January 26, 2003

man kan tydligen ha jävligt kul med torris
http://poststuff.entensity.net.....dryice.wmv
:bgrin:
January 28, 2003

Bogus^ wrote: hur dyrt e de me torris?
January 28, 2003

Bogus^ wrote: [quote=MrWeizel][quote=tindy_14]nån som har en bra förklarning hur man gör det där??
Övertryck i flaskan som följd av att vätskan expanderar, skulle jag tro
Torris kokar vid -60 eller når sånt så de e samma sak som när du färsöker hålla för locket när du kokar vatten...
Nja, det är väl ändå så att vätskan kyls ner och därmed expanderar, men framförallt så frigörs gas (koldioxid?) när torrisen "smälter", för att torris är frusen koldioxid. (Eller vilken gas det nu är :P)
Om jag har helt fel så skyller jag på min förkylning och att jag uttömde min hjärna på ett fysikprov innan idag

October 16, 2003

MrWeizel wrote: [quote=Bogus^][quote=MrWeizel][quote=tindy_14]nån som har en bra förklarning hur man gör det där??
Övertryck i flaskan som följd av att vätskan expanderar, skulle jag tro
Torris kokar vid -60 eller når sånt så de e samma sak som när du färsöker hålla för locket när du kokar vatten...
Nja, det är väl ändå så att vätskan kyls ner och därmed expanderar, men framförallt så frigörs gas (koldioxid?) när torrisen "smälter", för att torris är frusen koldioxid. (Eller vilken gas det nu är :P)
Om jag har helt fel så skyller jag på min förkylning och att jag uttömde min hjärna på ett fysikprov innan idag
det var så jag fattade det iaf...
Vad händer?
Torr-is är koldioxid i fast form. Den är - 78oC. När man lägger isen i vätska börjar den att förångas, d v s den bubblar och ryker i den betydligt varmare vätskan.
2 Guest(s)