Speltest: Overwatch (DX11)
Blizzards arenaskjutare har fullständigt exploderat i popularitet sedan lanseringen under våren 2016. Med över 10 miljoner spelare globalt är Overwatch ett av de mest spelade onlinespelen i världen, och har på bara ett fåtal månader samlat på sig ett stort och aktivt community.
Vi testar spelet genom att spela igenom tutorial-uppdraget, för att hålla så många faktorer och händelser som möjligt konstanta för varje testdator. Vi använder den högsta möjliga detaljnivån, med Epic-detaljprofilen, MSAA High och 150 procent renderingsskala.
Overwatch | |
---|---|
Genre | FPS, MOBA |
Plattform | Windows |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11 |
Utvecklare | Blizzard Entertainment |
Utgivare | Blizzard Entertainment |
Prestandatest | Förbestämd spelslinga i tutorial, mätt med Presentmon. |
I Overwatch ser vi en tydlig separation mellan modellerna med GTX 1070 och GTX 1060, med skillnad på cirka 30 fps. Den relativa stabiliteten är dock snarlik mellan de två kretsarna, då båda har relativt låg lägstanivå i förhållande till genomsnittet. Det artar sig genom ett fåtal mycket korta fps-fall vid en specifik punkt i testslingan.
Egendomliga resultat för GL702VM
Värt att notera är också den markanta skillnaden mellan MSI GS43VR och Asus GL702VM, och sistnämndas usla resultat i 720p-upplösning. Detta trots att de använder samma processor och samma grafikkrets. MSI når högre boostfrekvenser än Asus, vilket kan ha att göra dels med temperaturskillnaderna (Asus modell blir varmare) och dels skillnader i firmware.
Asus modell uppvisar problem när vi testar i 720p, som inte har gått att ringa in till fullo. Spelet kraschar under uppstart i 720p-upplösning i helskärm, vilket åtgärdas genom att köra spelet i ramlöst fönsterläge istället. Bildfrekvensen blir dock omkring hälften av vad MSI GS43VR levererar, vilket helt enkelt inte är ett rimligt resultat. Just nu är det här ett problem som är isolerat till Asus GL702VM, men vi undersöker saken och kommer uppdatera artikeln och Notebookguiden när problemet är utrett.