Installation och Ljudnivå
Det är sällan Corsair gör monteringen svår, och Air 240 är inget undantag då det är mycket lätt att montera in komponenter i. Det går fort att få till ett riktigt städat bygge utan att lägga så mycket tid på att dra kablar då det finns gott om kabeldragningshål för alla möjliga kombinationer av komponenter. Alla paneler som man behöver ta bort sitter fast med tumskruvar vilket är välkommet, då ett par enkla handrörelser gör att du kommer åt allt i chassit.
Vi stöter däremot på problem när vi ska installara vårt vanliga grafikkort för chassitest, ett Asus GTX 770 DirectCU där grafikkortet helt enkelt är för högt, vilket gör att när strömkablarna är anslutna och man försöker stänga chassit så tar sladdarna emot. Problemet går att lösa om man har ett nätaggregat som har platta strömkablar för PCI-e.
Än värre blir det dock när vi prövar ett MSI GTX 970 Gaming som inte får plats överhuvudtaget då Twin Frozr V-kylarens heatpipes slår i chassisidan. Här höjer vi ett varningens finger om att inte välja ett grafikkort som bygger för mycket på höjden, detta är något vi blev riktigt besvikna av med Air 240 som ändå siktar sig mot krävande användare.
Kylning:
Kylningskapaciten i standardutförande är mycket bra då det finns gott om ventilationsvägar med de medföljande fläktarna. Corsair ger dig även möjlighet att montera en radiator på upp till 240 millimeter storlek (faktiskt hela två stycken 240-millimetersradiatorer när ett moderkort i formfaktorn mini-ITX används). En liten akilleshäl med Air 240 är bristen på hårddiskkylning vilket innebär att om du använder alla tre hårddiskplatserna för 3,5-tumsenheter så kommer hårddiskarna bli ordentligt varma, vi föreslår helt enkelt att man bara använder en eller på sin höjd två diskar och istället satsar på svalare SSD-enheter.
Vi har monterat in vad vi med ganska god säkerhet kan säga är en av de största tornkylarna du kan få in i chassit – Noctua NH-C14 med en höjd på 140 millimeter inklusive fläkt. Vår konfiguration rekommenderas inte men visar trots allt var det maximala måttet för en tornkylare hamnar. Istället skulle vi rekommender en vattenkylningslösning, framförallt eftersom Corsair har öppnat upp för många lösningar och monteringsplatser för just detta. Vilket i sig inte är särskilt oväntat då chassitillverkaren även säljer sina egna slutna vattenkylningssystem.
Ljudnivå:
Nackdelen med att använda en någorlunda öppen chassikonstruktion är att ljudnivån ofta blir lidande. Som tur är så läcker chassit trots allt väldigt lite ljud och det går att ordna ett tyst system med rätt fläktar. Redan i standardutförande är det tyst, dock hörs ett mycket svagt klickande från en av de medföljande fläktarna, vilket betyder att just en av dessa är lite av ett måndagsexemplar. Förhoppningsvis ren otur för vår del men ändå värt att ha i åtanke, låter dina fläktar konstigt bör ni kontakta er återförsäljare för en retur eller utbyte av fläktarna.