stöd för 32 bits heltalsprecision och 64 bits hel- och flyttalsprecision samt kombinationer. För att trumfa NVIDIA inom det område de skrutit så mycket om har ATI fixat till en av NVIDIAs stora akilleshälar. Problemet vi talar om är användandet av FSAA kombinerat med HDR. Det nya chippet har kompromisslöst stöd för båda FSAA och HDR i alla tänkbara kombinationer.
ATI har även tagit 3Dc ett steg längre och introducerar nu 3Dc+. Nyheten är stöd för enkomponentsdata vilket man nu kan komprimera med 50%. Perfekt för att minska de drastiska bandbreddskraven vid användande av HDR-texturer.

Sist ut är några trevliga nyheter inom AA och AF. ATI har åter igen tittat på NVIDIA och introducerar deras motsvarighet till NVIDIAs “TAA”. Med “Adaptive Anti-Aliasing” kan ATI nu äntligen också kantutjämna alphatexturer med hjälp av Super Sampling. Alphatexturer är texturer som innehåller genomskinlighet. Texturerna används ofta för att skapa staket, stegar eller andra “finmaskiga” objekt. Tidigare MSAA-lösningar har inte kunnat rå på de trappstegseffekter som uppstått i dessa texturer men nu har ATI en lösning på problemet. Man har också optimerat minneskontrollern för 6x FSAA medan tidigare kort varit optimerade för 4x FSAA.


Adaptive Anti-Aliasing (Exempel från ATI)

Vad det gäller Anisiotropisk filtrering har ATI efter många långa år äntligen brutit ihop och insett att det är på tiden att erbjuda ett AF-läge som inte är vinkelberoende. Med ett nytt Quality Mode kan man nu stänga av den optimering som hängt med ATI ända sedan det första Radeon-kortet.

Det finns mycket mer att berätta om ATIs nya grafikkretsarkitektur men vi har tyvärr inte fått tid nog att skriva mer, eller testa de olika tekniknerna ytterligare så även om de ser bra ut på papper får vi vänta med ett slutgiltigt omdöme. Näst i tur är vad vi kan se som ATIs svar på NVIDIAs Pure Video-krets, nämligen AVIVO.


AVIVO är ATIs svar på nVidias PureVideo och innebär en hel rad nya features för videobearbetning.
Video är ett område som ATI fram till GeForce 6×00-serien alltid varit ledande inom men i och med PureVideo tog nVidia ledningen och det med besked.

AVIVO är här för att ta tillbaka tronen, om man ska man tro ATI, med råge. AVIVO är en del av R5xx-arkitekturen och återfinns alltså i alla grafikkort inom X1000-serierna, även budgetmodellerna i Radeon X1300 vilket ger mycket intressanta möjligheter om tekniken håller vad den lovar.
Det första är Multi-Vector Adaptive De-Interlacing vilket i mer vardagligt tal kan översättas till motion adaptive de-interlacing. Med denna de-interlacing metod tar man hänsyn till rörelser mellan frames och applicerar per pixel-bestämd de-interlacing. Tekniken påminner om vad nVidia gör med PureVideo och hittills har vi inte sett mycket av AVIVO vilket gör att vi inte kan avgöra vilken metod som ser bäst ut i praktiken.


Enkel de-interlacing jämfört med Advanced de-interlacing (Bild från ATI)

Vidare har korten nu ordentligt stöd för accelerering av encoding såväl som decoding och transcoding av en lång rad populära videoformat såsom WMV9, H.264 och MPEG2. Detta hjälper till att ta bort belastningen från din processor då du ser eller spelar in film på datorn. ATI lovade även att AVIVOs features ska vara kompatibla med all mjukvara, till skillnad från Pure Video som för full effekt kräver NVIDIAs egen DVD-decoder.

ATI har också ökat videoprecisionen till 30 bit istället för de 24 som man traditionellt använder. Detta innebär att operationer som upplösningsskalning och andra post processingeffekter kan utföras med färre artifakter. Det betyder också att färre gradients kommer bli synliga då man använder dithering för att visa resultatet även på monitorer som bara har stöd för 24 bits färg. Man använder sig av 10-bit signalhantering från början till slut och vi tog upp just det faktum att dagens LCD-monitorer på sin höjd har 8-bit paneler vilket borde göra X1000-arkitakturens 10-bit stöd mindre intressant. Men enligt ATI ska 10-bit paneler vara på väg i större skala om än till höga priser till en början. Men ovan nämnda Dithering metod ska enligt ATI själva ge liknande bildkvalité på en 8-bit panel som vad en äkta 10-bit panel kan återge. Det låter mycket lovande men var tyvärr inget ATI kunde visa upp när vi diskutera det med dem.
Man har också skaffat sig bättre möjligheter för video in i och med en 12 bits AD-omvandlare, ett 3D-comb filter och hårdvaruaccelererad de-noise-funktion.

"Problemet" med AVIVO är att många av funktionerna måste utvärderas i praktiken innan det går att avgöra om de är bra eller ej och tyvärr har vi inte haft tid att göra detta, ni kan dock se framemot en AVIVO vs. PureVideo jämförelse senare i höst/vinter. Om AVIVO levererar vad ATI lovar ser det onekligen mycket positivt ut för framtidens Media PCs (HTPC) där även budgetkort kan erbjuda full audio och video funktionalitet.
En mycket viktig del av ett grafikkort är annars dess drivrutiner och det är något man pratade om under lanseringen av X1000-serierna. Innan vi går vidare med prestandatesterna ska vi titta lite på ATIs framtidsplaner för Catalyst.


ATI har de senaste åren gått från att vara en ganska medioker drivrutinsmakare till att bli en av de ledande inom detta område. ATIs Catalyst drivrutinspaket uppdateras en gång varje månad och vi har sätt mängder med nya features och buggfixar sedan Catalyst lanserades. Enligt ATI laddas det ner runt 2.12 miljoner Catalyst drivrutiner varje månad och versionerna med Catalyst Control Center ökar för varje lansering. När ATI lanserade Catalyst 5.7 var 38% a de nerladdade drivrutinerna CCC-versionen.

ATI säger också att man jobbar hårt på Windows Vista versioner av sina Catalyst-drivrutiner och i dagsläget på Vista Beta 1 ska man vara på knappt 80% av prestandan man har i motsvarande Windows XP-system. När Windows Vista Beta 2 släpps väntar man sig ligga på runt 90% och vid lanseringen av fullversionen av Vista ska man ge lika bra om inte bättre prestanda i Vista som i Windows XP. Det är dock något vi förväntar oss att både ATI och NVIDIA ska klara av inför lanseringen av Windows Vista, inte minst med tanke på den tid man har på sig.

Som vi nämnde under X1000-arkitekturen har ATI tryckt in lite nya tekniker i Catalyst för kantutjämning och anisotropisk filtrering och det är något vi kommer titta närmare på i en uppföljningsartikel.

Ett annat ofrånkomligt ämne var Catalyst-stöd för processorer med dubbla kärnor. NVIDIA har redan drivrutiner på gång som ska ge en märkbar prestandavinst i 3D-grafik på system med dual-core processorer och ATI säger att man också jobbar på det. Man verkar dock inte vara lika långt kommen som NVIDIA och man säger att drivrutinerna kommer när man känner att de är klara helt enkelt. Redan idag ska man ha Catalyst-drivrutiner som med hjälp av dual-core optimeringar ger upp till 10% prestandaökning i 3Dmark05 och drivrutinerna väntas dyka upp inom 2-3 månader.

Även om ATI har flera nya egenskaper på gång för Catalyst var man tydliga med att man inom den närmsta framtiden kommer satsa mer på användarvänlighet istället för att mata ut nya features med varje lansering. Ett mer lätthanterligt CCC-gränssnitt som även är betydligt snabbare står högt upp på prioritetslistan enligt ATI.
ATI ser inte ut att dra ner på tempot med sin drivrutinsutveckling vilket vi tackar för. Vi kommer självklart rapportera vidare om ATIs Catalyst-drivrutiner så bara håll utkik på NHs nyhetsrapportering för nya uppdateringar.

Nu är det dags att gå vidare med prestandatesterna på Radeon X1800 XT/XL och vi börjar med att titta närmare på testsystemet, en mycket viktig detalj i denna recension kan vi tillägga.


Testsystem
Hårdvara
Processor AMD Athlon 64 4000+
Moderkort Sapphire CrossFire Edition
Minne: 1 GB Kingston HyperX (2x512MB, 2-3-3-7 timings)
Grafikkort: ATI Radeon X1800 XT 512MB referenskort
ATI Radeon X1800 XL 256MB referenskort
Leadtek GeForce 7800 GTX 256MB (430/1200MHz)
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA
Nätaggregat: Enermax 600W
Mjukvara
Operativsystem: Windows XP SP2 32-bit
Drivrutiner: ForceWare 78.03
Catalyst 8.173

Nu har vi snart kommit till prestandatesterna i denna förhandstitt och det är just på grund av dem som vi döpt artikeln till förhandstitt och inte för recension. Hela denna artikel har nämligen lidit av en väldig tidspress, som tidigare nämnt avslutades presseventet för X1000-serien två dagar föra den offentliga lanseringen. Tyvärr betydde det att vi fick köra prestandatester på färdiga datorsystem nere i Ibiza och dessa var byggda av ATI själva. Systemen var begränsade i antal och alla hade begränsat mycket tid vid systemet. Vi på NH gick tillsammans med tre andra hårdvarusajte för att försöka få så mycket gjort som möjligt men tyvärr strulade det en hel del för oss så prestandaresultaten blev inte alls lika många och omfattande som vi hade tänkt oss. Tyvärr var inte heller testsystemen helt optimerade vad gäller minne och processorhastighet, men det är något vi kommer lösa i vår uppföljningsartikel.
Vi har fokuserat på 1600×1200 upplösning med maximal bildkvalité för att verkligen pressa ATI och NVIDIAs flaggskepp. Kampen mellan ATI Radeon X1800 XT och NVIDIA GeForce 7800 GTX är huvudnumret men vi har även en del prestandatester med ATI Radeon X1800 XL, tyvärr hann vi dock inte med alla tester på detta kort.

Vi fick med oss referenskort hem från eventet men med en dag på oss att skriva hela denna recensionen fanns det inte tid att testa om allting så vi hoppas ni ser detta som en försmak på vad som komma skall när vi lanserar en fullständig prestandajämförelse av de olika X1000-korten med överklockningsresultat och allt därtill.


Först ut bland våra tester är lite syntetiska sådana genom de populära 3Dmark-testerna från Futuremark. De säger kanske inget direkt om den verkliga spelprestandan men det ger en indikation på kortens kapacitet och samtidigt är 3Dmark ett välanvänt verktyg i entusiastcommunityn, för att inte tala om det svenska mästerskapet i datorprestanda.








I 3Dmark05 som är det mest grafikkortskrävande testet av de tre ser vi att ATI tar en tydlig ledning med X1800XT, övertaget på NVIDIAs flaggskepp GeForce 7800 GTX är faktiskt knappt 18%. Samtidigt ser vi att X1800XL inte lyckas hänga med NVIDIA-kortet trots att det använder sig av precis samma grundarkitektur som sin storebror. Men de betydligt lägre klockfrekvenserna gör helt klart utslag här. När sedan systemprestandan blir mer begränsande krymper avstånden mellan korten men vi ser samma indikationer att X1800XT har ett smärre övertag på GeForce 7800 GTX.


Näst ut är ID Softwares populära FPS-lir Doom 3. Doom 3 var ett riktigt krävande spel när det lanserades för ett drygt år sedan och det är fortfarande ett av de jobbigaste spelen att hantera även för de snabbaste grafikkort. NVIDIA har alltid presterat överlag bättre i Doom 3 så det ska bli intressant att se hur ATI klarar sig med X1800-serien.








Vi fokuserade som vi tidigare nämnt på prestanda vid hög upplösning och med ett så pass krävande spel som Doom 3 tar det ut sin rätt i prestandaresultaten. NVIDIA har onekligen gjort allt rätt i sina Doom 3 optimeringar för inte ens X1800XT har en chans att prestera lika väl som GeForce 7800 GTX i detta spel. Radeon X1800XL har svårt att hänga med även utan någon kantutjämning aktiverad och när vi även aktiverar 4x kantutjämning ser vi hur alla tre korten mer eller mindre får sin prestanda halverad. Den stora minnesmängden på X1800XT (512MB) ser inte heller ut att göra varken från eller till då skillnaderna korten emellan står sig när vi går till det extra krävande Ultra Quality läget. En klar seger för NVIDIA och GeForce 7800 GTX i detta test med andra ord.


Ett riktigt purfärskt FPS-spel är Call of Duty 2, spelet har ännu inte släppts i fullständig version en man har tills dess släppt ett singel player demo för dem som vill prova på uppföljaren till det omåttligt populära Call of Duty. Call of Duty 2 är ett riktigt krävande spel och har grafiska effekter som verkligen får en att stanna till i förundran, vilket för övrigt är ödestigert väl inne i spelet. Vi har använt oss av FRAPS för att mäta den genomsnittliga prestandan i Call of Duty 2..






När vi säger att Call of Duty 2 är mycket krävande känns det som en nätt överdrift. Prestandaresultaten ovan talar sitt tydliga språk, även de mest extrema grafikkort har svårt att nå spelbar prestanda i denna titel när vi drar upp detaljerna på max. Lägger vi sedan på kantutjämning och anisotropisk filtrering går alla kort på knäna, även Radeon X1800XT. Annars är X1800XT det klart snabbaste kortet i Call of Duty 2, vilket även kan bero på dess stora minnesmängd med tanke på de rapporter som dykt upp kring testning av Call of Duty 2. Både X1800XL och 7800 GTX får se sig rejält akterseglade och det kan alltså bland annat bero på deras mindre minnesbuffert på 256MB. Detta är helt klart något vi kommer undersöka närmare i kommande prestandaartiklar.


De två sista speltesterna vi hann med under vår Ibiza vistelse är en klassiker i form av Far Cry och ännu en ny uppstickare som ännu bara finns som demo, nämligen F.E.A.R. Det förstnämnda kräver nog ingen övrig presentation och trots att det med de övriga testerna i denna recension är ett ganska gammalt test är det ett väldigt krävande sådant. Tyvärr hade vi inte tid nog att köra tester på Radeon X1800 XL i Far Cry och F.E.A.R så det är något vi får vänta med till vår uppföljningsartikel.






I Far Cry är det ganska jämt mellan de två kombatanterna när vi "endast" kör med maximal bildkvalite utan någon kantutjämning eller anisotropisk filtrering. Men när vi väl slår på detta händer det saker, 7800 GTX tappar en väldig massa mark och Radeon X1800 XT visar vad man kan göra med en effektiv minneskontroller och 1.5GHz GDDR3-minne. Från knappt någon prestandaskillnad till ett övertag på 25% är inte illa av ATIs nya flaggskepp.

F.E.A.R är ett av de senaste spelen på marknaden och det singel player demo man släppt har vi använt tillsammans med FRAPS för att se vad ännu ett av framtidens 3D-spel kräver för grafikkort.



 



Precis som Call of Duty 2 finns alltså F.E.A.R inte ute ännu och det syns klart och tydligt att det handlar om ett krävande spel med de senaste grafiska effekterna. Utan kantutjämning och anisotropisk filtrering tar 7800 GTX kommandot, men precis som i Far Cry ser vi en helt annan bild när vi slår på dessa krävande effekter. GeForce 7800 GTX tappar 50% av sin prestanda medan Radeon X1800 XT klarar sig betydligt bättre och tar tillbaka ledningen med ett övertag på drygt 36%. Utan tvekan verkar X1800XTs höga minnesbandbredd vara väl till pass även i F.E.A.R, det är inte heller omöjligt att den större minnesbufferten hjälper till.

Detta får avrunda våra prestandatester för denna gång och det börjar bli dags att summera våra intryck av ATIs nästa generations grafikkort.


Radeon X1000 är en ganska unik grafikkortsfamilj med tanke på att alla modeller lanserats på en och samma gång. I princip har ATI lanserat en ersättare för varje grafikkort man har på marknaden vilket borde kunna få ganska intressanta konsekvenser för både ATI själva, deras distributörer och återförsäljare. Men ser vi bortom detta kan vi förstå hur ATI resonerat. Man har haft det tufft det senaste året och speciellt det senaste halvåret efter att NVIDIA lanserade sin GeForce 7800-serie. Både deras multi-GPU plattform, CrossFire och deras nya grafikkortsarkitektur R520 har haft problem och till följd av detta blivit försenade flera gånger. Allt medan NVIDIA fortsatt med sina reklamkampanjer för SLI, Shader Model 3.0 och GeForce 7800. NVIDIA har vetat att man inte får många sådana här lägen att gotta sig, speciellt med tanke på att just NVIDIA för inte så länge sedan satt i precis samma sits när man lanserade GeForce 5800 Ultra och fortfarande låg hopplöst efter. Man helt enkelt ger och man tar, så är det inom alla marknader och inte minst inom grafikkortsmarknaden.

Nu är det då äntligen ATIs tur att ge vilket både ATI själva och vi konsumenter tycker är väldigt skönt. Tyvärr måste vi säga att om utvecklingen av R5xx dragit ut på tiden har lanseringen gått desto fortare. Det har gett den sidoeffekt att vi ännu inte haft möjlighet att till fullo utforska ATIs nya giv på grafikkortsmarknaden. Men med dagens recensioner/förhandstitt har vi kommit en bra bit på vägen.

Radeon X1800 är den serie som kommer ta sig an NVIDIAs GeForce 7800-serie som den ser ut idag och här har ATI två olika modeller man satsar på. Radeon X1800 XL som får ses som en konkurrent till GeForce 7800 GT är det enda vi kommer kunna få tag i butiker i dagsläget. Flaggskeppet Radeon X1800 XT är på väg och ska finnas i butiker inom en månads tid. Men det är tyvärr, speciellt för ATI, en månad ytterligare som NVIDIA kan skryta om att ha det snabbaste grafikkortet på marknaden i form av GeForce 7800 GTX. Radeon X1800 XT har visat mycket fina potential i våra preliminära tester men det hade varit fel att säga att vi är överdrivet imponerande av dess prestanda. Hade kortet kommit ut när det var tänkt, i samma veva som GeForce 7800 GTX hade det varit en helt annan historia. Nu känns det som att det är lite sent ute och då får vi alltså vänta ytterligare en månad innan vi kan köpa det. Förutom 3D-prestandan har dock X1800-serien, och övriga kort i X1000-familjen, en mycket gedigen grundarkitektur. Stödet för CrossFire i höga upplösningar och de avancerade audio och video funktionerna genom AVIVO ger utan tvekan ett mervärde. Dual-link DVI utgångar ser vi redan fördelar med men övriga features är fortfarande lite oklara då vi inte fått tid till att undersöka dem ordentligt. Vi kommer inom kort att publicera en uttömmande prestandajämförelse på de olika grafikkort ATI nu lanserat men även artiklar kring tekniker som AVIVO och dylikt är att vänta sig.

Vi har även tittat lite närmare på budget och mellanklass serierna inom X1000-familjen men omdömena kring dessa får vänta tills vår uppföljningsartikel där prestandatester kommer utföras även med dessa kort. Att man delar grundarkitektur med X1800-serien är dock något vi ser som mycket positivt då man inte bara ger stöd för 3D-grafiska features som Shader Model 3.0 utan även fyller på med AVIVOs funktionalitet genom hela sin produktlinje. Det är egentligen i dessa segement ATI kan skörda mest framgångar till en början beroende på hur NVIDIA sköter sina kort. Än så länge har man inte lanserat några budget eller mellanklass modeller av GeForce 7-serien och tills dessa dyker upp kan nog Radeon X1300 och i viss mån Radeon X1600 (som inte släpps förrän i november) få mångas gillande.

ATIs lansering av X1000-familjen är långt ifrån ett misslyckande och vi ser stora potential ändå från botten till toppen med den nya R5xx-arkitekturen som grund. Problemet är bara att de förseningar ATI drabbats av tydligt märks i vårt omdöme. På flera punkter känns det mer som att ATI kämpat sig ikapp NVIDIA istället för att gå förbi och visa på framförsikt. Det finns mycket potential i den nya effektivare arkitekturen som borde kunna skalas upp ordentligt i hastighet med flera "pipelines" men samtidigt vet vi inte vilka framsteg NVIDIA gjort de senaste månaderna. ATI har i mångt och mycket gett svar på tal på det NVIDIA hittills haft som akilleshäl på sin konkurrent. CrossFire tar upp kampen på SLI, R5xx-arkitekturen erbjuder stöd för Shader Model 3.0 för alla nya ATI-grafikkort och AVIVO täcker upp audio/video funktionaliteten där NVIDIAs Pure Video krets tagit kommandot.

ATI har gjort en stabil lansering genom sin X1000-familj och nyckeln till framgång kan nog vara att man valt att lansera sina tre produktserier samtidigt. Men man har inte direkt fört något revolutionerande till marknaden så mycket hänger på NVIDIA och deras eventuella svar. ATI ser helt klart ut att vara tillbaka på marknaden med en ny och gedigen grafikkortsarkitektur att växa med, frågan är som sagt var om NVIDIA har något ess i skjortärmen eller om man nu återställt balansen på grafikkortsmarknaden.


Vi tänkte att det skulle vara kul för våra läsare att se lite bakom kullisserna på det lanseringsevent ATI hade nere i Ibiza och om det är något som uppskattas ska vi försöka få med dett som lite av ett "extramaterial" i våra framtida artiklar om produktlanseringar. Vi kommer dock fokusera på hårdvarubiten även här då vi inte kan dela med oss av alla smaskiga detaljer.

ATI höll det europeiska presseventet mellan den 30 september och den 3 oktober, vilket vi inte kan beklaga oss över tillräkligt ofta över. Av alla ställen i världen hade man valt Ibiza som plats och även om det var lite "off season" hade man sina farhågor, alternativt förväntningar. Passande nog hade man döpt eventet till BEACHmarking Ibiza 2005 och som eventet utföll blev det mer "marking" än "beach" vilket för en blek datornörd ger mixade känslor.

Hotellet vi var inhysda på kan vi verkligen inte klaga på och även om undertecknad borde fått spöstraff för att man glömde badbyxor för att nyttja det fina pool-området så blev det frånvarande doppet en tydlig indikator på att inte ens pressevent i Ibiza behöver vara så glamorösa som de låter.

Tro det eller ej så var det nog flytande kväve som var den mest använda vätskan på hela evente, bortsett från San Miguel då som synes. Anledningen till detta var att ATI flygit in våra finska grannar och tillika överklockningsgurus Macci och Sampsa. Deras uppgift var helt enkelt att pressa ett Radeon X1800 XT-system så högt det bara gick. För ändamålet hade ATI beställt flytande kväve, tyvärr var den minsta mängden man kunde beställa i Ibizia 400Kg… Så om ni tror att Sampsa är en dvärg är det fel, det var helt enkelt en monstruös LN2-tub.

 
 

Tyvärr gick deras rekordjakt om intet då nätaggregaten inte höll måttet vid ett helt överklockat system. Minst sagt snopet, men X1800 XT visade goda potential genom att överklocka till 860MHz på GPU och 1880MHz på minnet. Exakt hur bra X1800 XT och de övriga korten klockar kommer vi dock ge svar på i vår uppföljningsartikel. För dem som vill se detta system in action har vi en kort filmsnutt från Macci och Sampas överklockningsförsök.
Ladda ner filmen här (Mov, 29.1MB)

Detta var en kort summering av vad som hände under eventet på Ibiza och tycker ni att liknande "mini reportage" kan vara intressanta i framtiden eller om det bara är slöseri med tid får ni gärna dela med er av era åsikter i forumet. Där vi även fortsätter diskussionerna om ATIs senaste alster inom grafikkortsmarknaden.


Ibiza – Från planet hem till kallare klimat

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments