Diagnos, matte A|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Diagnos, matte A
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick hem en diagnos att göra i Matte A, jag tänker inte fråga er om svaren eftersom det ändå är en diagnos och jag ska göra det själv.
I vilket fall som helst är det ungefär som matten i Nian, men jag har glömt varenda liten grej! Gjorde ni också det? :cy:
Jag har aldrig varit ett snille i Matte men har alltid fixat det som skas utan några problem.

Såhär ser bladet ut

1. -15-2-10 =
2. -12 - (-9) - 0 =
3.
1/5 + 4/5 =
1/2 + 1/5 =
4. 1/5 - 1/4 =
5. 2/3 * 4/5 =
6. 15/20 / 5/3 =
7. 5/4 / 6 =

T.ex.
Kunde det i nian, om någon skriver hur man gör lär jag fatta. 🙂

Om ni har lust får ni gärna skriva hur man gör, ta med svar om ni vill, men jag kommer inte skriva ned det på diagnosen om jag inte fattar hur man får fram det. 🙂

/Matematisk underbarn

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703078
August 24, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

går ju i nian, men gick ner till närmaste gymnasiet och gjorde det idag 🙂 fick 46/50, mkt bättre än eleverna som gjorde det där fick 8)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703079
August 24, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

1. -15-2=-17
2. -12-(-9)=-12+9=-3

Negativt tal minus positivt tal blir "högre", eller negativt. Negativt tal minus negativt tal blir "lägre", eller positivt. Dålig förklaring kanske, men du fattar principen.

-1-1=-2
-1-(-1)=0

Så tror jag att det är, har glömt bort det mesta 😀 Fick dock MVG i MaA, så man borde ju kunna lite iaf. Hoppas att jag inte vilseleder dig nu. Och nog för att jag hatar folk som ber om hjälp med läxorna, men folk som behöver hjälp med matte ska man hjälpa 🙂

Jag kan ju ha fel, säg till isåfall.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703084
August 24, 2004 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser. 🙁

Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet. 🙂 Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren. 😕

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703086
August 24, 2004 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns bra att se de talen nu och känna att det är hur lätt som helst.

men i början av ettan och matte A hade jag också lite jobbig. Men det blir bättre.

Och tillslut blev det väldigt bra =)

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703088
August 24, 2004 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser. 🙁

Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet. 🙂 Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren. 😕

Parantesen är typ bara för att skilja -9 ur det andra.. så man ser att det är -9 och inte 9 eller nåt.

Edit: Snyde, du har helt rätt 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703090
August 24, 2004 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=Callister]Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser. 🙁

Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet. 🙂 Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren. 😕

Parantesen är typ bara för att skilja -9 ur det andra.. så man ser att det är -9 och inte 9 eller nåt.

Okej. 🙂

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703094
August 24, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag lovar dig att det kommer jobbigare paranteser och saker sedan 😉

yomotha
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
July 31, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703095
August 24, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skicka Matematikfrågor till ett forum som ligger på en sida som, så vitt jag vet, rör datorer?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703096
August 24, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Svaret i fetstil.

3.
a) 1/5 + 4/5 = 5/5 = 1
b) 1/2 = 5/10*
1/5 = 2/10
5/10 + 2/10 = 7/10
*man kan inte ha decimaler, så istället för 2,5/5 skriver vi 5/10

4. 1/5 = 4/20
1/4 = 5/20
Något säger mig att frågan borde varit 1/4 - 1/5, annars blir det ju negativt, men ja, du borde fatta hur man gör uträkningen vid det här laget.

Orkar inte skriva uträkningar på alla, men när du har två bråktal och ska göra grejer med dem måste du göra så att nämnaren är densamma i båda talen (1/5 = 4/20 och 1/4 = 5/20). När nämnaren är densamma kan du börja räkna. För att på ett enkelt sätt få fram en gemensam nämnare tar du de två "originalnämnarna" och multiplicerar dem (1/4 och 1/5 ger 4*5=20).

Fattar du nu?

Fan vad bra det var att få fräscha upp minnet lite 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703097
August 24, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: Jag lovar dig att det kommer jobbigare paranteser och saker sedan 😉

Säg inte så. =;

Det gäller nog att hänga med från början, om man inte är supersmart då.
I 8:an sket jag i allt o plugga inför proven bara. [-(
Gick bättre i 9:an när jag hängde med. O:)

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703100
August 24, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

komigen pojken! plugga mer 😉

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703101
August 24, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

yomotha wrote: Varför skicka Matematikfrågor till ett forum som ligger på en sida som, så vitt jag vet, rör datorer?

Detta är almänt, man får skriva om vad man vill (nästan)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703105
August 24, 2004 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron: Rätta min andra del nu, vill veta om jag hade rätt 😀

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703107
August 24, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar bättre nu men förstår inte vad du fick det där med 2.5/x ifrån.
Frågan på 3 b) var ju 1/2 + 1/5 🙂

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
703114
August 24, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Marron: Rätta min andra del nu, vill veta om jag hade rätt 😀

Ser fint ut det där 😉

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703116
August 24, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

1/2 = 2,5/5 om man gör på fel sätt, alltså, om man gör på det mest naturliga sättet och ändrar nämnaren till fem, vilket inte går. Tänkte bara illustrera att man kan göra fel också 🙂

1/2 är alltså 5/10, och frågan på 3b är således (efter att ha gjort om den) 5/10 + 2/10, som jag skrev 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703119
August 24, 2004 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: 1/2 = 2,5/5 om man gör på fel sätt, alltså, om man gör på det mest naturliga sättet och ändrar nämnaren till fem, vilket inte går. Tänkte bara illustrera att man kan göra fel också 🙂

1/2 är alltså 5/10, och frågan på 3b är således (efter att ha gjort om den) 5/10 + 2/10, som jag skrev 🙂

Oki. 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703122
August 24, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, får kämpa med matten på gymnasiet som sagt.
Historia och Biologi är för övrigt de roligaste ämnerna, kan plugga i timmar, det finns inget roligare i skolan. 🙂

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703126
August 24, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Biologi? Du är fanimej sjuk i huvudet 🙂
Förresten, vad går du för linje där du får läsa både biologi och historia?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL