Evnia är ett nytt namn att hålla koll på inom gaming. Philips ska bli mer än en bildskärmstillverkare inom gaming. Nu lanserar företaget ett eget gamingvarumärke som lanseras med nya bildskärmar med senaste tekniken men också med tangentbord, datormöss och hörlurar.
Evnia är ett gamingvarumärke som inte har samma målgrupp som alla andra. Du vet, den där 14-åriga pojken med lite för mycket pengar från sina föräldrar. Vi skojar givetvis, men det finns en gnutta sanning i det. Gaminghårdvara har skapat en unik stil genom åren. Den är ofta aggressiv, hård och maskulin. Det är en stil som kan vara exkluderande. Den är åtminstone ganska snäv och ger inte mycket utrymme för andra smaker. Det senaste året har vi dock äntligen sett lite rörelse. Logitech Aurora är ett exempel på ett märke som helt ritar om Logitechs gaming-design för att hitta till en ny målgrupp. Nu vill Philips göra samma sak. Evnia är ett märke för alla andra, men till stor del för kvinnor. Vi har varit på introduktionseventet i Paris för märket.
Design för andra
Det finns inga funktioner som skiljer de nya produkterna från andra gaming-produkter. Allt handlar om design. Det är andra färger och andra linjer. Philips har valt ett designspråk som använder sig av ett rutigt mönster som kombineras med ljusa toner. De bästa och dyraste produkterna är ljusast, och de billigare modellerna är mörkare. Till viss del har Evnia ett mer tillbakadraget utseende än det otroligt mjuka och bubbliga designspråk som Logitech valde för sin produktserie.
Evnia får mini-LED, OLED och QD-OLED
Det finns ny teknik för Evnia, åtminstone ny för Philips. Det handlar dels om en ny 34 tum ultrabred bildskärm med mini-LED-teknik, 1 152 dimmingzoner och en ljusstyrka på upp till 1 400 nits. Det finns också en ny 34 tum ultrabred QD-OLED-bildskärm som använder samma panel som vi sett från både Alienware och Samsung under det senaste halvåret. Slutligen finns det också en 42 tum OLED-bildskärm som skiljer sig från till exempel LG-TV-apparater genom att erbjuda en USB C-hubb med 90 watt laddning samt en uppdateringsfrekvens på 138 Hz istället för 120 Hz.
Den mest passande skärmen för e-sport är en 27 tum 1440p-upplöst VA-skärm med 240 Hz uppdateringsfrekvens och 1000R-böj. Under introduktionen av de nya skärmarna la Philips stor vikt vid e-sport. Evnia är ett e-sport-märke. Till stor del missar de dock e-sport-marknaden när de inte erbjuder någon liten och platt bildskärm. Det känns till viss del som att det är en lansering som drar nytta av e-sport-hype, utan att förstå behoven bland e-sportare.
Det finns en sak som skiljer Philips bildskärmar från konkurrenterna. Det är Ambilight. Tekniken som Philips också använder på sina TV-apparater lyser upp väggen bakom bildskärmen för att skapa en omslutande känsla. Den ska kunna styras genom ny mjukvara som kan synkronisera ljuset mellan alla nya Evnia-prylar.
Möss, tangentbord och hörlurar
Evnia är som sagt inte bara bildskärmar. Lanseringen inkluderar dessutom tangentbord, datormöss och hörlurar. Dessa delas in i tre serier kallade 3000, 5000 och 7000 som går från ”bra till bäst”, enligt Philips. När vi testade tangentbord från 5000-serien blev vi dock chockerade av hur låg kvalitet de höll. Företagets egna ”Evnia-brytare” kändes otroligt dåliga och skrapade när vi tryckte ner tangenterna. Den mer påkostade 7000-serien har Cherry-brytare och kändes lite bättre. Med det sagt ska det nämnas att alla tillbehör är tänkta att lanseras i juni 2023. Vi tittar med andra ord på prototyper som är åtta månader ifrån lansering. Det är kanske inte så konstigt att de känns dåliga. Och ja, hörlurarna känns minst lika dåliga men vi har som sagt svårt att veta hur de slutliga produkterna kommer att bli.
Priserna för de nya produkterna kan bli ett problem. De är nämligen höga. Mini-LED-bildskärmen ska lanseras i december med ett europeiskt riktpris på 2 069 Euro. 27 tumaren kostar 579 Euro, QD-OLED kostar 1 849 Euro och OLED kostar 1 959 Euro. Det är inte orimligt att tro att QD-OLED-modellen kommer att kosta runt 20 000 kronor. Det kan jämföras med Alienwares motsvarande modell, som säljs för 15 000 kronor i Sverige. 5 000 kronor är en stor premie att betala för lite annorlunda design.
Sammanfattningsvis är det rolig att se lite annorlunda design och en annan målgrupp för gaminghårdvara. I praktiken handlar det dock i slutänden om samma teknik och vi är lite osäkra på både prissättning och kvalitet på tillbehör. Vi får vänta med att ge en slutgiltig dom men vi lämnar Evnias lanseringsevent med lite blandade känslor.