har polen gjort nån uppfinning?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
har polen gjort nån uppfinning?
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
sp_UserOfflineSmall Offline
647003
June 17, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Tyskarna har nog inte påverkat Polen så mycket, det var ryssland och kommunisterna som våldtog och förstörde hela landet, likadant me alla de andra baltstaterna. Skoda i Tjeckien tillverkade mer eller mindre lyxbilar innan kommunister skulle revolutionera och förändra, sen vet ju alla hur det gick...

Skulle nog säga att Polen blev ganska hårt tagna av både Sovjet och Tyskland.

Sen var de rätt hårt tagna sedan tidigare. Polen går under och återupstår igen lite titt som tätt, så resurserna var ju inte så starka även innan kriget.
Försvarade sig mot tyskarna med kavalleri. 😉

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
647503
June 18, 2004 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ju ändå Polen som kom på idén att attackera pansarvagnar med kavalleri :D:D:D

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
647507
June 18, 2004 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte säker men Mindetektorn tror jag en polsk snubbe uppfann under ww2

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
647519
June 18, 2004 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jag är inte säker men Mindetektorn tror jag en polsk snubbe uppfann under ww2

mm... fattiga fick springa ut på ett fält, sen om det sprängdes hade dom hittat en mina!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
647585
June 18, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Det var ju ändå Polen som kom på idén att attackera pansarvagnar med kavalleri :D:D:D

Bevisar ändå ett starkt mod. I Westerplatte i Gdynia så kämpade ett par polska soldater tappert flera veckor mot tyskarna, och ställde faktiskt till stora besvär. Men de var ju ändå i ett sånt underläge så de inte hade en chans. De offrade sig själva, fast att de inte visste att de hade en chans för att "det var det som behövde göras".

Polen under den perioden var hårt tagna efter blandannat Första Världskirget och Sovjet. Därför fanns inte resurser att rusta upp, man tilläts inte heller att rusta upp.

Sen det här med att Polen attackerade pansarvagnar med kavalleri är lite av en myt. Det finns någon person här på NH som har rekomenderat ett par böcker, som jag läste. Läs dem så får ni i alla fall en verklig uppfattning innan ni yttrar er.

Sverige hade inte mycket under 40 talet som hade kunnat sätta stopp för tyskarna. Antagligen hade Sverige lagt sig ännu mer platt under ett invasionsförsök. Sverige var inte alls bra rustat.

Idag har Polen ett väldigt välutvecklat försvar. Förmodligen bättre än Sveriges. (förutom kanske specialtrupper och liknande)

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
647586
June 18, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Starscream]Jag är inte säker men Mindetektorn tror jag en polsk snubbe uppfann under ww2

mm... fattiga fick springa ut på ett fält, sen om det sprängdes hade dom hittat en mina!

Orkar inte ens kommentera.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
647587
June 18, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Några andra kända polacker är de som knäckte tyskarnas kryptering Engima-algorimen.

Men antagligen tror ni att det var de "västerländska" länderna som gjorde detta.

Men det var tre (?) polacker som under en fyra månaders period (har jag för mig...) som knäckte algorimen och sedan lämnade algorimerna till de allierade. Därifrån var det relativt lätt för den brittiska underrättelsetjänsten att "göra resten".

(fotnot... även Sverige var otroligt duktiga under denna period att lösa krypteringar- men jag vet inte om de hade lämnat över algorimter till de allierade.. men de kanske gjorde det under "ytan" ändå, eftersom vi var "neutrala".... om Sverige är lika duktiga idag det vet jag inte..)

För övrigt är det en del uppfinningar "från Polen" som ryssarna beslagtog och "släppte under ett Sovjetiskt/Ryskt namn". Vet inte vilka uppfinningar det handlar om, men har i alla fall hört det (om det är sant vet jag inte, men jag antar det)

Sista tråden i denna topic 😛
Börjar komma skrämmande nära 830 inlägg.. Hehe

Och de resterande 15 inläggen som jag har kvar måste jag spara tills jag får eventuella problem med min bärbara som kommer efter helgen.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
647598
June 18, 2004 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

vad händer vid 830 inlägg? O_O

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
647669
June 18, 2004 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Några andra kända polacker är de som knäckte tyskarnas kryptering Engima-algorimen.

Men antagligen tror ni att det var de "västerländska" länderna som gjorde detta.

Men det var tre (?) polacker som under en fyra månaders period (har jag för mig...) som knäckte algorimen och sedan lämnade algorimerna till de allierade. Därifrån var det relativt lätt för den brittiska underrättelsetjänsten att "göra resten".

(fotnot... även Sverige var otroligt duktiga under denna period att lösa krypteringar- men jag vet inte om de hade lämnat över algorimter till de allierade.. men de kanske gjorde det under "ytan" ändå, eftersom vi var "neutrala".... om Sverige är lika duktiga idag det vet jag inte..)

För övrigt är det en del uppfinningar "från Polen" som ryssarna beslagtog och "släppte under ett Sovjetiskt/Ryskt namn". Vet inte vilka uppfinningar det handlar om, men har i alla fall hört det (om det är sant vet jag inte, men jag antar det)

Sista tråden i denna topic 😛
Börjar komma skrämmande nära 830 inlägg.. Hehe

Och de resterande 15 inläggen som jag har kvar måste jag spara tills jag får eventuella problem med min bärbara som kommer efter helgen.

Hur svårt kan det vara när en tysk (faktiskt), Hans-Thilo Schmidt tog de första stegen att knäcka enigma när han sålde manualerna till en fransk agent. Tänk på att främst en polack, Rejewski, klarade av att dekryptera enigma meddelanden FÖRE år 1938 då Tyskarna ökade upp säkerheten i sina maskiner. Efter det så var det bara datorer (via Britten Alan Turing) som klarade av att fortsätta arbetet.

Sverige ja, dom hade många bra kryptoanalytiker och dom var väldigt smarta i sitt agerande med sina upptäckter. De lyckades inom en väldigt kort tid med att knäcka både tyskarnas och ryssarnas krypto. Om jag minns rätt så upptäckte svenskarna att de hade en förädare i sina led (den person som levererade posten). Så de skickade helt enkelt information med honom om tyskarnas viktiga truppförflyttningar (fejkad info). De avlyssnade sedan ryssarna för att snappa upp hur dom kodade meddelandet och kunde då knäcka deras krypto.
Sverige hade en riktig matematiskt geni som bara använde sig av en räknesticka, en penna och ett papper. =)

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
647680
June 18, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Hur svårt kan det vara när en tysk (faktiskt), Hans-Thilo Schmidt tog de första stegen att knäcka enigma när han sålde manualerna till en fransk agent. Tänk på att främst en polack, Rejewski, klarade av att dekryptera enigma meddelanden FÖRE år 1938 då Tyskarna ökade upp säkerheten i sina maskiner. Efter det så var det bara datorer (via Britten Alan Turing) som klarade av att fortsätta arbetet.

Sverige ja, dom hade många bra kryptoanalytiker och dom var väldigt smarta i sitt agerande med sina upptäckter. De lyckades inom en väldigt kort tid med att knäcka både tyskarnas och ryssarnas krypto. Om jag minns rätt så upptäckte svenskarna att de hade en förädare i sina led (den person som levererade posten). Så de skickade helt enkelt information med honom om tyskarnas viktiga truppförflyttningar (fejkad info). De avlyssnade sedan ryssarna för att snappa upp hur dom kodade meddelandet och kunde då knäcka deras krypto.
Sverige hade en riktig matematiskt geni som bara använde sig av en räknesticka, en penna och ett papper. =)

Du visste i alla fall vad du pratar om. Det är den typen av diskussion jag tycker om, inte bara korta "förnedreande" inlägg om något / någon.

Det här med Sverige och dess inblandning- har det inte funnits någon film om det? Har för mig att jag sett det på "film" just det scenario du berättar om. (postgubben)

Alan Turning var det han som var homosexuel och tog sitt liv på samma sätt som någon saga (har för mig att det var askkungen- du vet det där med förgiftat äpple eller vad det var) ?

Vet du förrästen någon bok på Svenska om det här med kryptering och sånt under andra världskirget. Funderar på att läsa något i sommar- och jag tycker om att läsa just om "andra världskriget".

Helix
Member
Medlem
647717
June 18, 2004 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=keffing][quote=Starscream]Jag är inte säker men Mindetektorn tror jag en polsk snubbe uppfann under ww2

Orkar inte ens kommentera.

Ta inte allt så jäkla seriöst, jag tror knappast att någon här hatar polacker direkt.. Själv tycker jag keffings inlägg var skitkul men det betyder inte att jag har något emot polacker.

Om vi nu ska snacka om polacker under andra världskriget så kan jag inte annat än småle åt idén att de skickade ut beridna soldater med lansar mot tyskarnas pansarvagnar. Polska piloterna som flög brittiska flygplan under Slaget om Storbritannien var mycket skickliga och det handlade mest om att det var idioter som bestämde när Polen blev totalförnedrat av den tyska armén.

Det är bara idiotiskt att jämföra Sveriges och Polens insatser under andra världskriget då Polen hade en av europas största arméer under den tiden.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
647730
June 18, 2004 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Helix. Bara för att vissa tycker det är roligt så betyder det inte att alla tycker det är roligt. Min humor består av annat- men men- vissa kan väl skratta åt princip vad som helst. Blir kanske så när man har lite för mycket tid framför datorn?

Tråden var inte gjord som en "skämt tråd". Utan trådskaparen ville ha seriösa svar. Istället har ingenting annat kommit än kommentarer och skämt om att polackerna är "fattiga", "usla", "patetiska" och så vidare.

Visst förstår jag att allt ni skriver inte är "seriöst". Men ibland kan man försöka vara seriös ändå- och svara på frågan istället för att skämta om allt.

Och att du inte tycker illa om Polen skiter jag i- men du skämtar och förnedrar dem i viss mån. Du verkar tro att Sverige är övermäktigt?

Varför skrev du ens inlägget "Det var ju ändå Polen som kom på idén att attackera pansarvagnar med kavalleri "- det svarade inte för fem öre på trådskparens förfrågan.

Börjar tröttna på attityden och skämten om:

kylskåpen
kavalleriet
På lacken (polacken)
och så vidare...........

En gång eller två okej. Men inte att en hel tråd som från början var tänkt att vara seriös blir en hel drös med "skämt".

Tycker givetviss inte man behöver ta alla trådar seriöst- men de trådar som är tänkta att ta seriöst kan man också respektera och svara seriöst.

Nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd. Andra gången jag säger det. Men ni vet vad jag tycker om det, och det finns inger mer och diskutera.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
647764
June 18, 2004 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Starscream]Jag är inte säker men Mindetektorn tror jag en polsk snubbe uppfann under ww2

haha wink

Helix
Member
Medlem
647793
June 18, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Helix. Bara för att vissa tycker det är roligt så betyder det inte att alla tycker det är roligt. Min humor består av annat- men men- vissa kan väl skratta åt princip vad som helst. Blir kanske så när man har lite för mycket tid framför datorn?

Tråden var inte gjord som en "skämt tråd". Utan trådskaparen ville ha seriösa svar. Istället har ingenting annat kommit än kommentarer och skämt om att polackerna är "fattiga", "usla", "patetiska" och så vidare.

Visst förstår jag att allt ni skriver inte är "seriöst". Men ibland kan man försöka vara seriös ändå- och svara på frågan istället för att skämta om allt.

Och att du inte tycker illa om Polen skiter jag i- men du skämtar och förnedrar dem i viss mån. Du verkar tro att Sverige är övermäktigt?

Varför skrev du ens inlägget "Det var ju ändå Polen som kom på idén att attackera pansarvagnar med kavalleri "- det svarade inte för fem öre på trådskparens förfrågan.

kylskåpen
kavalleriet
På lacken (polacken)
och så vidare...........

En gång eller två okej. Men inte att en hel tråd som från början var tänkt att vara seriös blir en hel drös med "skämt".

Tycker givetviss inte man behöver ta alla trådar seriöst- men de trådar som är tänkta att ta seriöst kan man också respektera och svara seriöst.

Nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd. Andra gången jag säger det. Men ni vet vad jag tycker om det, och det finns inger mer och diskutera.

Har du sand i arslet eller? 😀

Varför ska du bli så irriterad för? När har jag sagt att Sverige är övermänskligt? Ja, jag gillar Sverige mer än Polen men det är för att jag har växt upp här och att det är högre levnadsstandard här.

Anledningen till att man skämtade var väl att man inte kunde några bra uppfinningar, det är väl bättre med en rolig tråd utan innehåll än en tråkig tråd utan innehåll?

Varför jag skrev inlägget om polackerna som attackerade pansarvagnar med svärd var för att det var en så jävla idiotiskt grejj, varför inte kommentera det?

Min humor är typisk http://www.b0g.org humor och det tycker jag att andra ska kunna acceptera utan att behöva klaga. Man måste ju knappast läsa det jag skriver.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
647868
June 18, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Helix. Bara för att vissa tycker det är roligt så betyder det inte att alla tycker det är roligt. Min humor består av annat- men men- vissa kan väl skratta åt princip vad som helst. Blir kanske så när man har lite för mycket tid framför datorn?

kylskåpen
kavalleriet
På lacken (polacken)
och så vidare...........

Smurfen...självklart har du rätt i att en del skämt kan vara på en alltför låg nivå.

Men man måste också ta det som skrivs här med en gnutta humor. 🙂
Hört talas om uttrycket "polsk riksdag" ? 😉

Se där...ännu en uppfinning. 😀

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
648052
June 18, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=desdecado]Hur svårt kan det vara när en tysk (faktiskt), Hans-Thilo Schmidt tog de första stegen att knäcka enigma när han sålde manualerna till en fransk agent. Tänk på att främst en polack, Rejewski, klarade av att dekryptera enigma meddelanden FÖRE år 1938 då Tyskarna ökade upp säkerheten i sina maskiner. Efter det så var det bara datorer (via Britten Alan Turing) som klarade av att fortsätta arbetet.

Du visste i alla fall vad du pratar om. Det är den typen av diskussion jag tycker om, inte bara korta "förnedreande" inlägg om något / någon.

Det här med Sverige och dess inblandning- har det inte funnits någon film om det? Har för mig att jag sett det på "film" just det scenario du berättar om. (postgubben)

Alan Turning var det han som var homosexuel och tog sitt liv på samma sätt som någon saga (har för mig att det var askkungen- du vet det där med förgiftat äpple eller vad det var) ?

Vet du förrästen någon bok på Svenska om det här med kryptering och sånt under andra världskirget. Funderar på att läsa något i sommar- och jag tycker om att läsa just om "andra världskriget".

Mja, jag har precis läst "Kodboken" av Simon Singh. Inte bara fokuseda på WW2 utan kryptografins historia från faraonernas tid till kvantkryptering. Inte bara intressant ur historiskt perspektiv utan man får även lära sig hur alla dessa krypton fungerar. Lärorikt.

Och, ja, jag såg dokumentären om den svenska kryptografen på Tv för kanske 2 år sedan. =)

Thuring tog sitt liv 42 år gammal, genom att doppa ett äpple i cyanid och ta flera tuggor. =O

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
648413
June 19, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag firar julen i Polen så plocka fram lilla tvålen...en trallvänlig låt.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
648671
June 19, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Jag firar julen i Polen så plocka fram lilla tvålen...en trallvänlig låt.

Du vet vad som menas med det där va?? 😕

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
648681
June 19, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=rippz]Polen har bra Metalband 😉

Nämn ett BRA polskt metal-band

Öhrm.. Vader, Behemoth.. Två stycken enormt stora och bra dödsmetal-band.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
648955
June 20, 2004 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=Pim_]Jag firar julen i Polen så plocka fram lilla tvålen...en trallvänlig låt.

Du vet vad som menas med det där va?? 😕

Jag skulle kunna posta hela låttexten men då hade jag nog fått ett argt pm så jag låter de som vet vad det är skratta och de andra som inte har en aning om vad jag pratar om behöver inte bry sig som vanligt.........

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL