July 13, 2002

Denna fråga var bara så intressant att jag inte kan vänta tills jag har fysik för att få svar på hur man löser den. Varsågod. Den som svara först får NH ära och respekt
[Image Can Not Be Found]
BTW: Tack Stormaz för hosting av bilden :worshipp:
Planet rör sig åt vänster btw, den accelererande kraften ökar alltså farten av planet. Inte för att det ger mkt men ändå:D
SVAR. 2.1 m/s^2 .... fast det är beräkningarna jag är ute efter :bok:
July 13, 2002

Quarzi wrote: en fråga till
(suger på allt skolan lär ut
) har inte vinkeln nått att göra med hur tung kulan är?
Tror faktiskt inte det har det... fast å andra sidan kan jag inte lösa talet heller
EDIT: Om det gjorde det så måste jag väl ändå veta accelerationen för att göra nått med massan, antar att man inte behöver veta massan dock eftersom man inte får veta den.
July 13, 2002

Öwall wrote: kraften som drar kulan neråt: m*g
kraften som drar den åt sidan: a*m (a är accelerationen)korta bort massan, det borde man få.
vi har alltså vinkeln och hypotenusan, accelerationen är sin(12)/g, dvs 2,079(orkar inte rita)
MEN GUD!!! HAH! Faen va enkelt, men ack va svårt!
Så jäkla vackert när ett tal man tänkt på bara löses ut sådär fint! Älskar fysik!
Men borde det då inte vara tan(12)*g=2.087...m/s^2
Alltså tan(12)=mg/ma måste väl det vara då ma verkar vinrät mot mg. Tråden som blir är väl typ krafresultanten?
November 26, 2002

Elias667 wrote: [quote=Öwall]kraften som drar kulan neråt: m*g
kraften som drar den åt sidan: a*m (a är accelerationen)korta bort massan, det borde man få.
vi har alltså vinkeln och hypotenusan, accelerationen är sin(12)/g, dvs 2,079(orkar inte rita)
MEN GUD!!! HAH! Faen va enkelt, men ack va svårt!
Så jäkla vackert när ett tal man tänkt på bara löses ut sådär fint! Älskar fysik!
Men borde det då inte vara tan(12)*g=2.087...m/s^2
Alltså tan(12)=mg/ma måste väl det vara då ma verkar vinrät mot mg. Tråden som blir är väl typ krafresultanten?
hmm, det har du nog rätt i.
1 Guest(s)