Prestandatester - Ultra settings
Prestandatesterna dras igång med Directx 11 och i upplösningen 1 920 x 1 080 samt High-inställningar.
I standardupplösningen 1 920 x 1 080 ser vi ett resultat som är ungefär proportionerligt till våra förväntningar av respektive kort. Geforce GTX 980 tar förstaplatsen och Radeon R9 290X tar andraplatsen – inget av entusiastkorten har heller några problem med att driva spelet i konstant över 60 bildrutor per sekund. Först med mellanklasskort som R9 270X och GTX 760 trillar vi under 60-sträcket, men även då håller korten klart godkänd prestanda.
Maginalerna ökar en aning när vi skruvar upp till 2 560 x 1 440 pixlar, men även här ser vi klart godkänd prestanda från toppkorten. GTX 980 och R9 290X klarar av över 60 bildrutor per sekund i genomsnitt och åtminstone GTX 980 klarar av att hålla sitt minumumvärde över 60. Vi ser godkänd prestanda en bra bit ner i leden, och även om det kan börja svida vid de 37 bildrutor per sekund som levereras av R9 270X så skulle vi fortfarande kalla det spelbart.
Det blir riktigt svettigt i 3 840 x 2 160 pixlar även för toppkorten, trots att spelet körs med High-inställningar och inte uppskuvat till max och ultra-inställningar. Inget kort klarar sig upp till 60 bildrutor per sekund och här får vi konstatera att mellanklasskorten inte riktigt räcker till – vill du spela Inquisition i 4K är det ett entusiastkort som gäller, och även då får du kompromissa med detaljnivån.
Inga Mantle-mirakel
Vi vill såklart också se hur spelet presterar med AMD:s eget grafik-API Mantle istället för Directx och om vi faktiskt kan uppmäta de prestandavinster som utlovas. Vi testar spelet igen med våra tre standardupplösningar och jämför resultaten för Directx 11 och Mantle på ett Radeon R9 290X.
Trots senare uppdateringar till spelet som är tänkta att medföra just bättre Mantle-prestanda kan vi se att AMD:s API i det här fallet inte för med sig några direkta prestandavinster. Omkring 2 bildrutor per sekund högre i genomsnitt för 1080p och 1440p, medan ökningen i 4K är försumbar. Dessutom kan vi se att minimumvärdet är något mindre för Mantle i samtliga upplösningar vilket antyder mindre stabil prestanda än med Directx 11.
Noterbart är dock att vi utför våra Mantle-tester på vår förhållandevis kraftfulla grafikkortstestplattform med en sexkärnig processor på 3,9 gigahertz. Med en mindre kraftfull CPU där vi har färre kärnor och lägre frekvenser att jobba med kan man möjligtvis se bättre utslag av Mantle.
Minnesanvändning – RAM och VRAM
Systemkraven såg inte allt för skräckinjagande ut när det kommer till grafikminnet, så vi vill givetvis se efter hur mycket minne spelet faktiskt roffar åt sig när det får fria tyglar. Vi undersöker belastningen på både internminnet och grafikminnet vid olika upplösningar i ett testsystem med ett Geforce GTX Titan Black och dess 6 gigabyte stora minne.
Belastningen på internminnet håller sig nästan konstant i de olika upplösningarna, på strax över 5 gigabyte. Rekommendationen på minst 4 gigabyte är därför inte allt för orealistisk, men ett system med 8 gigabyte är klart att rekommendera. Vi kan också se att grafikminnet skalar ungefär som förväntat, och som mest roffar spelet åt sig 2 447 megabyte i 4K-upplösning. Inte allt för farligt, med andra ord, och ungefär i linje med Biowares rekommendation på 3 gigabyte.
Med en i7:a som i testet så borde det inte heller bli någon skillnad. Men med en i5:a? Då blir det intressantare
så många fel!
Det en gång så populära Dragon age! numera föraktade.
Ni menar att DA2 är ett av de mest hatade spelen någonsin?
Da3 är samma typ av skräp som da2. aldrig ångrat ett köp så mycket.
Bioware har tappat all kred som företag!
Ni testar Mantle med en Intel Core i7-3960X. Är ni seriösa? Hade ni verkligen väntat er stor skillnad på Mantle och DX11 med denna setup?
[quote name=”Rpgfidde”]så många fel!
Det en gång så populära Dragon age! numera föraktade.
Ni menar att DA2 är ett av de mest hatade spelen någonsin?
Da3 är samma typ av skräp som da2. aldrig ångrat ett köp så mycket.
Bioware har tappat all kred som företag![/quote]
Du har tappat all kredd som kommentator med random whine utan några exempel varför(tro mig, jag vill inte höra dina rationaliseringar men bara påpekar det ologiska ändå).
[quote name=”Cple”]Ni testar Mantle med en Intel Core i7-3960X. Är ni seriösa? Hade ni verkligen väntat er stor skillnad på Mantle och DX11 med denna setup?[/quote]
Vi hade gärna testat med fler setups Cple men tyvärr har det strulat en hel del med Origen och tidsplanen var redan bust. 🙁
Mantle hjälper oftast mer på lägre speccade system men det är trots allt högintressant för de med mer kraftfulla komponenter ifall de bör köra Mantle eller DX11. Vi har däremot lagt till en lite tydligare förklaring om resultaten, att det kan se annorlunda ut med sämre komponenter.
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Cple”]Ni testar Mantle med en Intel Core i7-3960X. Är ni seriösa? Hade ni verkligen väntat er stor skillnad på Mantle och DX11 med denna setup?[/quote] Vi hade gärna testat med fler setups Cple men tyvärr har det strulat en hel del med Origen och tidsplanen var redan bust. 🙁 Mantle hjälper oftast mer på lägre speccade system men det är trots allt högintressant för de med mer kraftfulla komponenter ifall de bör köra Mantle eller DX11. Vi har däremot lagt till en lite tydligare förklaring om resultaten, att det kan se annorlunda ut med sämre komponenter.[/quote] Jag… Läs hela »