July 27, 2002

Jag fick hem en diagnos att göra i Matte A, jag tänker inte fråga er om svaren eftersom det ändå är en diagnos och jag ska göra det själv.
I vilket fall som helst är det ungefär som matten i Nian, men jag har glömt varenda liten grej! Gjorde ni också det? :cy:
Jag har aldrig varit ett snille i Matte men har alltid fixat det som skas utan några problem.
Såhär ser bladet ut
1. -15-2-10 =
2. -12 - (-9) - 0 =
3.
1/5 + 4/5 =
1/2 + 1/5 =
4. 1/5 - 1/4 =
5. 2/3 * 4/5 =
6. 15/20 / 5/3 =
7. 5/4 / 6 =
T.ex.
Kunde det i nian, om någon skriver hur man gör lär jag fatta.
Om ni har lust får ni gärna skriva hur man gör, ta med svar om ni vill, men jag kommer inte skriva ned det på diagnosen om jag inte fattar hur man får fram det.
/Matematisk underbarn
January 5, 2002

1. -15-2=-17
2. -12-(-9)=-12+9=-3
Negativt tal minus positivt tal blir "högre", eller negativt. Negativt tal minus negativt tal blir "lägre", eller positivt. Dålig förklaring kanske, men du fattar principen.
-1-1=-2
-1-(-1)=0
Så tror jag att det är, har glömt bort det mesta Fick dock MVG i MaA, så man borde ju kunna lite iaf. Hoppas att jag inte vilseleder dig nu. Och nog för att jag hatar folk som ber om hjälp med läxorna, men folk som behöver hjälp med matte ska man hjälpa
Jag kan ju ha fel, säg till isåfall.
July 27, 2002

Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser.
Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet. Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren.
May 1, 2003

Callister wrote: Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser.Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet.
Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren.
Parantesen är typ bara för att skilja -9 ur det andra.. så man ser att det är -9 och inte 9 eller nåt.
Edit: Snyde, du har helt rätt
July 27, 2002

Marron wrote: [quote=Callister]Jag förstår grunderna, om man säger så.
Två minus blir plus osv. men det är massa skumma saker som en 9 inom paranteser.Tycker matte är roligt som fan när man kan det, känns som man får kämpa med matten i gymnasiet.
Hoppas man får vettig bok, de två jag hade i nian var värdelösa, kunde sitta där 1 timme men det var bättre med 10 ord från polaren.
Parantesen är typ bara för att skilja -9 ur det andra.. så man ser att det är -9 och inte 9 eller nåt.
Okej.
January 5, 2002

Svaret i fetstil.
3.
a) 1/5 + 4/5 = 5/5 = 1
b) 1/2 = 5/10*
1/5 = 2/10
5/10 + 2/10 = 7/10
*man kan inte ha decimaler, så istället för 2,5/5 skriver vi 5/10
4. 1/5 = 4/20
1/4 = 5/20
Något säger mig att frågan borde varit 1/4 - 1/5, annars blir det ju negativt, men ja, du borde fatta hur man gör uträkningen vid det här laget.
Orkar inte skriva uträkningar på alla, men när du har två bråktal och ska göra grejer med dem måste du göra så att nämnaren är densamma i båda talen (1/5 = 4/20 och 1/4 = 5/20). När nämnaren är densamma kan du börja räkna. För att på ett enkelt sätt få fram en gemensam nämnare tar du de två "originalnämnarna" och multiplicerar dem (1/4 och 1/5 ger 4*5=20).
Fattar du nu?
Fan vad bra det var att få fräscha upp minnet lite
January 5, 2002

1/2 = 2,5/5 om man gör på fel sätt, alltså, om man gör på det mest naturliga sättet och ändrar nämnaren till fem, vilket inte går. Tänkte bara illustrera att man kan göra fel också
1/2 är alltså 5/10, och frågan på 3b är således (efter att ha gjort om den) 5/10 + 2/10, som jag skrev
July 27, 2002

snyde wrote: 1/2 = 2,5/5 om man gör på fel sätt, alltså, om man gör på det mest naturliga sättet och ändrar nämnaren till fem, vilket inte går. Tänkte bara illustrera att man kan göra fel också
1/2 är alltså 5/10, och frågan på 3b är således (efter att ha gjort om den) 5/10 + 2/10, som jag skrev
Oki.
1 Guest(s)