April 20, 2002

Själv använder jag aldrig glasögon men det är rekommenderat.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

February 12, 2002

Oki,, men asså,, är det nån som vet hur viktigt det är om man nu kan säga så..
Som pim säger,, *drar upp andemeningen med det* men man måste ju väga riskstatestiken mot fördelarna.. Chips är inte så stor chans men jag har ju ingen aning hur de är med de här om de kan skada nått..

April 20, 2002

Det sägs att man kan skada ögonen rejält.
Men morsan som haft ett solariumföretag i runt tio år har solat i princip varje dag utan glasögon och hon har inte speciellt dålig syn.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
October 27, 2001

Det finns nog ett skäl till att ögonskydden finns där.
Får man för mycket UV i/på ögonen så säger de ifrån, det har jag testat. Det behövs ingen snö eller svets för att bli snöblind eller få svetsblänk. Jag körde bara utan solglasögon i några dagar och då började ögonen rinna, svida och göra sinnessjukt ont. Det gjorde min sista dag på Kos riktigt "annorlunda".

April 20, 2002

Elias667 wrote: [quote=Tintin] Men morsan som haft ett solariumföretag i runt tio år har solat i princip varje dag utan glasögon och hon har inte speciellt dålig syn.
Solar din mamma solarium VARJE dag? I typ 30sec då eller?
30 sekunder? förstår inte hur du menar. Man solar normalt i mellan 10 & 30 minuter beroende på vilken sorts solarium det är.
Då hon hade solarieföretaget så solade hon i princip varje dag ja, inget konstigt med det. Många som gör så om de har gratis tillgång till det.
Och nej det är inte så farligt så att man kan få svetsblänk av att sola i vanligt solarium utan glasögon. Självklart ska man inte hålla ögonen öppna men det säger ju sig självt. Det måste varit otroligt starka rör om du fick svetsblänk av att sola i ett solarium eller så användes rör som inte är godkända av hälsovårdsmyndigheten.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 28, 2001

man får trändiga vita avlånga ringar runt ögonen med dom såklart.
jag körde utan engång, var ganska ansträngande och sved lite i ögonen efteråt.
såg flummigt resten av dagen oxå, precis som om man stirrar in i en lampa länge.
uhm, din morsa måste vara brutalt bränd om hon solar varje dag.

April 20, 2002

Konstigt...de flesta jag pratat med säger att de vänjer sig vid det lite starka ljuset och det är vad som normalt händer, man vänjer sig vid ljuset från tex. en ficklampa. Man vänjer sig vid UV-ljus även om strålningen från dem är farligare än från en ficklampa.
Självklart ska man skydda sig om man är orolig men tro inte för en sekund att det är farligare strålning från ett solarium än om du solar ute.
Antar att det inte är någon idé att försöka övertyga någon om detta precis som allt annat. Alla får tro vad de vill men att inte läsa på innan man börjar diskutera är inte speciellt smart...:)
Mind - brutalt bränd?
Varför skulle hon vara det?
Som sagt, att läsa på är inte fel innan man uttrycker sig om saker man tror sig veta om.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
July 13, 2002

Tintin wrote:
Mind - brutalt bränd?
Varför skulle hon vara det?
För att hon solade solarium 30min om dagen kanske? Antar att hon hade på svag styrka eller nått då? För sist jag kollade så fungerade ett solarium ungefär som solens strålar, man bli brunare och brunare... tills man flagnar och blir rosa och sen brunare och brunare...

April 20, 2002

Stämmer inte helt och hållet det heller.
Som jag sagt flera gånger tidigare, läs på lite istället för att fantisera ihop något som ni tycker borde stämma. Han ville ha svar och det har vi givit honom, ville han att ni skulle gissa skulle han skrivit det tror jag.
Hur brun du blir styrs av pigment i huden.
Anledningen till att man blir brun av solstrålar är att det är kroppens försvar mot just solstrålar. Ju brunare du blir desto mer tål din hud solstrålarna. Alltså blir du mindre och mindre brun ju brunare du blir, om du förstår vad jag menar.
Och ingen mer än du, Elias667, har sagt något om att min mor solade en halvtimme om dagen.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
July 13, 2002

Tintin wrote:
Och ingen mer än du, Elias667, har sagt något om att min mor solade en halvtimme om dagen.
Tintin wrote:
[quote=Elias667]Solar din mamma solarium VARJE dag? I typ 30sec då eller?
30 sekunder? förstår inte hur du menar. Man solar normalt i mellan 10 & 30 minuter beroende på vilken sorts solarium det är.
Antog bara att hon solade "normalt"... du ser säkert själv hur det gick till som :arg: . Bara lite imponerad över att hon inte brände sig eller flagnade bort under sina solarie sessioner, alla jag känner som solar solarium gör det kanske 1 ggn i månaden MAX.
Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om din moder... ha'd

April 20, 2002

Ja hon bryr sig nog lika lite om dig men det har ju inte med saken att göra.
Mellan 10 & 30 minuter är väl inte automatiskt 30 minuter eller?
Solar man MAX en gång i månaden i vanliga solarium(inte högpresterande) så blir man inte brun om man inte verkligen har anlag för det.
För att bli brun och hålla den färgen räcker det inte ens med en gång i veckan för en vanlig svensk.
Så de du känner borde inte vara särskilt bruna. Kanske lite mindre vita än om de inte solat alls men absolut inte bruna och att bli brun är ju anledningen att vi solar.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)