Speltest: Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12)
Rise of the Tomb Raider är den andra instansen i Tomb Raider-serien sedan Crystal Dynamics startade om varumärket med spelet med samma namn år 2013. Uppföljaren bygger vidare på många av de aspekter som gjorde föregångaren populär, dels vad gäller spelmekaniken och dels vad gäller grafikmotorn. Bland annat står avancerad simulering av hår, snö och andra partikeleffekter på menyn, samt fullt stöd för DirectX 12.
Rise of the Tomb Raider | |
---|---|
Genre | Action, äventyr |
Plattform | Windows |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11, DX12 |
Utvecklare | Crystal Dynamics |
Utgivare | Microsoft Studios |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
DirectX 11
De två modellerna med Geforce GTX 1070 presterar föga förvånande bäst i båda upplösningarna med DirectX 11. Värt att notera är dock det stora avståndet mellan genomsnittsvärdet och minimumvärdet – det indikerar markanta prestandafall på vissa ställen i testslingan.
Vi kan också notera att MSI GS43VR presterar något bättre än Asus GL702VM trots samma grafikkrets och processor. Det kan dels bero på skillnader i minne och mjukvara, men även att Asus modell visar sig leverera mindre konsekventa resultat vid belastning. Mer om den saken kan du läsa längre fram i artikeln, på sidan om temperatur och ljudnivå.
DirectX 12
När vi sedan aktiverar DirectX 12 är det i 720p som vi ser den största prestandaskillnaden för samtliga datorer. I den upplösningen är också prestandaskillnaderna mellan GTX 1060 och GTX 1070 mindre än vad de är i 1080p. I den högre upplösningen är prestandaskillnaderna jämfört med DX11 marginella, och vissa modeller tappar till och med en lite prestanda.