Prestandatest: Blender
Blender är ett av världens mest populära verktyg för 3D-modellering, och med god anledning. Med öppen källkod kan alla ladda ner och använda det helt gratis, vare sig du använder Windows, GNU/Linux eller Mac. Förutom att modellera statiska objekt har Blender stöd för mängder av textureffekter, ray-tracing och fysiksimulering.
I vårt prestandatest låter vi Blender rendera ett referensprojekt från början till slut, varpå vi mäter den totala renderingstiden. I det här fallet använder vi inte GPU-acceleration, utan testet är helt CPU- och minnesorienterat.
Blender | |
---|---|
Typ | 3D-modellering, animering |
Plattform | Windows (X86/X64) Mac (X64) GNU/Linux (X86/X64) |
Utvecklare | Blender Foundation |
Licens | Öppen källkod (GNU GPL) |
Hemsida | https://www.blender.org/ |
Testar | Rendering av testprojekt. Resultat i sekunder. |
Här är Webhallen Config snabbast, tätt följt av Asus och MSI. Marginalerna överlag är små, men differensen på över 10 sekunder mellan den snabbaste och den långsammaste datorn är trots allt märkbar. Detta trots att alla datorer använder samma processormodell.