December 3, 2003

först vill man köpa moppe, men så säger folk, vänta o köp lätt mc i stället, okej da, väntar ett år.., då vill man köpa lätt men då säger folk, vänta ett tag så kan du köpa mellantung isället, okej da..väntar 1,5år..då vill man köpa den mellantunga, men då säger säkert folk, vänta några år och köp tung i stället..Slutsats:finns (nästan) alltid något bättre om man väntar, så man kan like gärna köpa den lätta mc:n, min åsikt, tror jag
July 22, 2003

Ska snart börja med mellanklass här Läser teori lite smått
Hade jag varit i dom tankarna hade jag skaffat mig en Honda CRM 125
[Image Can Not Be Found]
Motor: Encyl, tvåtakt, vätskekyld, 124,8 cc
Effekt: 26,6 Hk/9500 rpm
Vridmoment: 2,0 Kpm/9000 rpm
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Tjänstevikt: 118 Kg
Chassi: rundrörsram, pro-link, 41,7 mm gaffel
Bromsar: Enkel 240 mm skiva fram, 220 mm skiva bak.
Tankvolym: 9,5 liter
Har kört en själv då min polare har en och den går som ett skott
June 18, 2001

Vad säger lagen om Lätt, Mellan samt tung MC?
Gäller detta endast nya hojar, eller inkluderar detta även gamla hojar (har en gammel Yamaha DT125LC YPVS på 27hk som folk säger att det är tungt mc kort idagsläget som gäller!)
Funderar på att ta upp mc korts tagandet som jag påbörjade för 14 år sedan!
Hur som helst, den var svindyr att försäkra redan då jag köpte den (-91), och idagsläget verkar den ju vara löjligt dyr. Haft den i garaget ståendes längst in i en hörna i hmmmm... 5år tror jag.
Men sicken hoj det var!
May 1, 2003

Blaxxor wrote: Ska snart börja med mellanklass här
Läser teori lite smått
Hade jag varit i dom tankarna hade jag skaffat mig en Honda CRM 125
[Image Can Not Be Found]
Motor: Encyl, tvåtakt, vätskekyld, 124,8 cc
Effekt: 26,6 Hk/9500 rpm
Vridmoment: 2,0 Kpm/9000 rpm
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Tjänstevikt: 118 Kg
Chassi: rundrörsram, pro-link, 41,7 mm gaffel
Bromsar: Enkel 240 mm skiva fram, 220 mm skiva bak.
Tankvolym: 9,5 literHar kört en själv då min polare har en och den går som ett skott
Egentligen får du inte köra den på lätt mc-kort..
Den får bara ha 11kw vilket motsvarar ~15hk
Övningskörde på en sådan som var strypt..
Men vem kollar det, men egentligen
December 5, 2001

fragone wrote: först vill man köpa moppe, men så säger folk, vänta o köp lätt mc i stället, okej da, väntar ett år.., då vill man köpa lätt men då säger folk, vänta ett tag så kan du köpa mellantung isället, okej da..väntar 1,5år..då vill man köpa den mellantunga, men då säger säkert folk, vänta några år och köp tung i stället..Slutsats:finns (nästan) alltid något bättre om man väntar, så man kan like gärna köpa den lätta mc:n, min åsikt, tror jag
Jo men man behövde inte besvära sig med körkort till moppen eller?
oxygenial wrote: Vad säger lagen om Lätt, Mellan samt tung MC?
Gäller detta endast nya hojar, eller inkluderar detta även gamla hojar (har en gammel Yamaha DT125LC YPVS på 27hk som folk säger att det är tungt mc kort idagsläget som gäller!)Funderar på att ta upp mc korts tagandet som jag påbörjade för 14 år sedan!
![]()
Hur som helst, den var svindyr att försäkra redan då jag köpte den (-91), och idagsläget verkar den ju vara löjligt dyr. Haft den i garaget ståendes längst in i en hörna i hmmmm... 5år tror jag.
Men sicken hoj det var!
Som sagt det är max 11kW som gäller, så det är A-kort som gäller på din
Lätt MC: max 125 cc och 11kW
Mellan (begränsad): Max 550 cc (tror jag) och 25kW.
Tung: ALLT (får köras 2 år efter du tagit begränsat kort eller om du övningskört efter 21 fyllda år på en tung).
December 3, 2003

Sardaukar wrote: [quote=fragone]först vill man köpa moppe, men så säger folk, vänta o köp lätt mc i stället, okej da, väntar ett år.., då vill man köpa lätt men då säger folk, vänta ett tag så kan du köpa mellantung isället, okej da..väntar 1,5år..då vill man köpa den mellantunga, men då säger säkert folk, vänta några år och köp tung i stället..Slutsats:finns (nästan) alltid något bättre om man väntar, så man kan like gärna köpa den lätta mc:n, min åsikt, tror jag
Jo men man behövde inte besvära sig med körkort till moppen eller?
oxygenial wrote: Vad säger lagen om Lätt, Mellan samt tung MC?
Gäller detta endast nya hojar, eller inkluderar detta även gamla hojar (har en gammel Yamaha DT125LC YPVS på 27hk som folk säger att det är tungt mc kort idagsläget som gäller!)Funderar på att ta upp mc korts tagandet som jag påbörjade för 14 år sedan!
![]()
Men sicken hoj det var!
Som sagt det är max 11kW som gäller, så det är A-kort som gäller på din
Lätt MC: max 125 cc och 11kW
Mellan (begränsad): Max 550 cc (tror jag) och 25kW.
Tung: ALLT (får köras 2 år efter du tagit begränsat kort eller om du övningskört efter 21 fyllda år på en tung).
När det gäller mellantung så finns det nån propotionerlig gräns mellan hästar/vikt också, så man får inte ha en 500cc motor på en 50 kg motorcykel t ex
2 Guest(s)