February 4, 2003

Som vanligt är Svenskarna stora i munn
Tur för oss Svenskar att vi kan glida på "stortiden" då vi hade en jävla massa uppfiningar. Dock börjar ju läget se annorlunda ut nu. Industrierna flyttar utomlands (faktiskt även till Polen..) och den allmäna intligensnivån sjunker väl här också.
När ska vi svenskar sluta glida på det som hände för cirka 50-100 år sedan.
Tror situtationen kommer förändras inom en viss framtid. Och då får vi se vilka som skrattar högst. Polen utvecklas, Sverige gör det inte- utan vi går back.
BTW: så har Polen en hel del kända forskare och så vidare. Vet inte om det duger?
Roligt också att man kan skratta åt ett folk som blev indragna i andra världskriget på grund av Hitler. Vilka lät tyskarna gå rätt igenom Sverige och hämta vår järnmalm och passera till Norge? Jo svenskarna. Synd att ingen tänker så, utan alltid ska skratta och skämta om det.
(sorry att jag tar illa upp, men jag är rätt less på den dåliga uppfattning som många har.... jag ser inget roligt i de inlägg som ni gör)
July 27, 2002

smurfen87 wrote: Som vanligt är Svenskarna stora i munn
Tur för oss Svenskar att vi kan glida på "stortiden" då vi hade en j**la massa uppfiningar. Dock börjar ju läget se annorlunda ut nu. Industrierna flyttar utomlands (faktiskt även till Polen..) och den allmäna intligensnivån sjunker väl här också.
När ska vi svenskar sluta glida på det som hände för cirka 50-100 år sedan.
Tror situtationen kommer förändras inom en viss framtid. Och då får vi se vilka som skrattar högst. Polen utvecklas, Sverige gör det inte- utan vi går back.
BTW: så har Polen en hel del kända forskare och så vidare. Vet inte om det duger?
Roligt också att man kan skratta åt ett folk som blev indragna i andra världskriget på grund av Hitler. Vilka lät tyskarna gå rätt igenom Sverige och hämta vår järnmalm och passera till Norge? Jo svenskarna. Synd att ingen tänker så, utan alltid ska skratta och skämta om det.
(sorry att jag tar illa upp, men jag är rätt less på den dåliga uppfattning som många har.... jag ser inget roligt i de inlägg som ni gör)
Jag är glad att Sverige fega ur, Tyskland behövde oss så mycket att om vi nekat hade de rent sagt ut knullat skiten ur oss.
February 4, 2003

Callister wrote: Jag är glad att Sverige fega ur, Tyskland behövde oss så mycket att om vi nekat hade de rent sagt ut knullat skiten ur oss.
Givetviss var det en smart politik som Sverige hade. På det sättet slapp vi bli "indragna".
Men samtidigt var det många andra länder som tyskarna tog, och förstörde. Polackerna var hårt utsatta.
Tycker inte det är rätt att man sen skrattar åt ett folk som inte hade samma tur som vi i Sverige. Men antagligen så är det många här som inte förstår att Polackerna plockade jordgubbar på grund av Andra Världskriget. Det krig som vi i Sverige inte märkte!
Det bevisar vilken kunskap vissa har.
February 4, 2003

Mact wrote: Hm, läste om det här för ett tag sedan men inget jag kommer ihåg. Det var något med Polen att dom låg i centrum eller nåt.
Hehe. Tror du syftar på Nikolaus Kopernicus. Och det hade ingenting med att Polen låg i centrum då, utan han "forskade" om rymden. Medelpunkter och så vidare (heliocentriskt världsbild).
August 11, 2002

smurfen87 du har gått lite off topic nu ;P dock kan jag hålla med dig om att vi är lite uppblåsta här. och "glider" på gamla saker ;o dock kommer det ju också nya uppfinningar härifrån.
Tyvärr är det ju så att de industrier som flyttar gör det för att lönerna som de behöver betala inte är lika höga som de i Sverige osv.
Och Sverige är ju ett av de länder som välfärden ökar snabbast i europa atm
Sen att dra in WW II visst kunde Sverige varit med slagits mot Tyskland, men om Polen hade haft samma möjlighet hade de troligtvis också försökt komma så lindrigt undan som möjligt.
jag har inte granskat sidan men; http://www.polen.nu
July 14, 2003

smurfen87 wrote:
...utomlands (faktiskt även till Polen..) och den allmäna intligensnivån sjunker väl här också.
hehe, mycket dumt ord att stava fel om man ser till vad du vill komma fram till! 8)
Det är inte fråga om vem som upptäcker flest saker, utan om man tar patent på dem eller ej. Vi svenskar (främst institutioner typ universitet, forskare, läkare etc) är kända för att så fort vi gör en upptäckt så ser vi till att få den publicerad i en ansedd internationell tidsskrift för att på så sätt få personlig uppmärksamhet (=pengar?), mer forskningsanslag etc.
Endast uppfinningar som görs av företag patenteras (det är svindyrt att ta patent och vara svensk så privatpersoner kan inte göra det om de inte har en finansiär).
Vet att tex Sandvik ligger i top i världen vad gäller antalet patent per år, var hundratals/år sist jag såg siffran.
February 4, 2003

Det handlar inte om det. Visst var det bra av Sverige och inte bli indragna. Men man kan ju inte på något viss jämföra de uppoffringar som Polen gjorde med de som Sverige gjorde.
Och att sen skratta åt Polen och säga att det ända vettiga dem gjort är att plocka bär- det är det som gör mig förbannad.
Sen hur man stavar på ett forum är en annan femma. Men jag tror många här inte förstår varför folk lever fattigt, utan tror att vi i Sverige bara har det så bra för vi är så "smarta".
Polen hade haft väldigt fina förutsättningar om det inte vore för Ryssland och Tyskland. Tror jag i alla fall.
Sen angående om Sverige är så bra som man säger att det är vill jag inte diskutera, eftersom det är högst politiskt.
May 23, 2002

Tyskarna har nog inte påverkat Polen så mycket, det var ryssland och kommunisterna som våldtog och förstörde hela landet, likadant me alla de andra baltstaterna. Skoda i Tjeckien tillverkade mer eller mindre lyxbilar innan kommunister skulle revolutionera och förändra, sen vet ju alla hur det gick...