September 16, 2002

Nått är knäppt med min DVD-spelare.
När jag ser på nån DVD på min stationra DVD-spelare så försvinner delar av kanterna på höger och vänster kant.
När jag tittar på samma DVD (spelar ingen roll vilken) fast på datorns DVD-Rom, så ser jag det jag missar.
Ungefär som om det skulle vara Widescreen fast TV:n inte gör svarta räder där uppe och nere, utan snarare visar det den kan genom att ta bort lite.
Någon som vet vad som ä fel?!?
February 1, 2003

TV-apparater i allmänhet är inställda så att en del av bilden ligger utanför själva skärmen. Detta för att slippa få med text-tv-signalen som annars syns som ett irriterande flimmer i ovankanten av bilden. Visst skulle man kunna ställa in så att bara ovan- och underkant blir beskuren, men då får man istället symmetrifel, dvs att cirklar blir ovala. Därav nämnda kompromiss som går under namnet 'overscan'.
February 1, 2003

tillägg:
tv-ut från grafikkort kör ofta med underscan, dvs motsatsen till ovanstående. Detta för att inte missa något av skärmbilden då en dator av naturliga skäl inte har något annat än bild i utsignalen. Dock får man då ofta s.k. sorgkanter på tv:n, alltså en svart ram runt bilden. Har själv fått tuppjuck av nvidias dåliga tv-ut, men de har de ju löst snyggt på fx-serien. Inga sorgkanter här inte.
1 Guest(s)