September 16, 2002

Okej. Så här ligger det till.
Den 26 maj fyller jag 18 och efter det ska jag ta bort ett av mina två efternamn (personliga skäl), men jag tänkte även passa på att lägga till ett nytt mellannamn!
Men jag vet inte vad.
Kan ni hjälpa mig? Jag är seriöst, så jag vill ha seriösa svar.
Mina krav som jag kommit fram till är att det inte får vara ett vanligt namn så att säga som, Per, Anders, eller något som man direkt tänker på.
Jag vill att det ska väcka uppseende, men inte det får inte vara ett skämt.
Gärna kraftfullt.
Och det får väldigt gärna betyda något! Eller representera något.
Jag funderar på att ta ett namn från någon gud, men tyvärr så har alla gudar i den nordiska mytologin som jag gillar fula eller bara fjolliga namn.
Om ni kommer med ett förslag eller flera och det namnet har en historia, speciellt ursprung eller betydelse, får ni också gärna förklara den.
(Och så har jag en fråga.
Är det någon här som vet vilka regler som gäller när man ska lägga till ett namn?)
Som sagt, bara seriösa svar.
Tack på förhand.
September 16, 2002

Här är några regler i alla fall. Jag vet inte om det finns fler:
du får inte ta förnamn som efternamn och tvärtom
du får inte ta namn som inleds med af och von eller liknande
du får inte ta ett namn som kan vara vilseledande för allmänheten, till exempel kunna uppfattas som ett namn på ett post- eller järnvägskontor eller liknande.
Du får inte heller ta ett namn som lätt kan förväxlas med:
ett efternamn som någon annan enligt lag bär, eller har rätt att bära.
ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt.
ett allmänt känt utländskt efternamn.
någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt.
en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning.
någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke.
en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk
November 25, 2003

September 16, 2002

GardenGnome wrote: Ska man byta namn ska man göra det rejält. Har träffat en kille som heter Super Mario (officiellt alltså, har sett körkortet). Klå det namnet om du kan...
Jag håller med om det där med rejält, men t.ex. Super Mario känns lite för mycket som ett skämt.
Jag har funderat lite på om man kan få heta "Arcade", det vore ganska grymt och på ett sätt så represtenterar det ju uppväxten av spelindustrin, vilket är ett av mina srörsta instressen
November 25, 2003

1 Guest(s)