Motstånd i ESD-armband|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Motstånd i ESD-armband
mr_murtaugh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nå vajsing med mitt mätsinstrument tror jag, någon form av glapp i själva lägesväljaren. Hur som helst satt och försökte luska ut vad som är galet och hade mitt ESD-armband i närheten. Provmätte. Kom fram till att det sitter ett motstånd i det (då instrumentet inte sa ett knyst i summer-läge), på ca 1 MOhm. Nån som vet varför? Räcker det inte bara med att vara ansluten till jord för att leda av ESD? Why?

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
703109
August 24, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är för att du tex inte skulle få en farlig ström genom dig...

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
703110
August 24, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

för att minska din lednings förmåga om du skulle få ström i dig när du använder armbandet.

mr_murtaugh
Medlem
703124
August 24, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Personsäkerhet alltså.

Jäääså, där ser man.

swepsg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
703167
August 24, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Det är för att du tex inte skulle få en farlig ström genom dig...

Hej!

Där blev det nog lite fel "Loggo".

Kopplar du in ESD armbandet felaktigt mot fas i vägg uttaget så lär du känna av 220V spänningen det vill jag lova.

Det ligger en del i vad Picks2 säger, alltså att minska ledningsförmågan men ej mot farlig spänning vid användandet av armbandet för din del.

Utan anledningen till att man använder ESD skyddet är för att få samma jordpotential som föremålet du jobbar med ex. vis ett moderkort minnesmodul eller en cpu, och för att minska urladdningshastigheten mot föremålet ,dvs moderkortet eller vad du nu pillar med. I stället för ett dödsbringande sprak som knäcker minnet eler dylikt så laddas den laddning din kropp har i jämförelse med ex minnesmodulen ur långsamt genom ESD armbandet ut mot Jord via anslutningen som du gör med klämman mot Skyddsjords-stiftet i väggutaget i väggen.

Hoppas detta gjorde er lite klokare så ni vet anledningen till varför man ska använda ESD skydd.

Mvh swepsg.

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
703188
August 24, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

swepsg wrote: [quote=Loggo]Det är för att du tex inte skulle få en farlig ström genom dig...

Hej!

Där blev det nog lite fel "Loggo".

Kopplar du in ESD armbandet felaktigt mot fas i vägg uttaget så lär du känna av 220V spänningen det vill jag lova.

Det ligger en del i vad Picks2 säger, alltså att minska ledningsförmågan men ej mot farlig spänning vid användandet av armbandet för din del.

Utan anledningen till att man använder ESD skyddet är för att få samma jordpotential som föremålet du jobbar med ex. vis ett moderkort minnesmodul eller en cpu, och för att minska urladdningshastigheten mot föremålet ,dvs moderkortet eller vad du nu pillar med. I stället för ett dödsbringande sprak som knäcker minnet eler dylikt så laddas den laddning din kropp har i jämförelse med ex minnesmodulen ur långsamt genom ESD armbandet ut mot Jord via anslutningen som du gör med klämman mot Skyddsjords-stiftet i väggutaget i väggen.

Hoppas detta gjorde er lite klokare så ni vet anledningen till varför man ska använda ESD skydd.

Mvh swepsg.

Nej d e klart d inte skyddar mot sånt, men däremot om du stoppar in fingrarna i vägguttaget så kommer en del av belastningen komma över motståndet med! alltså kommer du d gå mkt mindre ström genom din kropp jämfört med om d inte funnits nåt motstånd!

mr_murtaugh
Medlem
703212
August 24, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

swepsg wrote:

Mvh swepsg.

Har läst det där 4 gånger nu... Jag tror jag greppar vad som menas. Anyway :worshipp:

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
703350
August 25, 2004 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

En annan anledning till att man har hög resistans i anti-stat-produkter är för att skydda de ESD-känsliga komponenterna.
Antag att du skall jobba med CMOS-kretsar på ett kretskort, och har börjat med att jorda dej själv och ha en antistatmatta på arbetsbänken.
När du sedan tar i kretskortet eller lägger det på bänken så kan det mycket väl ha en annan potential. Om då du och/eller bänken har en lågresistiv koppling mot jord får man precis den urladdning man vill undvika...

Normal resistans mot jord för ESD-skydd är 1,0 - 300 Mohm.

/Olle

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
703375
August 25, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

bra svar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL