February 11, 2003

Det är nå vajsing med mitt mätsinstrument tror jag, någon form av glapp i själva lägesväljaren. Hur som helst satt och försökte luska ut vad som är galet och hade mitt ESD-armband i närheten. Provmätte. Kom fram till att det sitter ett motstånd i det (då instrumentet inte sa ett knyst i summer-läge), på ca 1 MOhm. Nån som vet varför? Räcker det inte bara med att vara ansluten till jord för att leda av ESD? Why?
February 11, 2003

February 1, 2002

Loggo wrote: Det är för att du tex inte skulle få en farlig ström genom dig...
Hej!
Där blev det nog lite fel "Loggo".
Kopplar du in ESD armbandet felaktigt mot fas i vägg uttaget så lär du känna av 220V spänningen det vill jag lova.
Det ligger en del i vad Picks2 säger, alltså att minska ledningsförmågan men ej mot farlig spänning vid användandet av armbandet för din del.
Utan anledningen till att man använder ESD skyddet är för att få samma jordpotential som föremålet du jobbar med ex. vis ett moderkort minnesmodul eller en cpu, och för att minska urladdningshastigheten mot föremålet ,dvs moderkortet eller vad du nu pillar med. I stället för ett dödsbringande sprak som knäcker minnet eler dylikt så laddas den laddning din kropp har i jämförelse med ex minnesmodulen ur långsamt genom ESD armbandet ut mot Jord via anslutningen som du gör med klämman mot Skyddsjords-stiftet i väggutaget i väggen.
Hoppas detta gjorde er lite klokare så ni vet anledningen till varför man ska använda ESD skydd.
Mvh swepsg.
December 24, 2002

swepsg wrote: [quote=Loggo]Det är för att du tex inte skulle få en farlig ström genom dig...
Hej!
Där blev det nog lite fel "Loggo".
Kopplar du in ESD armbandet felaktigt mot fas i vägg uttaget så lär du känna av 220V spänningen det vill jag lova.
Det ligger en del i vad Picks2 säger, alltså att minska ledningsförmågan men ej mot farlig spänning vid användandet av armbandet för din del.
Utan anledningen till att man använder ESD skyddet är för att få samma jordpotential som föremålet du jobbar med ex. vis ett moderkort minnesmodul eller en cpu, och för att minska urladdningshastigheten mot föremålet ,dvs moderkortet eller vad du nu pillar med. I stället för ett dödsbringande sprak som knäcker minnet eler dylikt så laddas den laddning din kropp har i jämförelse med ex minnesmodulen ur långsamt genom ESD armbandet ut mot Jord via anslutningen som du gör med klämman mot Skyddsjords-stiftet i väggutaget i väggen.
Hoppas detta gjorde er lite klokare så ni vet anledningen till varför man ska använda ESD skydd.
Mvh swepsg.
Nej d e klart d inte skyddar mot sånt, men däremot om du stoppar in fingrarna i vägguttaget så kommer en del av belastningen komma över motståndet med! alltså kommer du d gå mkt mindre ström genom din kropp jämfört med om d inte funnits nåt motstånd!
February 11, 2003

swepsg wrote:
Utan anledningen till att man använder ESD skyddet är för att få samma jordpotential som föremålet du jobbar med ex. vis ett moderkort minnesmodul eller en cpu, och för att minska urladdningshastigheten mot föremålet ,dvs moderkortet eller vad du nu pillar med. I stället för ett dödsbringande sprak som knäcker minnet eler dylikt så laddas den laddning din kropp har i jämförelse med ex minnesmodulen ur långsamt genom ESD armbandet ut mot Jord via anslutningen som du gör med klämman mot Skyddsjords-stiftet i väggutaget i väggen.Hoppas detta gjorde er lite klokare så ni vet anledningen till varför man ska använda ESD skydd.
Mvh swepsg.
Har läst det där 4 gånger nu... Jag tror jag greppar vad som menas. Anyway :worshipp:
July 27, 2004

En annan anledning till att man har hög resistans i anti-stat-produkter är för att skydda de ESD-känsliga komponenterna.
Antag att du skall jobba med CMOS-kretsar på ett kretskort, och har börjat med att jorda dej själv och ha en antistatmatta på arbetsbänken.
När du sedan tar i kretskortet eller lägger det på bänken så kan det mycket väl ha en annan potential. Om då du och/eller bänken har en lågresistiv koppling mot jord får man precis den urladdning man vill undvika...
Normal resistans mot jord för ESD-skydd är 1,0 - 300 Mohm.
/Olle
1 Guest(s)