July 27, 2002

Jag har kört på Samhälle i något år nu, och till höst börjar det.
Men nu såhär i efterhand (NÄR MAN INTE KAN BYTA LINJE) så hade jag kanske velat gå en mer praktiskt linje.
Så man kan få jobb direkt efter gymnasiet.
Med samhälle blir jag inte ett skit, och jag vet inte vad jag ska plugga till på högskolan, känner inte mycket för högskolan just nu heller.
Jag kan som högst få ett jobb på COOP forum som ansvarig över gurkorna. :bgrin:
De yrken jag är mest intresserad av just nu är typ Lagerchef, eller liknande.
Jag ville bli dietist förut, och då funka väl Samhälle okej, men nu är det rätt meningslöst.
July 11, 2002

Om du vill plugga vidare efter sam, så gäller det att satsa stenhårt på betygsfronten om du inte är VÄLDIGT allmänbildad och klyftig 8)
Då dom flesta utbildningar som jurist, ekonom kräver höga betyg.
Annars så kan du säkert bli högstadielärare och du vet ju själv hur de är
May 5, 2004

Vet inte hur det är med jobb efter just samhäll men faktum är att yrkeslinjerna inte nödvändigtvis ger jobb numera heller, det kan tvärtom vara större chans att få jobb direkt med en mer teoretisk linje.
hälften hoppar av barn och fritid-, bygg- och energiprogrammen. Samtidigt är det svårare för dem som går ut yrkesprogrammen att få jobb än för dem som lämnar de studieförberedande programmen. Meningen med yrkesprogrammen var annars just att de skulle skapa möjligheter till jobb efter gymnasiet. Det visar en ny LO-undersökning som presenteras av andre vice ordföranden Ulla Lindqvist och utredaren Irene Wennemo.
Allt enligt DN debatt:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=1
February 1, 2002

Jag ville också byta men fick inte pga den andra linjen var full.
Men det blev bra ändå och nu hade jag ångrat mig om jag bytt!
Jag gick iof en "jobb-efter-gymnasiet" linje men tror knappast jag hade fått nåt speciellt eller nåt alls inom det ändå, men jag tog ledigt från pluggande ett år efter gymnasiet och blev lite motiverad att plugga igen så nu sitter man på skolbänken igen
July 10, 2003

Hehe det är inga probs att byta
Jag gick 5 veckor teknik, sen 1 dag industri, sen resten av 1an samhäll.
Sen tänkte jag gå om 1an igen och prövade på IT Gymnasiet.. där stannade jag 1 dag. och nu har jag hoppat på industri(igen) är nöjd med det nu
ganska bra när man får prova sådär så man vet vad man vill gå... fast skulle jag gå till våran syo nu och sagt att jag vill byta hade han nog strypt mig

February 3, 2003

SoulBurn wrote: Hehe det är inga probs att byta
Jag gick 5 veckor teknik, sen 1 dag industri, sen resten av 1an samhäll.
Sen tänkte jag gå om 1an igen och prövade på IT Gymnasiet.. där stannade jag 1 dag.och nu har jag hoppat på industri(igen) är nöjd med det nu
ganska bra när man får prova sådär så man vet vad man vill gå... fast skulle jag gå till våran syo nu och sagt att jag vill byta hade han nog strypt mig
Beslutsångest?
2 Guest(s)