Speltest: Civilization VI (DX11/DX12)
Den senaste instansen i Civilization VI-serien är också ett av de senaste tillskotten i Nordichardwares testsvit. Det efterlängtade strategispelet går tillbaka till rötterna efter stickspåret Beyond Earth, och förutom vidareutvecklad spelmekanik används en uppdaterad grafikmotor med stöd för DirectX 12.
Notera dock att DirectX 12 inte har aktiverats i spelet ännu. Istället kommer det att tillkomma som en patch i ett senare skede. Vi har därför testat spelet med DirectX 11, och kommer börja använda även DirectX 12 så fort det finns tillgängligt.
Civilization VI | |
---|---|
Genre | Strategi, turbaserad |
Plattform | Windows (X86/X64) |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11 (DX12 med senare patch) |
Utvecklare | Firaxis |
Utgivare | 2K Games |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
DirectX 11
DirectX 12
Resultatet i Civilization VI är mycket jämnt, så till den grad att vi fick köra testet många gånger på varje dator för att försäkra oss om att inställningarna laddats in korrekt. Resultatet är mycket jämnt i både DX11 och DX12. Vi ser att modellerna med GTX 1070 är snabbare, men med en mycket tunn marginal. Den tydligaste trenden är att Asus GL702VM hamnar på efterkälken, med lägre boostfrekvens och varmare CPU och GPU.
Anledningen tycks vara att processorn blir en flaskhals i upplösningar upp till och omkring 1080p. Eftersom samtliga datorer använder samma processor blir därför resultatet mycket jämnt.