Prestandatester - Ultra settings
Vi testar prestandan i Far Cry 4 i våra tre standardupplösningar med grafikinställnignarna ultra. Vi inleder med basupplösningen 1 920 x 1 080 pixlar.
Far Cry 4 är ett Nvidia-optimerat spel, men i 1 920 x 1 080 pixlar ser det inte allt för dystert ut för AMD. Nvidia GTX 980 kammar hem förstaplatsen och har inga som helst problem att driva spelet med både minimum och genomsnitt över 60 bildrutor per sekund. AMD:s toppkort Radeon R9 290X ligger inte långt efter i genomsnitt, men vi kan se att det röda laget har lite skakigare prestanda, då minimumvärdet är märkbart lägre.
Däremot ser vi att mellanklasskorten och förra generationens prestandakort får lite svårt med de här inställningarna. Exempelvis HD 7950 Boost och GTX 770 får lite svårt att hänga med i svängarna, även om det fortfarande är spelbart.
Inget kort håller sig över 60 bildrutor per sekund när vi skruvar upp upplösningen, men Nvidia klänger sig fast vid förstaplatsen med GTX 980. AMD:s Hawaii-baserade kort klarar fortfarande av att hänga med, men visar fortfarande upp lägre minimumvärde än Nvidias motsvarigheter. Här blir det riktigt svettigt för mellanklasskorten och sitter du på GTX 770, HD7950 Boost eller långsammare kort bör du nog överväga en uppgradering. Eller helt sonika sänka grafikinställningarna något.
Far Cry 4 är riktigt svårdrivet i 4K och är knappast spelbart med något grafikkort när vi laddar på med ultrainställningarna – räkna med att behöva komprimissa med detaljnivåerna eller stuva in fler grafikkort i datorn om du ska kunna driva det njutbart i Ultra HD. Här är dock AMD snabbast med en hårsmån, men fortfarande med ett lägre minimumvärde än Nvidias toppkort. I 4K är därmed AMD snabbast, men Nvidia stabilast.
Tar sin beskärda del minne
För att undersöka vilka krav spelet ställer på minnet testar vi det med ett Geforce GTX Titan Black och dess 6 gigabyte stora GDDR5-minne för att se hur mycket av grafikminnet respektive grafikminnet som används i våra olika upplösningar.
Medan spelet inte pressar minnet på kortet till max så ser vi ändå att det går åt en beskärd del. Minst 2,5 gigabyte går åt för att köra spelet i full HD och samtidigt tar det upp gott och väl 4 gigabyte av systemminnet. I takt med att spelet tar upp mer plats i grafikminnet avlastas dock systemminnet något, men i samtliga fall fylls omkring 4 gigabyte. Spelet når över 3 gigabyte i grafikminnesanvändning när upplösningen skruvas upp till 4K och över 2,6 gigabyte vid 2 560 x 1 440. Ett kort med minst 3 gigabyte grafikminne, helst 4, är alltså att rekommendera.
Intressant. Ja Far Cry 4 kan nog stoltsera med den snyggaste grafik jag har sett, i klass med Crysis 3 och kan vara svårdrivet ibland. Även jag har sett artefakter samt en del krascher. En sak som slår mig att det verkar ha stora problem med minnesläckage. Har jag spelet i gång i flera timmar, ser jag att Ram-minnet äts upp mer och mer.Jag har ett system med Asus Z97 Deluxe mobo med 16GB minne samt Intel Core i7 4790K och spelet har bl.a. kraschat pga. för lite minne!Det är alltså Windows som då stänger av programmet p.g.a. att minnet… Läs hela »