Bärbar gaming är mer populärt än någonsin, men att dra ur sladden medför alltid sina begränsningar. Med grafikkretsarna GTX980M och GTX970M tar Nvidia sin energieffektiva Maxwell-arkitektur till mobila prestandaklassen med löften om längre batteritid och upp till 80 procent av prestandan hos ett stationärt grafikkort.
Bärbara speldatorer har sprungit iväg i popularitet de senaste åren. En stationär speldator ger flest valmöjligheter och bäst prestanda, men portabiliteten hos en bärbar motsvarighet lockar, inte minst för de som gärna tar med sig datorn för att spela hos en kompis, på ett LAN eller bara mellan olika rum i hemmet.
Det mer kompakta formatet och kravet på batteridrift sätter sina begränsningar i hur man kan konstruera en bärbar speldator och hur kraftfull den kan bli. Det går såklart att klämma in riktigt rejäla komponenter i ett någorlunda bärbart format, men det kommer med största sannolikhet resultera i en stor och klumpig design, med rejäl värmeutveckling och obefintlig batteritid.
Maxwell tar plats i prestandaklassen
I våras lanserade Nvidia sina första mobila grafikkretsar med Nvidias Maxwell-arkitektur i mellanklassen. Detta i samband med GTX 800M-serien där GTX 850M samt en version av GTX 860M lanserades med 640 cuda-kärnor och viss skillnad i klockfrekvenser – i övrigt var det samma grafikkrets. Den lanseringen skedde i samband med att Nvidia släppte Maxwell i stationärt format i instegsklassen i och med GTX 750 Ti.
Nu när Nvidia har skalat upp sin arkitektur till prestandaklassen i och med GTX 980 och GTX 970 är det såklart också dags att göra samma sak på den mobila sidan. Företaget har släppt två nya grafikkretsar, GTX 970M och GTX 980M som ersätter tidigare GTX 870M och GTX 880M.
GTX 980M | GTX 970M | GTX 980 | GTX 970 | GTX 880M | |
Familj | Maxwell | Maxwell | Maxwell | Maxwell | Kepler |
Grafikkrets | GM204 | GM204 | GM204 | GM204 | GK104 |
CUDA-kärnor | 1 536 st. | 1 280 st. | 2 048 st. | 1 664 st. | 1 536 st |
Basfrekvens | 1 038 MHz | 924 MHz | 1 126 MHz | 1 050 MHz | 945 MHz |
Boost | Ja | Ja | Ja, 1 216 MHz | Ja, 1 178 MHz | Ja |
Minnesfrekvens (effektiv) |
5 000 MHz | 5 000 MHz | 7 008 MHz | 7 008 MHz | 5 000 MHz |
Minnesbuss | 256 bit | 192 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Grafikminne | Upp till 8 GB GDDR5 | Upp till 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | Upp till 4 GB GDDR5 |
Tillverkningsteknik | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Sett till antalet CUDA-kärnor har GTX 980M 512 stycken färre än sin stationära storebror, en skillnad på 25 procent. Lillebror GTX 970M trillar i sin tur in på 1 280 stycken, vilket är cirka 23 procent mindre än GTX 970 och 16 procent mindre än GTX 980M. Det finns inga specificerade boostfrekvenser för någon av de mobila kretsarna, utan dessa bestäms i slutändan av tillverkarna.
GTX 970M kör även något lägre klockfrekvenser på grafikkretsen, medan minnesfrekvensen är densamma. Dock kör GTX 970M en något smalare minnesbuss än 980M, 192 bit istället för 256 bit, vilket tyder på att vi oftast kommer få se 980M med 4 eller 8 gigabyte GDDR5-minne respektive 970M med 3 eller 6 gigabyte.
I och med att Maxwell-arkitekturen är så pass energieffektiv menar Nvidia att man har lyckats minska prestandagapet mellan de stationära grafikkretsarna och dess mobila motsvarigheter till 20 procent, och att exempelvis GTX 980M i så fall ska kunna leverera 80 procent av prestandan hos ett GTX 980.
Det är såklart en väldigt imponerande bedrift om siffrorna stämmer. Samtidigt har det minskade prestandagapet antagligen lika mycket att göra med att Nvidia har valt att hålla tillbaka sina stationära grafikkretsar något för att hålla nere strömförbrukningen. GM204 är en ruggigt snabb grafikkrets i stationärt format, men den hade kunnat vara ännu snabbare om TDP-värdet inte begränsats till 145 – 165 watt.
Längre spelande på resande fot med Batteryboost
När Nvidia lanserade GTX 800M-serien mobila grafikkretsar riktades mycket fokus på den nya batterisparfunktionen Batteryboost. Batteritiden kan vara det som håller tillbaka bärbar gaming mest, och det gäller alltid att väga ökningen i prestanda mot ökningen i energiförbrukning.
Istället för att ge grafikkretsen full strömtillförsel vid belastning så kan Batteryboost ska energiprofiler för alla spel som har stöd för optimering i Geforce Experience. Dels kommer spelets inställningar automatiskt ställas ner när datorn inte längre är inkopplad i väggen för att på så sätt sänka prestandakraven. Därefter kommer grafikkretsens klockfrekvens sänkas tillräckligt för att ge en spelbar upplevelse, exempelvis strax över 30 bildrutor per sekund.
Användaren kan själv anpassa hur mycket spelets inställningar ska sänkas och vilken prestanda de anser vara spelbar. Det går exempelvis att pressa upp inställningarna något och samtidigt låta grafikkretsen använda klockfrekvenser för att nå 60 bildrutor per sekund, men då kommer också batteritiden minska därefter.
Hur mycket längre batteritid man får ut beror på spelet du optimerar för och vilka inställningar du anser vara rimliga, men Nvidia nämner siffror mellan 30 och 55 procent i spel som Grid 2, Tomb Raider och League of Legends.
MFAA och Dynamic Super Resolution
Några av finesserna vi hittar i GTX 900M-serien är direkt hämtade från det stationära segmentet men blir extra intressanta på mobilsidan. För de som känner att de har prestanda så det räcker och blir över, till exempel när en bärbar spellaptop används ansluten till vägguttaget, kan man istället DSR, eller Dynamic Super Resolution. Det rör sig om en kantutjämningsteknik som först renderar spelet i fyrdubbel upplösning, vilket om man spelar på en 1080p-skärm skulle innebära 4K-upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar. Den mer högupplösta bilden skalas sedan ner till skärmens upplösning, vilket bland annat ger jämnare, mindre hackiga linjer.
Vi har även MFAA, Multi-frame Sampled AA, en kantutjämningsteknik som ger ett resultat snarlikt den existerande MSAA-tekniken. Med MFAA ska man dock kunna nå samma resultat med hälften så mycket resurser, vilket bland annat bådar gott för batteritiden.
En förhandstitt
Vi hälsade på Nvidia för att få en förhandstitt på de nya grafikkretsarna och några av de nya datormodeller som kommer använda sig av dem. Bland annat fick vi klämma på nya spelmaskiner från Asus, Gigabyte och MSI och vi passade på att testa hur spelande på GTX 900M-serien känns i praktiken.
Chefredaktör Karmehed tar plats framför kameran för en genomgång av de nya grafikkretsarna och gaming på nästa generations speldatorer med Nvidia-grafik. Som exempel får vi bland annat se Batman Arkham Origins och Tomb Raider som trots allt körs i trevliga grafikinställningar och bjuder på riktigt fin grafik.
Prestanda som matchar nya högupplösta skärmpaneler
Under vår begränsade tid med Nvidias nya Maxwell-grafikkretsar var det svårt att dra några närmare slutsatser kring kretsarnas prestanda i bärbara datorer med vitt skilda specifikationer och komponentval. Klart är åtminstone att vi ser mycket imponerande prestanda även med pressade grafikinställningar, något som bådar gott inte minst med tanke på de högupplösta skärmpaneler som numer blir allt vanligare även i bärbara datorer
Datorer med Nvidia Geforce GTX 970M och GTX 980M kommer redan idag börja listas hos svenska återförsäljare och leveranserna bör börja inledas inom kort. Bland annat har Komplett modeller från både Asus och MSI listade redan nu, med priser från 15 995 kronor och uppåt.
Imponerande prestanda, men om man inte behöver bärbart så är kostnaden hög.
Jag gillar att det låter som en storm i bakgrunden.. Typiskt msi, för kass kylning igen..