ATI Radeon X1950XTX – Del 1

0
front

ATI har lanserat det första grafikkortet på marknaden med GDDR4-minne och Radeon X1950XTX ska nu bära ansvaret tills nästa generations grafikkretsar anländer. Vi har kikat närmare på X1950XTX för att se hur det presterar med sin purfärska minnesteknik.

Radeon X1950XTX är ATIs nya flaggskepp som ska ta över prestandatronen – från nVIDIA Geforce 7950GX2. Något som kan bli tufft då 7950GX2 har två kärnor och dubbla minnesbussar till sitt försvar. I del ett av recensionen kommer vi enbart att fokusera på enskildt grafikkort i väntan på ett master card. Del 2 kommer att kompletera med Multi-GPU.

X1950XTX kommer med två stora nyheter, ny kylare och nytt minne. Är kylaren verkligen så bra som den ser ut? Vi kollar närmre på bägge två och testar vad ökad minnesbandbredd egentligen gör för prestandan. Tidigare överklockningstester har visat att det är precis vad R580 behöver – inte minst i Crossfire.


ATI bjöd in pressen till konferens i Berlin inför lanseringen av X1950XTX. Den stora punkten i agendan var Joe Macris presentation av GDDR4. Vi fick information och upplysning om att Joe Macri är en sällsynt skön kille som man bara inte kan missa. Joe Macri är kort och gott en ATI-medarbetare som också sitter i JEDEC’s styrelse. Dagen före konferensen var vi några redkatörer och ATI-anställda som bestämde oss för att bege oss ut i nattens Berlin för att äta en bit mat och dricka ett par öl. Det tog inte lång tid efter att vi satt oss till bords för att förstå att Joe Macri har en stark passion för sitt arbete. Så fort han får en fråga om något så utvecklar han det och ger ett väldigt bra svar, ibland är det nästan lite spökligt hur bra han kan formulera sig utan att ha något förberett. Han har även en förmåga att få det mest komplicerade att låta enkelt. Tror aldrig jag hört så många metaforer vid ett bord som när Joe Macri berättar ”historien om GDDR4”. på en liten italiensk restaurang på Fredichstrasse i Berlin. Tyvärr är historien alldelses för lång att kunna presenteras i sin helhet här, men vi kan börja med att berätta att GDDR4 varit målet under 5 års tid, sedan man först börjat utveckla GDDR.

De fundamentala förändringarna man gjort sedan GDDR3 är att minska VDD-bruset (spänningen) och i allmänhet optimerat signalerna. Man har även skapat något som dem så fint kallar för Double Pumped Address Bus. En ny teknik som gör att GDDR4 enbart behöver hälften så många fysiska anslutningar (pinnar, eller kulor) för att kommunicera. De lediga används istället för strömförsörjning vilket ger möjlighet till högre hastigheter. DPAB i sig bidrar även till en aningen minskad strömförbrukning. Med andra ord är deras strävan att kunna leverera snabbare minne med lägre strömförbrukning. GDDR4 har ungefär 30% lägre strömförbrukning jämfört med GDDR3 vid samma klockfrekvens. Något man har uppnått tack vare flertalet förbättringar kring effektivitet i kommunikation och strömförsörjning.

Chippen vi hittar på X1950XTX är tillverkade av Samsung och är rankade till 0.90ns. De körs på 1.9V vilket är något lägre än vi sett på 1.1ns rankat GDDR3. De första testerna visar att minnet överklockar gudomligt redan på originalspänningen. 1143MHz (2286MHz effektivt) nås utan problem. Tyvärr fungerar det inte att ställa minnet högre med de överklockningsverktyg som finns tillgängliga idag. Vi har förhoppningar om att Mikael på TPU, skaparen av ATItool kommer att lösa problemet snart så att vi kan få smaka på överklockningspotentialen hos minnet.

Vi forsätter på nästa sida med tester av minnets effektivitet i förhållande till gpun.


Vi har valt att använda 3DMark 05 för att testa minnesbandreddens betydelse. Vi har även valt att fokusera på game test 3 (canyon flight) eftersom det är mest beroende av grafikkortet. Vi börjar med att köra 3DMark 05s originalupplösning – 1024×768. Vi har klockar ner minnet på X1950XTX till X1900XTX och öven överklockat det på X1950XTX för att se vad ytterligare bandbredd kan ha för betydelse.



Som väntat är X1950XTX klockat till samma minnesfrekvens som X1900XTX något långsammare än X1900XTX. Detta beror på att latenserna inte är lika tajta för GDDR4 som för GDDR3. Vi fortsätter med högre upplösning där minnesbandreddens inverkan blir ännu tydligare.



Konstigt nog ser vi inte någon skillnad alls egentligen i högre upplösning, vilket tyder på att bandbredden hos båda korten är tillräcklig för att gpun ska kunna göra sitt. Vi provar därför att överklocka gpun till 750MHz för att se hur stor procentuell ökning vi får vid 775MHz respektive 1000MHz minnesfrekvens.


Precis som väntat ser vi att den totala prestandan ökar linjärt med minnesbandbredden, något som bådar mycket gott inför kommande CrossFire tester och världsrekordförsök.


ATI fick mycket kritik ang. ljudnivån för kylaren på X1900. Man gjorde en stor miss med att placera en relativt liten fläkt väldigt nära chassiets baksida. Placerar man fläkten längre in så dämpas ljudet mer, det säger sig själv. Fläktens placering nära frånluftsgallret gjorde även att det skapades ett visslande ljud av en karaktär som många hade svårt för, undertecknad inkluderad.

Men som man brukar säga när resultatet inte blir vad man tänkt sig – gör om gör rätt! Det har ATI också gjort. ATI har utgått från en helt ny design där man placerat en fläkt med större dimensioner så långt in som det går. Således kommer området där luften har högst hatighet att dämpas mycket väl. ATI har även ökat ytan och av vikten att dömma även massan. För att sprida värmen effektivt har man utrustat kylaren med en heatpipe som transporterar värmen ut till de mer avlägsna delarna av kylarprofilen. Man har även lagt ner många manstimmar på fläktens utforming och gjort avancerade tester i akustikrum för att kunna optimera luftflödet i förhållande till ljudnivån.

Ett annat stort plus är att de separerat minneskylningen och gpukylningen. Minnet är istället utrustat med en mer traditionell massiv kylfläns som även kyler ett eventuellt crossfire chip. Man låter således minnet kylas av chassiets egna luftflöde och kan förlita så på en något lägre hastighet för grafikkortets fläkt. Utseendemässigt så måste vi säga att den väldigt läcker ut i sin klara genomskinliga röda acrylplast. Tyvärr har vi ingen ljudnivåutrustning tillgänglig, men det går med lätthet att säga att ATI lyckats med ljudnivån. Även under tung 3D-belastning är det svårt att höra fläkten.

Vi fortsätter på nästa sida med kortets specifikationer och fler bilder.


X1950XTX huserar samma gpu som X1900XTX, närmare bestämt transistorjätten R580. Även om X1950XTX har kodnamnet R580Plus som tyder på någon förändring i arkiteturen så är det inte fallet, om man bortser från den GDDR4 uppdaterade minneskontrollern. R580 är en stor men också enormt kraftfull GPU som ihop med det bandreddsberikade nya minnet gör X1950XTX till det kraftfullaste Singel-GPU grafikkortet som finns att köpa.

Nedan har vi listat de viktiga specarna för X1950XTX. Värt att notera angående RAMDAC:en är att den stöder 10-bitars färgnyanser nativt genom hela pipen, något som ATI är ensamma om att erbjuda och ger en dramatisk förbättring av färgförhållander vid tex film-uppspelning med rätt teve.

Utvecklingsnamn: R580+
Tillverkningsteknik: 90nm
Antal transistorer: ~384 miljoner
Gränssnitt: Nativ PCI-Ex 16x
Antal pixel shaders: 48
Antal vertex shaders: 8
Renderingsstöd: DirectX 9.0, OpenGL 2.0
Shader Model: 3.0
Bildegenskaper: HDR+AA, Angeld-AF
GPU-klockfrekvens (MHz): 650
Minnesgränssnitt: 256-bit (upp til 512-bit internt)
Bufferstorlek: 512MB
Minnesklockfrekvens (MHz): 1000/2000 (effektivt)
Minnesbandbredd (GB/s) 64
RAMDAC: 400MHz 10bit
Kylarsystem: Dubbelslot
Standardutgångar: 2x Dual-link DVI (HDCP), 1x VIVO
Pris: $449 (3500-4000 sek)

Grafikkortsjämförelse
X1950XTX X1950 Crossfire X1900XTX X1900 Crossfire X1900XT X1800XT
Utvecklingsnamn: R580+ R580+ R580 R580 R580 R520
Tillverkningsteknik: 90nm 90nm 90nm 90nm 90nm 90nm
Minnestyp: GDDR4 0.9ns GDDR4 0.9ns GDDR3 1.1ns GDDR3 1.2ns GDDR3 1.2ns GDDR3 1.2ns
Antal transistorer: ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~320 Miljoner
Antal pixel shaders 48 48 48 48 48 16
Antal vertex shaders: 8 8 8 8 8 8
Frekvens kärna: 650MHz 650MHz 650MHz 625MHz 625MHz 625MHz
Effektiv frekvens minne: 2000MHz 2000MHz 1550MHz 1450MHz 1450MHz 1500MHz

Vi fortsätter med att ta en titt på testsystemet.

























































Testsystem
Hårdvara
Moderkort ASUS P5W DH
Processor Intel Core 2 Extreme X6800
Minne Corsair PC6400C3 2x1024MB
Hårddisk WD Raptor 36GB 10 000 RPM
Monitor Dell UltraSharp 2405FPW
Grafikkort
ATI Radeon X1950XTX 512MB
ASUS GeForce 7950GX2 1024MB
Gainward GeForce 7900GTX Bliss 512MB
ASUS Radeon X1900XTX 512MB
Nätaggregat Cooltek 600W
Mjukvara
Operativsystem Windows XP (SP2)
Drivrutiner
Catalyst 6.8
ForceWare 91.31
Monitoringprogram Fraps 2.5.3
Testprogram

3DMark05 (1.2.0)

Oblivion
Quake 4
Half-Life 2
Tomb Raider: Legend
F.E.A.R

Vi introducerar i denna recension ett nytt testssystem, ett naturligt byte som ökar systemprestandan markant. Vilket är en stor fördel då man eliminerar eventuella flaskhalsar som skulle kunna kompromissa speltestresultaten.

Vi ser även ett par nya spel; Oblivion och Tomb Raider: Legend som både är mycket grafiskt imponerande. Tomb Raider: Legend med “Next Gen” aktiverat kan mycket väl ses som det mest krävande spelet just nu. I kommande del hoppas vi även kunna inkludera Prey som är baserat på samma motor som Doom 3 och Quake 4.

I våra tester kommer vi förlita oss både på höga upplösningar och krävande bildkvalité inställningar, helt enkelt för att de high-end grafikkort vi tittar på idag ska användas i just dessa miljöer.

Vi börjar med att testa Quake 4.






Quake 4 som bygger på Doom 3 motorn har alltid favoriserat Nvidia grafikkort. GeForce 7950GX2 visar prov på bäst prestanda men om vi kollar på resultaten mellan 7900GTX och X1900XTX så har ATI gjort ordentliga förbättringar i senare versioner av Catalyst. I 1920×1200 så får 7900GTX se sig ordentligt slaget.

Nästa spel på tur är Elder Scrolls: Oblvion.






Oblivion är det senaste spelet i Elder Scrolls-serien och erbjuder mycket imponerande grafik i rollspelskaratär med mycket utomhusmiljö. 7950GX2 är prestandaledande med en förhållandevis liten marginal. Både X1950 och X1900 presterar bättre än 7900GTX med god marginal.

Nästa spel på tur är F.E.A.R.




Inställning: Värde:
Soft Shadows Off




F.E.A.R är fortfarande ett av av de mest grafikkortskrävande spelen som finns. Systemet utgör endast en liten flaskhals vilket gör F.E.A.R till ett av de bästa speltestet för grafikkort. Därför kan vi tydligt se hur 7950GX2 springer ifrån motståndet ordentligt.

Nästa spel på tur är Tomb Raider: Legend.




Inställning: Värde:
Next Gen On




Nykomlingen bland våra speltester är det nya tillskottet i spelseiren med Lara Croft i huvudrollen, Tom Raider: Legend. Vilket är ett mycket krävande spel som innehåller flertalet purfärska renderingstekniker. Här spelar hela systemet inklusive grafikkortet stor roll. Med Next Gen och HDR aktiverat är det bland de mest krävande spelen idag. Spelet är utvecklat med stöd av Nvidia men med GX2 så uppenbarar sig ett problem där det känns som att spelet under kort tid hoppar i bildrutorna, precis som att det saknas bildrutor. I högre upplösning ser vi att X1950XTX ökade minnesbandbredd återigen gör sitt.

Vi avslutar speltesterna med Half Life 2: Lost Coast.




Inställning: Värde:
Next Gen On



Half Life 2 med sin source motor har visat sig vara mycket flexibel när det kommer till att efterabeta och implementera nya tekniker. Faktum är att source motorn stöder HDR+AA ovasett vilket DX9 grafikkort man använder. Man kan alltså köra HDR med även Nvidia grafikkort i Half Life 2. 7950GX2 tar hem prestandatronen med liten marginal. Bland singel-gpu grafikkorten kopplar X1950XTX ett starkt övertag.

Vi fortsätter recensionen med att en titt på bildkvalité.


Bildkvalité är något som just nu är mer på tapeten än någonsin tidigare. HD är en term som smyger sig in i många sammanhang idag, framförallt i televisionen. Men när vi talar om HD i pc-spelsammanhang är det frågan om extrem HD, 190×1200 eller 2560×1600. Man talar också mycket om bilförbättringstekniker som AA och AF men inte minst HDR – High Dynamic Range (Lighting).

HDR används för att skapa realistiska ljuskällor med enastående resultat på omgivningen och används bla i Oblivion och Tomb Raider: Legend. Ett problem som uppstått för Nvidia är att deras grafikkort inte kan rendera HDR samtidigt som AA är aktiverat. Något som får en fruktansvärd inverkan på bildkvalitén. Vid något tillfälle har vi hört att det är enligt design men varför ska en ny bildförbättringstekik behöva utesluta en redan självklar. ATI med deras deras X1000 serie har däremot fullt stöd för HDR+AA. Filmen nedan visar ett tydligt exempel i Oblivion.

 – Ladda ner HDR+AA i Oblivion (90MB)

En annan klar fördel som ATI har över Nvidia är Ansio. Filtrering av texturer i vinkel. Filmen nedan visar ett exempel av detta i Half Life 2.

 – Ladda ner Ansio. Filtrering i vinkel (76MB)

Vi har tyvärr inte hunnit spela in en egna videosekvenser så vi har istället valt att använda filmer inspelade av ATI. Notera att vi har blivit försedda med “savegames” i de aktuella spelen för att kunna kontrollera sekvenserna.

Vi fortsätter med att ta en närmre titt på överklocksninsmöjligheterna hos X1950XTX.


Det är inget nytt att överklockning har blivit allt vanligare för den ”vanliga användaren”. Många grafikkorts-partners säljer även överklockade exemplar av korten, något som förvånansvärt mer eller mindre har slagit igenom. Det gäller än så länge främst Nvidia grafikkort men X1950XTX har all potential att sätta samma trend hos ATI-partners för här lämnas det rum åt överklockning. Kärnan på X1950 har i våra tester visat sig överklocka bättre än X1900 och grafikkortet är försedd med en bättre kylare. Minnet är där det kan hända mest då 1100MHz bör vara idiotsäkert att köra från fabrik.

Överklockningsmöjligheterna för vardagligt bruk med X1950XTX är bra, du kan förvänta dig uppåt 700MHz kärna (med fläkten på något högre varvtal) och 1100MHz minne stabilt. När det kommer till extrem överklockning med minusgrader blir det tyvärr mer ovisst. X1950XTX har precis som X1900XTX en tendens till att ”coldbugga” (inte fungera på låga temperaturer). Tempereturen för ”coldbuggen” varierar från -20C till -120C. Vad det beror på är fortfarande oklart men det genom att modifiera spänningar den hårda vägen komma runt den till en viss del. Vi har själva provat och hört från andra att det inte går att boota på kallare än ca -40C med X1950XTX, men när man kommit in i windows och alla drivrutiner är laddade och volten uppskruvad så kan man sänka temperaturen. Så coldbuggen är inget större problem då den går att avvärja.

Ett annat frustrerande problem är att det inte finns några kompetenta överklockningsverktyg för X1950XTX. Det tog W1zzard som utvecklar programmet ATItool mycket lång tid att få till algoritmen för kärna och framförallt minne hos X1900XTX. Nu måste han göra om samma sak för GDDR4 då de program som ATI har att erbjuda inte fungerar lika bra. Därav har vi tyvärr inga resultat på extrem kyla att bjuda på. Vi satt istället ett mål på att ta 16 000 poäng i 3DMark 05 helt luftkylt med ett grafikkort – med en kärna. Grafikkort med originalkylare och processorn med en Sunbeam Tunic Tower 120 (120mm 200cfm fläkt).

Efter två dagar var ni nära men ännu inte över mållinjen. Det gäller dock att ha tålamod, så vi fortsatte med att lägga många timmar på att optimera och få fram varenda MHz i systemet för att nå vårat mål. På tredje dagens sista timme gick det. Det kostade lite ring i öronen men det var det värt när man tillslut såg den där sexan efter ettan istället för den där förbannat irriterande femman.

Det var all överklockning vi hade på att bjuda på i Del 1. I Del 2 kommer vi att överklocka med Crossfire och förhoppningsvis ta ett och annat världsrekord.


ATI har onekligen gjort ett bra jobb med deras senaste tillskott på grafikkortsmarknaden och det är egentligen bara en detalj som hindrar kortet från att vara den absoluta ledaren på marknaden i dagsläget, dess prestanda. Radeon X1950 XTX är utan tvekan det snabbaste singel-GPU grafikkortet på marknaden men som våra tester visat har NVIDIA fortfarande det “snabbaste grafikkortet” i form av GeForce 7950GX2. Prestanda är självklart en av de väsentligaste bitarna på ett grafikkort och skulle man bara stirra sig blind på de FPS korten kan återge skulle NVIDIAs monstergrafikkort vara svårslaget. Tyvärr har dess dual-GPU arkitektur visat sig vara allt annat än felfri och det är inte bara Quad-SLI system utan även system med endast ett GeForce 7950GX2 kort som uppvisat flera kompabilitetsproblem. Vårt eget testsystem ville inte fungera tillfreddställande med GeForce 7950GX2 till en början och det krävdes en fix för vårt Intel 975-baserade moderkort för att få NVIDIAs grafikkort att prestera som det skulle. Kompabilitetsproblem och även sämre bildkvalité jämfört med ATIs nya grafikkortsserier lägger därför en viss skugga över NVIDIAs flaggskepp. ATI har inga som helst kompabilitetproblem med sin X1950/X1900 serie vad vi vet och efter att själva kämpat med GeForce 7950GX2 under en längre tid vet vi hur irriterande detta kan vara. Samtidigt ska vi säga att NVIDIAs flaggskepp utan tvekan är riktigt trevligt när det väl fungerar som det ska.

Det som kanske är Radeon X1950 XTXs stora trumfkort är dock ATIs aggressiva prissättning. Drygt 4000 kronor för ett grafikkort ses knappast som billigt, men med tanke på vad nylanserade high-end grafikkort brukar kosta är det inte så blodigt trots allt. X1950 XTX kommer gå att hitta för runt 4300 kronor i svenska butiker nästa månad medan NVIDIAs GeForce 7950GX2 som bäst kostar en bit över 5000 kronor, en väsentlig prisskillnad. I våra tester visar Radeon X1950 XTX att närmsta singel-GPU grafikkort från NVIDIA, GeForce 7900GTX, inte är någon match rent prestandamässigt och trots detta är NVIDIAs kort blott ett par hundralappar billigare.

Radeon X1950 XTX skiljer sig som synes väldigt lite mot sin föregångare men det ATI jobbat på har gjort desto större utdelning. Den nya kylaren är ett stort steg framåt och GDDR4-tekniken ger utan tvekan ett märkbart prestandaövertag i de flesta situationer, vilket vi förmodar bara kommer förstärkas när vi testar X1950 Crossfire. X1950 XTX är inte direkt något revolutionerande grafikkort men ger överlag ett mycket mognare intryck. Även solen har dock sina fläckar och i ATIs fall är det tyvärr, om vi får säga det, återigen tillgängligheten. Radeon X1950 XTX väntas inte dyka upp i Svenska butiker förrän i slutet av nästa månad och om NVIDIA till exempel inför prissänkningar eller liknande tills dess kan det bli svårare för ATI att vinna kundernas gunst. För entusiaster är det även synd att det ännu inte finns några ordentliga överklockningsverktyg för dem som vill pressa ATIs flaggskepp till sina gränser, men förhoppningsvis kommer detta lösa sig tills korten dyker upp på marknaden. ATIs inbyggda Overdrive fungerar förvisso men är begränsande. Överklockningspotentialen i hårdvaran är dock på topp så potential, det finns där.

Överlag har ATI förbättrat ett redan mycket trevligt grafikkort och kan man bara få tillgången att täcka efterfrågan samt att man håller sina konkurrenskraftiga priser ser Radeon X1950XTX ut att gå mot en mycket ljus framtid. Samtidigt är vi mycket spända på att se vad X1950-arkitekturen med sitt GDDR4-minne kan göra i en Crossfire-konfiguration, lita på att vi kommer återkomma till detta inom en snar framtid.







ATI Radeon X1950XTX

Positivt:
+ Överlag bra prestanda
+ Ledande bildkvalité
+ Mycket tyst
+ Enbart en GPU vilket betyder bättre kompatibilitet
+ Konkurrenskraftigt pris

Negativt:
– Finns ännu inte på marknaden
– Brist på kompetent överklockningsverktyg



Avslutningsvis vill vi tacka ATI, ASUS och Gainward för att ha bistått med grafikkort och moderkort till recensionen.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments