April 15, 2003

Hej,
Ville höra med er om det är lagligt att beställa diverse knivar och samurai svärd från usa och få dem skickade hit till sverige? Det är allt från stilettknivar och butterflys (5cm långt blad) till större samurai knivar och svärd.
Vill även påpeka att de inte under några omständigheter hade tänkt att användas utan jag planerar att ha dem som prydnad i ett glasskåp (istället för de nuvarande 1/8 modellbilarna).
Tack på förhand,
Boris
April 10, 2003

Samuraisvärd och sånt borde vara lugnt då man kan köåa sånt i svergie (ska tydligen finnas en svensk som är jäkligt duktigt innom att smida katanor för hand.)
Men stilleter och buterfly's vetja fan om då dom är förbjudna i sverige (om nu inte mitt minne har gått helt kaputt.)
April 15, 2003

Misstänkte något sådant. Hade nämnligen tänkt att ha en uppsättning om 3 samuraisvärd (liten, större, störst) på ett ställ högst upp på hyllan, och ett par 4 st olika knivar (uppfällda/ihopsatta) i hyllan under.
Om de ändå skulle vara olagliga, vad skulle hända tro? Skulle de bara fastna i tullen eller?
April 16, 2003

Om du innehar rätt ålder så kan det löna sig att beställa härifrån: http://www.replikvapen.se/
Då det skulle bli en massa klydd med tull och moms på beställningar från USA.
January 2, 2004

MULLVADEN wrote: [quote=festisMER]Stiletter och butterflys är olagliga i sverige.
Nee... Men däremot måste man vara 21 för att få köpa eller ens handskas med såna...
Men Katanor ska det inte vara nåra problem med...
Jo.. Har oxå för mig att de är olagliga.. Blev det för ett par år sedan.
February 18, 2004

Jag har köpt ett svärd från USA för ca ett år sen. Vi var ett gäng som beställde en jäkla massa knivar, svärd, katanas, kastknivar och dyligt. Leveransen gick väldigt smidigt och allt var mycket snyggt.
December 15, 2003

Det är olagligt att bära kniv på sig om man går på allmän mark (om man nu inte är som jag, en snickare som då alltså får bära sin morakniv )
I ditt hem så får du tapetsera dina väggar med hur många knivar du vill (om du nu inte har barn vill säga)
Dock så kan jag säga att det kan ju bli problem om du nu går hem från posten med ditt paket under armen fullpackad med knivar och polisen av någon anledning vill kolla dig...
April 13, 2004

HerrPutte wrote: Dock så kan jag säga att det kan ju bli problem om du nu går hem från posten med ditt paket under armen fullpackad med knivar och polisen av någon anledning vill kolla dig...
Och det händer ungefär hur ofta?
"Du, Du, killen vi vill kolla i ditt paket?"
March 10, 2002

niro wrote: Jag har köpt ett svärd från USA för ca ett år sen. Vi var ett gäng som beställde en jäkla massa knivar, svärd, katanas, kastknivar och dyligt. Leveransen gick väldigt smidigt och allt var mycket snyggt.
Nu blev du nästa min idol.
July 27, 2004

Jag har för mej att stiletter där bladet viks ut i sidled, som på en vanlig fällkniv, är lagliga (att äga). Sådana där bladet åker rakt ut från skaftet är helt förbjudna.
Butterfly är jag mer osäker på om man kanske kan få licens för. (Karatepinnar, kaststjärnor o dyl är ju bara licensbelagda.)
Svärd, fasta knivar och yxor är helt legala att äga.
/Olle
June 17, 2002

http://www.polisen.se/inter/no.....ion=1.html
Med andra ord så e inte butterflys o sånt förbjudet.. man måste vara 21 för att ens få röra såna bara...
För importering krävs tillstånd...

May 17, 2002

n0sham3 wrote: Tackar för alla svaren grabbar, men i och med att det inte rör sig om några större pengar är det värt att chansa. Om de skulle fastna i tullen så blir de väl bara konfiskerade, eller får jag / avsändaren ytterligare problem?
Jag har en känsla för att det är ungefär 0^-7% chans att du skulle kunna åka dit för några knivar i tullen, däremot om du skulle försöka skicka in lite knark så skulle det nog vara en annan femma.